Saturday, October 14, 2017

Bränderna i Kalifornien

Bor man i Kalifornien måste man vara förberedd på skogsbränder varje år. Så har det alltid varit vad jag vet eftersom det blir mycket torrt under den långa tid som det inte regnar. Men bränderna har under de senaste åren blivit fler och värre. Det som skedde förra söndagen i Kalifornien var dock inte alls normalt. Jag har inte riktigt koll på hur många bränder som faktiskt startade ungefär samtidigt på söndagskvällen - har läst om allt mellan 15 och uppemot 60. Och de satte igång ungefär vid samma tid på olika platser kring the Bay Area (strax norr om) och i södra Kalifornien. Normalt? Nej, verkligen inte.

Bränderna strax norr om the Bay Area (San Francisco-området) har dödat 35 personer, förstört ca 3500 byggnader (både hem och “commercial buildings") och gjort runt 90,000 personer hemlösa och fortfarande saknas fler hundra personer. Man räknar med att skadorna i enbart Santa Rosa uppgår till ca 1,2 miljarder dollar! Och självklart kommer detta påverka alla vingårdar som finns just i dessa områden.

Staden Santa Rosa blev hårdast drabbad vad jag har förstått. Ett helt bostadsområde försvann med hundratals hus. Det ser ut som en krigszon där knappt något finns kvar. Även hotell, affärer och en brandstation brann bland annat ner i Santa Rosa.
Michael växte upp i Santa Rosa och jag har varit där på ett par kortare besök men minns inte riktigt hur staden såg ut. När Michael var barn och ungdom var det en mindre stad med stora naturområden. Jag minns att han blev chockad av att se hur stor staden hade blivit och att de stora ekarna som växte där tidigare var borta när vi kom på besök vid ett tillfälle. Santa Rosa kommer att ha en lång väg tillbaka precis som Weed har haft efter the Boles Fire.

Vindarna förväntas öka nu under helgen vilket självklart gör att bränderna fortsätter att spridas och ännu större områden ödeläggs. Luftfuktigheten har legat mycket lågt vilket också bidrar till det explosionsartade förloppet. Ingen har uttalat sig ännu om hur dessa bränder startade vilket är litet märkligt tycker jag.
Min magkänsla säger att dessa bränder var anlagda på ett eller annat sätt. Och folk har rapporterat konstiga fenomen som att vindarna (som gjorde att bränderna spreds så otroligt snabbt) satte igång utan förvarning. Från vindstilla till full storm på mycket kort tid. Andra har rapporterat konstiga blixtar/ljusfenomen i luften utan att det har funnits moln som kunde ha orsakat blixtnedslag. Något är “off" med hela den här tragedin.

Förra året hade det börjat regna redan i mitten av oktober hos oss i nordligaste Kalifornien och sedan fortsatte det större delen av vintern. Jag ser väldigt litet regn och/eller snö i långtidsprognosen tyvärr. Jag hoppas innerligt att vi inte får en ny torka under vintern i år.

Det är nu 3 år sedan the Boles Fire förstörde 1/3 av Weed. Bilderna jag nu ser påminner alltför mycket om förödelsen i Weed. Här är ett par inlägg som jag skrev då:

http://bo-i-usa.blogspot.com/2014/09/katastrofbrand-i-weed.html

http://bo-i-usa.blogspot.com/2014/09/bolesbranden-i-weed-nu-hos-aftonbladet.html

En video av branden finns i den första länken men jag lägger även ut den separat.

24 comments:

Äventyret framtiden said...

Det är en ofattbar hemsk mardröm alltihopa. I Rapport har man spekulerat och pratat om att det är anlagda bränder, eftersom bränderna startade samtidigt på flera ställen. Otäckt och fruktansvärt grymt är allt. Stackars alla, alla drabbade!
Önskar verkligen att ni ska få ihållande regn så snart som bara är möjligt.
Tack Anne-Marie för ditt återigen informativa inlägg. Det berör verkligen!

Steel City Anna said...

Anne-Marie: fruktansvärt verkligen och svårt att ta in om de skulle vara anlagda också. Man undrar hur det ska gå för alla som förlorat sina hus och om försäkringar fungerar så att de kan betala eventuella huslån och hitta ett nytt hem. Jag antar att du läst om den stora tower block branden i London också för ett tag sen och det var så många tragedier där med. http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-40272168

Hoppas att de får reda på anledningen till att bränderna startade och att folk får hjälp.

Marina said...

Så fruktansvärt! Vi får rapporter på nyheterna här, men jag tror det är svårt att ta in omfattningen av det hela. Skulle det dessutom vara så att de är anlagda gör det tragedin än större på något vis.

Gunnel said...

Så fruktansvärt med all förstörelse. Det måste kännas oroligt att bo i sådana områden, för det verkar inte vara så ovanligt med den här sortens bränder.

Taina said...

Ja du Anne-Marie, jag följer en del på nyheterna från CT och det är ju fruktansvärda bilder! Tänker på det äldre paret också och på det sättet de lämnade jordelivet.

Det är verkligen konstiga historier om orsaken till start och hur de tar fart, dessa bränder. Men hemskt är det oavsett.

Ha en fortsatt fin söndag!

Channal said...

Minns bränderna i Weed! Fruktansvärt hemskt med de stora bränderna och orkanerna ni blir drabbade av. Tror nog Trump måste titta lite mer på miljöfrågor.

KRAMAR Anna

Åsa said...

Det brinner mycket i Portugal (Europas Kalifornien) också och har brunnit mycket hela sommaren. I den största branden dog 73 personer. Idag jobbar man med att släcka 22 bränder. I morgon kommer det förhoppningsvis regn, det första sedan jag vet inte när. Jag minns faktiskt inte när det regnade sist. Tror det var i maj.

Anne-Marie said...

Karin: Och bränderna är fortfarande i full gång. Men det verkar som om de har fått bränderna mer under kontroll vilket givetvis är bra.
Ja, att det är något som inte står rätt till tycker jag är rätt klart. Har sett en del videor idag och något går inte ihop betr. vissa saker.
Regn verkar det dåligt med i långtidsprognosen. Vi får se vad som händer.
Varsågod Karin! Bra att jag kunde ge litet mer information.

Anne-Marie said...

Anna: Ja, omfattningen är enorm. De talade om kostnader på runt 85 miljarder dollar hittills som dessa bränder kostat. Svårt att ens förstå hur mycket pengar det är. Det kommer säkert bli som i Weed att man bygger annorlunda och inte alls alla kommer att flytta tillbaka. Här har det blivit färre hus och en hel del har lämnat staden.
Jo, jag läste om den stora branden i London.
Vi behöver regn för att alla bränder skall få ett slut men prognosen ser inte så lovande ut.

Anne-Marie said...

Marina: Tror att det är svårt att förstå omfattningen om man inte är fysiskt på plats. Jag har ju bara sett bilder och videor. Men jag vet ju hur det såg ut i Weed vilket var samma slags våldsamma förlopp fast i mindre skala.
Det här kommer att påverka Kalifornien under lång tid.

Anne-Marie said...

Gunnel: De här bränderna verkar annorlunda på något sätt. Brandchefer som jobbat länge har sagt att de inte sett den typen bränder tidigare. Något har varit annorlunda som till exempel att material som inte borde ha smält har gjort det, dvs temperaturerna i bränderna har varit mycket högre än vid en “vanlig" brand.
Bra i alla fall att de verkar ha börjat att få dessa mer under kontroll.

Anne-Marie said...

Taina: Man kan inte riktigt förstå när man bara ser bilder men bilderna påminner mig mycket om branden i Weed som finns färskt i minnet.
Det har varit många omkomna och fler kan det nog tyvärr bli eftersom många fortfarande tycks saknas.
Bränder är otäcka tycker jag. Det tyckte jag redan innan branden i Weed.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Anna: Ja, bränderna i Weed var av samma kaliber som de som utbröt förra söndagen i Kalifornien.
Jag vet faktiskt inte hur många skogsbränder som vi har haft under 2017 i västra USA. Läste att det rör sig om flera tusen men minns inte exakt antal.
Kramar!

Anne-Marie said...

Åsa: Usch vad otäckt att ni också har många bränder. Oj, det var många omkomna - hade helt missat den branden. Hela södra Europa har väl haft mycket varmt under lång tid denna sommar. Precis som i Kalifornien och andra delar av västra USA. Vi hade regn 1 eller 2 gånger (inte mycket men litet i alla fall ) under sommaren. Men det har inte regnat mer ordentligt sedan mitten av juni.

Annica said...

Man tror ju att vissa av bränderna både i Kalifornien och Portugal är anlagda. En ny variant av terrordåd? Och som vanligt drabbas oskyldiga, precis som vid andra terrorhandlingar. Var kommer alla galningar ifrån?
Sjukdomar, olyckor och naturkatastrofer har vi inte så mycket att sätta mot. Men tydligen inte heller mot galenskap, fanatism och ren ondska. Det är fasansfullt. Och mycket skrämmande.
Vi är många som önskar att det mycket snart ska falla massor av regn över de eldhärjade områdena. Antagligen en önskan som inte kommer att infrias men hoppas kan man.
Kram från norr!

Anne-Marie said...

Annica: Ja, inte tror jag att bränderna i Kalifornien startade naturligt. Har inte läst så mycket om bränderna i Portugal att jag kan uttala mig särskilt bra. Men många tycks tyvärr ha omkommit i de bränderna också.
Ja, man undrar vart världen är på väg. Det bästa vore att sitta i en liten stuga ute i skogen och inte ha någon kontakt med omvärlden alls. :) Märkliga tider vi lever i.
De talar om litet regn i slutet av veckan hos oss. Får se om det faktiskt blir så eller om det “blåser förbi". Tyvärr lär regnet inte komma så långt söderut där de stora bränderna härjar just nu.
Kramar tillbaka!

Annika said...

Det är så hemskt och det gör ont i mig då jag ser de där bilderna.
Så hemskt.
Läste om paret som tog skydd i sin pool medan hela gården brann ner. Alltså den skräcken!! men poolen räddade dem.
Ja, det är hemska bilder man ser.
USCH vad jag känner för och med alla drabbade.
Vidrigt är det.
OCH må det regna, regna och åter regna (men det verkar vara ett fåfängt hopp).
Kramar.

Anne-Marie said...

Annika: Bilderna är rätt dramatiska eftersom det ser ut som om en atombomb detonerat. Och det märkliga, vet inte om du sett det, är att hus och bilar är borta och förstörda men träd står kvar med gröna löv. Mycket märkligt tycker jag.
Ja, jag läste också om paret som försökte undkomma elden i poolen.
Jag läste idag om hur mycket de fått bränderna under kontroll och det var positiv läsning. Bara de senaste 2 dagarna har det gjorts stora framsteg.
De pratar om regn här på torsdag. Vi får se om det kommer. Tror dock inte att det blir regn så långt söderut dock där bränderna finns.
Kramar!

Anonymous said...

Ja, människan är bra liten ibland.
Samtidigt, så kan jag tänka mig, om det skulle lagts ner lika mycket pengar på forskning inom detta, som krigsindustrin, så skulle inte bränderna vara något stort problem. Tror jag.

Mvh Skogåsbon

Anne-Marie said...

Skogåsbon: Problemet i Kalifornien är bland annat att man inte har röjt i skogarna som man gjorde förr och det har lett till större risk för mer omfattande skogsbränder. Sedan finns det andra orsaker som också bidrar till att dessa bränder blir så farliga.
De här bränderna som nu brinner kommer att påverka Kalifornien under lång tid framöver pga den höga kostnaden.

Lena i Wales said...

Fy, vad hemskt med alla dessa bränder!
Vi har ofta bränder i Spanien också, fast igår och idag har det regnat så chansen för bränder minskar. Vi behöver regn.

Anne-Marie said...

Lena: Ja, dessa skogsbränder är otäcka. Framför allt då de tycks bli fler och mer omfattande för varje år.
Skönt att ni fått regn. Jag skrev precis ett inlägg om att det regnar här! Härligt.

Lindansarmama said...

Otäckt om bränderna är anlagda. Så mycket förstörelse både materiellt och för människor. Regn behövs, hoppas ni får tillräckligt. Här i Kina vet jag inte hur förekommande det är, men på Borneo och andra ställen här i Asien har man ju läst om då och då om omfattande skogsbränder.

Anne-Marie said...

Yvonne: Välkommen hit! Säg att du heter Yvonne på din blogg. :) Skall kolla in den.
Ja, de här bränderna var inte de “vanliga" skogsbränderna och det finns många frågetecken kring dem. Vi fick litet regn i torsdags kväll men det behöver regna mycket. Skogsbränder verkar bli mer och mer vanliga tycker jag på olika håll i världen.