Thursday, September 1, 2016

En innehållslös tillvaro ;)

Jag har fått litet frågor från bloggvänner “vart jag tagit vägen“. Eftersom axelskadan fortfarande är påtaglig har bloggen fått ta en undanskymd tillvaro ett tag eftersom vi fick väldigt mycket att göra inom min avdelning på jobbet innan skolan satte igång och även sedan höstterminen startade. Eftersom jag knappt kan vara hemma från skolan (har ju ingen sjukersättning) var jag tvungen att ransonera datortiden hemma så att jag kunde vara på jobbet och göra det jag skulle. Bloggen ger inga pengar men jobbet gör det. :)

En av mina kollegor har haft ungefär samma sak som jag har med försämrad rörelseförmåga och smärta vid oförsiktiga rörelser och hon sade att denna typen skador kan ta lång tid - ofta många månader. Hon var mer “normal“ igen efter kanske 6 månader. Och jag har märkt att det också är relativt enkelt att bli “återskadad“ till viss del. Jag använder en “magnetic pulser“ nu (kommer att skriva mer om denna vid ett annat tillfälle) och den hjälper till att läka. Använde denna vid min fotledsskada för 3,5 år sedan. Jag skulle troligen inte alls sitta framför en dator men just nu har jag inget annat sätt att få in pengar.

Det känns som om jag har en rätt innehållslös tillvaro just nu som rubriken säger eftersom jag jobbar, går hem tvärs över gatan och försöker ta det lugnt och vila axeln, laga mat, titta litet på TV och göra sådant som man måste göra i ett hem. Bor man själv blir det ju en del att göra trots allt.

Jag skrev på min FB-sida häromdagen att jag varit så tacksam att vi inte haft rök från skogsbränder tidigare i sommar. Det har brunnit - och brinner fortfarande - längre söderut i Kalifornien men nu är det vår tur tyvärr. Vi har inte haft åskoväder så man misstänker att denna branden kanske har startats av människor.
Branden startade i lördags kväll (ca 80 km från Weed) och har nu exploderat i storlek. Jag visste inte ens om den förrän Weed var insvept i brandrök i tisdags morse. Röken har kommit och gått sedan dess och igår kväll var det rök igen så att jag inte kunde öppna mina fönster. Som tur är har det blivit litet svalare.

Området där det brinner är glesbefolkat och det verkar ofta brinna där under sommaren, men trots detta har flera hus förstörts. Och igår utfärdades hälsovarningar på grund av all rök och partiklar i luften. Jag håller mig inomhus och tänker inte vara ute när det är påtaglig rök i luften. Torkan i Kalifornien har inte “försvunnit“ och bara för att man inte skriver om den - nu är det “bara“ skriverier och TV-program om presidentvalet i november - är den påtaglig för oss som bor här.

Här är ett par länkar som har bra information om just den här branden:

http://inciweb.nwcg.gov/incident/4997/
https://www.facebook.com/YrekaNews/?fref=ts

Länken jag har i högerspalten till en webkamera som finns här visar nog rätt bra hur röken ser ut vid olika tider under dagen.

Den här bilden tog jag i gryningen i tisdags och det är disigt på grund av röken.

5 comments:

Channal said...

Hej! Kul att få se dig här igen. Har saknat dig! Dumma axel! Hoppas du snart blir bra. Bra att du är rädd om dig!

KRAMAR Anna

Rebekah said...

Bra att Du är försiktig och tar hand om Dig på bästa sätt. Vet Du om det är en muskel-/senskada, eller om det sitter i leden?

Det är så fruktansvärt med alla de här stora bränderna. För att kunna ge sig till att starta något så'n så måste man ju vara en riktig blådåre ... men det är ganska gott om dem. Vi kan bara be/sända positiva "vibbar" eller vad vi nu väljer, för att de ska lyckas få den under kontroll.

Äventyret framtiden said...

Har du varit till en läkare och visat din axel? Säkert en dum fråga, men jag blir orolig när jag läser om att du fortfarande har det så jobbigt. Var rädd om dig på alla sätt.

Ja, jag såg på fb att det åter har brunnit och brinner i din närhet. Brrrr...väldigt otäckt. Må de få ordning på det eländet så du åtminstone slipper det.

Steel City Anna said...

Kul med ett litet livstecken från dej :) förstår att det är jobbigt med axeln. Har du någon semester att ta ut kanske? Bara för att få till en sammanhängande vila ... Även en liten kort en kanske kan hjälpa.

Detta med bränderna är väldigt otäckt. Jag tänker också på jordbävningen i Italien. Så fort det kan gå att förlora sina nära, och dessutom allt man äger och kämpat för utan de skyddsnät vi svenskar är vana vid hemifrån. Media prioriterar som de gör ja, och så länge saker inte händer på ens egen bakgård så verkar mänskligheten vara väldigt duktig på att ha skygglappar.

Annica said...

Vilken eländes axel! :( Nu är det verkligen på tiden att den bättrar sig. Synd att du inte kan ta sjukdagar och "totalvila" den.
Dessa återkommande bränder är riktigt obehagliga. Jag får nästan hostanfall bara av att se din rökdisiga bild. Den där luften skulle jag inte klara med mina besvärliga luftrör. Den måste sticka ordentligt i halsen. Usch!
Önskar dig en förbättrad axel, dito luft och en skön helg!
Kram från soligt norr med aningen höst i luften! Och utan rök! :)