Monday, April 7, 2014

Kartor och bilklubbar

Redan i skolan tyckte jag det var fascinerande att titta på kartor och se var olika platser ligger.
Geografi var ett av mina favoritämnen i skolan och på högstadiet hade vi en mycket bra lärare.

Även om vi numera kan hitta länder, städer, gator och mycket annat via internet är det något speciellt att ha en riktig kartbok som finns tillgänglig även om internet inte är igång. Idag var det en sådan dag igen inom skolan - vårt internet låg nere stor del av dagen.

När jag gick igenom min mammas lägenhet efter hennes bortgång förra året glömde jag helt att spara på en svensk kartbok som jag kunde tagit med mig till USA.
Hemma i Weed har jag bara haft kartböcker som har Sverige och Norden litet "marginellt" - fokus har legat på USA.

En litet mera detaljerad svensk karta tycker jag dock hör till att ha så när jag var inne i Mt Shasta i lördags och handlade köpte jag en karta i en butik som har reseböcker och kartor. Ibland blir jag förvånad över att en sådan affär faktiskt finns hos oss. Och den har funnits där under rätt många år.

Kartan över Sverige som man vecklar ut. Den är väldigt detaljerad och visar städer, vägar osv.


Några världsatlaser.


Att ha en så kallad road atlas är nästan ett måste här i USA. Den här (rätt stora) boken täcker hela USA och varje stat. Otroligt detaljerad med både mindre och större vägar.


I USA är det väldigt vanligt att man är med i en så kallad "motor club". Man betalar in en årsavgift och får tillgång till deras service som gratis bogsering om man blivit strandsatt, hjälp med låssmed, mindre mängd bensin, gratis kartor, osv.
Den jag är med i heter GM Motor Club och där kan jag få gratis bogsering oavsett avstånd. Rätt fantastiskt egentligen. De hör till de allra billigaste bilklubbarna men deras service verkar vara riktigt bra. En större bilklubb heter AAA men de är dyrare och verkar inte riktigt samma servicenivå.

Jag har beställt gratis kartor genom min bilklubb över både stater och städer med detaljerade vägar. Mycket bra tycker jag.

Den här kartan beställde Michael och jag genom AAA (som vi var med i) och den visar norra Kalifornien.


Idag var det runt +25 här. Det är nog närapå rekordtemperaturer så här tidigt. Resten av veckan ser också ut att bli varm.

31 comments:

Fullblodsekologen said...

"Hederliga" gamla kartböckër har jag också kvar några, börjar snart bli antikvärde på dem. Kram/Annelie

Desiree said...

Jag tycker också att kartor är väldigt intressanta och fascinerande. Älskar kartor och kartböcker. Visst är det något speciellt med dessa, alltid något nytt att upptäcka.
Verkar också som om många av de där bilföreningarna i USA ger diverse rabatter till sina medlemmar. Ser man ofta då man ska boka hotel ect att är man med i den och den så får man rabatt.

I Stockholm finns det en underbar kartbutik som ligger precis vid centralstationen. Nästa gång du är i Stockholm rekomenderar jag ett besök där. Där kan jag gå runt läääänge.
Härligt med sommarvärmen ni fått.
Kram!

Marina said...

kartor på nätet i all ära, men det är mysigare att bläddra i en "riktig" kartbok, plus att de tär lättare att få överblick över det hela.
Jag har också gamla kartböcker hemma från skolan och det är ju lite kul att ha de där böckerna när länderna såg så helt annorlunda ut.

Första året i Hjo said...

En bra kartbok ska inte fattas i bil eller hem. Kartboken i skolan för en herrans massa år sedan verkade ha Sverige som Mittens rike.

Anonymous said...

Hej, tycker det är kul med kartor.
Annars är folk tokiga i gps. Ja,
dom kollar höger o vänster även. När,
dom kan vägen. Dom med gps, kan nog
inte kartan. Det är mysigt med kartor. Här i sverige kan, man få
gratis karta ännu. okq8. Ja du,
har många bra kartor. Mexico, dit
skulle jag inte våga köra. Även,
med karta. Jaha, lång körning
på gång. Hälsningar Stig.

Annika said...

Älskar också kartor, och har alltid gjort. Kan förlora mig i kartor. Älskade geografi i skolan.
Vi ör medlemmar i AAA, tycker att de är bra! Och ja, de ger rabattater ibland mkt annat.
Nu får jag lust att sätta mig ner och titta i en kartbok :-)
Kramar!

Martina said...

Ah jag har precis som du alltid älskat geografi och kartor och kartböcker!! Jag kan roa mig länge med att titta pa kartor!
Vilket härligt väder ni har!
Kramar

olgakatt said...

Tacka vet jag en riktig kartbok! När jag åker med någon i för mig okänd trakt vill jag gärna ha en karta att följa med på. Men många har nu skippat kartan till förmån för GPS som man ju inte helt kan lita på!
Och visst är det fantasieggande att titta på kartor och drömma om resor!

tennswede said...

Freytag & Berndt, absolut de bästa kartor du kan köpa. Inte billiga men värt varenda krona,eller dollar.

Anne-Marie said...

Annelie: Ja, kanske de börjar bli riktigt värdefulla. :)
Tycker om att faktiskt ha böcker som man kan titta i, när man vill.
Kram!!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag tror att många ungdomar missar en del om de inte har riktiga kartböcker. Man kan tillbringa mycket tid med näsan i en atlas. ;)
Jag hade en mycket bra atlas i mammas lägenhet men den var väldigt stor och otymplig så den fick lämnas kvar.
Bilklubbar har ofta rabatter. AAA är kanske den största och de har ofta rabatter på hotell och liknande.
I den affären har jag varit. :) Vet precis vilken butik du pratar om. De har verkligen mycket att titta på.
Kram!!

Anne-Marie said...

Marina: Det går inte att jämföra en riktig kartbok och det man ser på nätet. Kartböcker har ju ofta även många andra slags kartor som visar vilken slags växtlighet som finns, mineraler, jordbruksmark osv. Att ha åtminstone en atlas i bokformat tycker jag hör till.
Jag tror inte att jag har någon så gammal kartbok som visar tidigare namn. Men en sådan måste ju vara en raritet nuförtiden. :)

Anne-Marie said...

Hans: Absolut att man skall ha kartor både hemma och i bilen.
Det kanske blir så att det land som ger ut kartan fokuserar på just detta.

Anne-Marie said...

Stig: GPS har jag inte i min lilla bil. Din nya kanske har det.
Skall jag åka till någon okänd plats brukar jag skriva ut vägbeskrivningar från nätet eftersom en vanlig papperskarta ju inte riktigt har den möjligheten.
Tror att folk ibland åker fel pga sin GPS.
Nej, Mexiko kan nog vara litet lurigt att köra i. Man måste nog veta exakt vilka områden som är säkra.

Anne-Marie said...

Annika: Det är något visst med att lära sig om olika länder. Jag tyckte alltid att andra länder var mer intressanta än Sverige. ;) Litet som med grammatiken - utländsk grammatik var mer intressant än den svenska.
AAA har mycket bra också - absolut. Men jag tycker de är litet onödigt dyra för det man får. GM Motorclub är rätt mycket billigare.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Martina: Tror att många tycker att geografi känns intressant. Inte så "tungt" ämne kanske i skolan som en del andra ämnen.
Det är väldigt spännande att titta i kartböcker och se hur landgränser ser ut, var floderna finns osv.
Jag är inte riktigt van vid så varmt väder, så tidigt. Idag är det nästan lika varmt.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det är väl med kartorna som med mycket annat i samhället att man skall ha allt elektroniskt. Men kartböcker tycker jag absolut fyller en plats i ett hem. Och vägkartor är mycket bra eftersom man får en fin överblick innan man åker.
Vi har en kurs inom skolan som heter "Physical Geography". Har inte gått den men den tycks återkomma termin efter termin.

Anne-Marie said...

Tennswede: Kartan ser väldigt välgjord ut. Visste inte att det var ett så högkvalitativt företag. Bra att du visste. :)
Den var inte riktigt billig men heller inte dyr. Skall man ha kvalitet får man ju alltid betala litet mer.

Annica said...

Kan bara hålla med om att det är fascinerande med kartor. När jag var i USA köpte jag just en sådan där Rand McNally Road Atlas med mig hem. Och jag bad mina släktingar att märka ut de vägar vi kört på. Det är roligt att se så här i efterhand.
Jag har en stor (h 40, b 28 cm) och tjock gammal kartbok, Nordisk Världsatlas från 1926, som min morfar ägt. Där finns t.o.m. stjärnhimlen, både Djurkretsen och Vintergatan. Jag minns hur spännande det var att titta i den när jag var barn. Den är naturligtvis fortfarande intressant. Men mycket "omodern". ;)

Anne-Marie said...

Annica: Kartor är fascinerande. Vi tycks vara i gott sällskap att ha den åsikten. :)
Den där Rand McNally kartan är perfekt. Mycket detaljerad.
Men så spännande med din gamla världsatlas. Den kanske till och med är värd en del vid det här laget.
Stjärnhimlen är också intressant. Minns att mamma och pappa hade en "atlas" med stjärnhimlen - norra och södra halvklotet - och olika konstellationer.
Det är bara kul att vara litet "omodern". ;)

Freedomtravel said...

Alltid kul att följa med resan på en karta! Jag vill nog gärna ha en karta framme i bilen när vi åker. Har växt upp med massor av kartor och kartböcker. Min mamma är geograf dessutom så hon älskar kartor. Själv försöker jag ha lite färre ;)

Gunilla N said...

"Guide Michelin" ar en fransk kartbok som anvandes av manga for en del ar sen iaf. Nu ar de flesta GPS utrustade. Men i den fanns ocksa vagbeskrivningar till de basta matstallen och restauranger utefter vagarna,vilket ju fransman och aven andra uppskattar.Vet inte om den anvands sa mycket numera, men i slutet av 90-talet da vi reste i Europa var den en ovardelig hjalp.
Jag gillade, som du geografi Under hela skoltiden.Tycker
fortfarande om att studera kartor
och finna ut vad olika platser ligger nagonstans.

Later bra med "motor clubs"som ni har,man kan ju bli strandsatt
och behova hjalp,dessutom verkar
det som amerikaner gor manga "road trips".
Ha det gott och njut av varmen!
Stor Kram!
Gunilla N

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Du som brukar "navigera" när ni är ute och åker - medan Peter kör -kanske kan hänga med på kartan. :)
Trevligt med geografibakgrund i din släkt.

Anna N said...

Å vad kul med så många kartnördar, det är inte ofta man träffar likasainnade på den fronten!
Jag tittar på kartor för nöjes skull ( började redan som barn ), men kollar också kartan både före och efter vi besöker en ny plats. Min man är tvärtom. Han vet aldrig vart vi ska och har heller inget intresse av veta vart han varit rent geografiskt :-)
Kul att läsa om kartor Anne-Marie!
Kram Anna N

Anne-Marie said...

Gunilla: Guide Michelin har jag absolut hört talas om. Och som du skriver har den också en hel del fokus på restauranger. Gör de inte fortfarande recensioner av restauranger?
Eftersom jag inte har någon ny bil (en bil från 1999 som jag vårdar ömt och så gott jag kan :)) är det nästan ett måste att ha möjlighet till bogsering. Michael och jag fick använda oss av detta ett par gånger. Vi hade en äldre bil med väldigt många mil på nacken - kanske man skall säga hjulen. ;)
Stor kram!!

Anne-Marie said...

Anna: Roligt att du tyckte om kartinlägget. :)
Ja du, vi verkar vara i gott sällskap bland många andra kartnördar.
Jag är som du - vill gärna titta innan jag åker, medan jag är där och även efteråt. Tycker att upplevelsen känns mer fullständig på något sätt.
Kram!!

My kids' Mom said...

Tysons Corner (ett stort Shopping center i Virginia) har en Rand McNally affär med bara kartor i. Där kunde jag vara i timmar….Eller tills de som jobbade där började titta konstigt på mig :-)

Kram Anneli

Anne-Marie said...

Anneli: Vi har ju, som bekant, knappt några affärer här så att denna, relativt stora, affär som finns i Mt Shasta faktiskt funnits här under rätt många år är mycket märkligt.
Kartor är spännande tycker jag så då får man kanske ta att andra tittar konstigt. :)
Kram!

malix said...

härligt med sådan värme tycker jag fast jag vet ju att vårt väder är olika och er vattenbrist men det hade verkligen suttit fint med sådan värme här. vitsippor och lite tussilago bor i min omvärld just nu så det kommer ju säkerligen bli en tid med värme här med :) snart du slår björkarna ut igen :) ha en fin söndagskväll eller söndag ska jag nog mera säga du har väl morgon nu :)

malix said...

härligt med sådan värme tycker jag fast jag vet ju att vårt väder är olika och er vattenbrist men det hade verkligen suttit fint med sådan värme här. vitsippor och lite tussilago bor i min omvärld just nu så det kommer ju säkerligen bli en tid med värme här med :) snart du slår björkarna ut igen :) ha en fin söndagskväll eller söndag ska jag nog mera säga du har väl morgon nu :)

Anne-Marie said...

Malix: Nej, vattenbristen "mår verkligen inte bra" av den värme vi har redan. Uppe på berget ser man redan att snön smälter. När jag först kom till USA var det massor med snö där upp långt fram på sommaren.
Jag saknar dina fina, svenska vårblommor. De är så vackra.