Wednesday, January 1, 2014

Historisk torka i Kalifornien

Nu har jag bara en dag kvar (idag) på min ledighet. Lusten att gå till jobbet ligger på låvattensnivå. ;)
Min ledighet har varit väldigt skön med mycket sol här i Weed. Det har varit mer vårväder än vinter och även om jag verkligen uppskattar solskenet vet jag att många börjar bli riktigt oroliga för torkan här i Kalifornien. Under middagen i måndags pratades det om detta och alla var av samma åsikt - det måste börja regna och snöa.

Stora delar av Kalifornien har torra och varma somrar och rätt blöta vintrar. Det kallas för Medelhavsklimat. Redan förra året var det ovanligt litet nederbörd under vintern vilket bland annat ledde till en av de svåraste somrarna för skogsbränder. Sedan jag kom hit har höstarna och vintrarna inneburit regn och snö utan undantag. Vissa vintrar har det regnat mer än det snöat men vattenreservoarerna har alltid fyllts på.

Under de senaste dagarna har jag sett mer än en hemsida och hört på TV-nyheterna flera gånger att vi är inne i en historisk torka.
Kaliforniens största vattenreservoar - Shasta Lake som ligger strax norr om staden Redding (som ligger ca 10 mil från Weed) - är nu på 37% av dess totala kapacitet. Flera personer jag känner som passerat Shasta Lake säger att den i stort sett ser tom ut. Andra reservoarer är också mycket under normala nivåer.

Varför är det så viktigt att det regnar och snöar i Kalifornien under vintern? Helt enkelt för att det vatten som används som dricksvatten och till bevattning av de enorma jordbruksområdena till största delen kommer från dessa vinterregn och snöfall. Kalifornien är en av världens största jordbruksproducenter och om man inte kan bevattna den stora jordbruksdalen, som täcker mellersta Kalifornien, kommer man inte att kunna odla frukt och grönsaker. Och tänk på allt vatten som används i hemmen.

Tyvärr slösas mycket vatten på bevattning av gräsmattor som egentligen inte alls hör hemma i ett torrt klimat. Bevattningen pågår året runt i södra Kalifornien. Det finns inhemska växter och gräs som klarar av det torra klimatet men många människor envisas med att ha stora gräsmattor som kräver enorma mängder vatten. En växt som är vanlig här hos mig heter Manzanita. Den har mycket tåliga blad och är grön till och med på vintern. På våren och sommaren har den söta, små rosa blommor. Det är bara ett exempel på en växt som är anpassad till klimatet i Kalifornien.

Manzanita i Mt Shasta.



Om torkan fortsätter kommer det att bli enorma skogsbränder i hela Kalifornien under sommaren. Även här i norra Kalifornien. Vi har som tur är stora samlingar av vatten under marken här i Mt Shasta-området - akvifer kallas de. Men det kan säkert införas restriktioner hur mycket vatten vi får använda.

Två hemsidor som talar om den historiska torkan:
http://www.accuweather.com/en/weather-news/california-to-end-year-as-drie-1/21416806
http://news.yahoo.com/california-marks-2013-historically-dry-185330794.html

Idag var det dags att sätta upp nya almanackor för 2014. Jag har alla varianter ;) - en svensk, en amerikansk och en svensk/amerikansk.

14 comments:

Annica said...

God fortsättning på det nya året! Hoppas att det innebär att ni får både regn och snö. Snarast! Kanske dags för regndans? Undrar förresten om det finns snödans? ;-)

olgakatt said...

En av mina vänner vid centralkusten är ivrig odlare av fr a fruktträd och han har redan förlorat ett antal unga plantor pga torkan. De äldre träden hoppas han ska klara sig men det krävs verkligen vatten snart!! Han har egen brunn och måste vara mycket sparsam med vatten.
Jag brukar retas och kalla hans odlingar för "The Plantation" men det gillar han inte, det ska kallas "orchard" menar han.
Han har dessutom en ek som grott från ett ollon från Blekinge liksom jag har en ek från ett ollon från en ek hos honom! Min får dock odlas i kruka och komma in i uterummet på vintern.

Anne-Marie said...

Annica: God fortsättning önskar jag dig också!
Ja du, det börjar bli väldigt torrt här. Har faktiskt aldrig varit med om torka mitt i vintern.
Ja varför inte göra en regndans. :) När jag var en liten flicka gjorde jag en regndans i trädgården i Enebyberg och det började regna inom en timme! Min pappa var alltid väldigt imponerad. Tror att man kan dansa även för att få snö.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Kalifornien är nog hårdast drabbat just nu av torkan.
Låter tufft att ha fruktträd och behöva spara så på vatten. Har man brunn kan det nog bli väldigt tufft framöver om det inte regnar.
Självklart är det en "orchard". :)
Intressant med era ek-byten - Kalifornien hade massormed ekar för länge sedan. Inte så numera.

Annika said...

Inte roligt med er torka. Jag hoppas att ni ska få en snörik och regnrik vinter.
Vi väntar snö på den här kusten idag.
God fortsättning!!!
Kram!!

Christina said...

Ja det här är inte bra! Så lite regn som det har kommit förra året.... nu hoppas jag ju förstås på lite sol när vi kommer tillbaka men sen måste det regna :-) Håller med om vattenslöseriet, alla dessa gräsmattor som ska bevattnas, helt vansinnigt! Önskar dig hur som helst ett Riktigt Gott 2014!! Stor kram!

Anonymous said...

Hej, det låter alvarligt med
vattenbrist. Ja, hoppas att det
löser sig med snö eller regn.
Men dom borde redan nu förbereda,
sig för vattenbrist. Vi har ju ,
fått en hel del regn. Men inte,
så stora mängder i mellan sverige.
I södra sverige har det kommit
onormalt mycket. Det är ju i norr,
och mellan sverige som dom många
vatten kraftverken ligger.
Hälsningar Stig.

Marianne said...

Ja det är konstigt det där, vi människor går alltid runt och önskar oss "fint väder" med sol och värme, men det vi egentligen önskar fastän vi inte fattar det, är ganska mycket regn för att kunna försörja oss.

Hoppas verkligen att det kommer en rejäl snövinter till er snart!

Kramar!

My kids' Mom said...

Vilka konstiga väder det är överallt! Vädergudarnas vrede kan hända? Eller beror det på att vi håller på att förstöra jorden? Nu talas det om dricksvattnet här hemma. Tydligen är det förorenat av farmacutica och det är en ohälsosam mängd mediciner i vattnet vi dricker. Ruskigt! Snart får vi börja göra som i USA, köpa vatten på flaska och dunk i affären. Men med allt matfusk så kan man väl inte vara helt säker där heller.
Ha det så bra Anne-Marie, Kram Anneli

Anne-Marie said...

Annika: Det har varit väldigt tyst inom massmedia fram tills nu betr. denna torka. I morse pratade de om den på den lokala kanalen från Medford, hos ABC och hos The Weather Channel.
Det är bara att sätta igång med regn- och snödans. ;)
Ni har haft mycket nederbörd - du kanske kan skicka litet. :)
God fortsättning till dig Annika! Kramar!

Anne-Marie said...

Christina: Jag har absolut inget emot sol och vårvärme. Mycket hellre det än -5 och 1,5 meter snö - som vi har ibland här.
Men det kommer att bli krisartat på många sätt om det inte kommer regn och snö - jordbruket, dricksvatten, skogsbränder osv.
Önskar dig också ett riktigt fint 2014! Stor kram!

Anne-Marie said...

Stig: Jag tror att vissa förberedelser gjorts i några delar av Kalifornien men när jag ser på långtidsprognosen ser det magert ut med nederbörd.
Vädret över hela världen är ur led - av flera anledningar.
Vattenkraften i Sverige är väl fortfarande rätt stor? Tror inte att vi alls har det här i Kalifornien.

Anne-Marie said...

Marianne: Fint väder är fantastiskt men det skall blandas med regn. Efter 16 år här är detta verkligen inte normen. Minns min första vinter här när det var en så kallad "El Nino" vinter - detta innebar att det regnade i stort sett varje dag och i februari fick vi troligen 2 m snö.
Litet mera lagom vore ju trevligt. :)
Jag kan vara utan snön men regn vore bra.
Kramar!

Anne-Marie said...

Anneli: Det finns troligen flera orsaker till det konstiga vädret i världen.
Friskt vatten kommer möjligen att bli framtidens (eller kanske till och med nutidens) rikedom. Vatten är en intressant substans tycker jag och det finns en hel del forskning kring just vatten och hur det faktiskt kan påverkas på olika sätt.
Nej, vatten på flaska avstår jag från. Plasten i de flesta flaskorna lär inte vara bra.
Ha det bra Anneli! Kram!