Monday, November 11, 2013

Ledig måndag!

Tänk så skönt med en ledig måndag. Det är helgdag i USA idag - Veteran's Day. Dagen då man kommer ihåg alla de som varit ute i något krig.
Skolan har stängt och jag tackar och tar emot. :) Jag inser hur mycket jag behöver vara ledig. Men som jag skrivit tidigare maxade jag min ledighet när jag var i Sverige efter mammas bortgång och får vara restriktiv. Skolan kommer att vara stängd rätt länge kring jul- och nyår och vi har ju förmånen att inte behöva ta ledigt då - vi får dock betalt som tur är.

Idag kommer det att bli litet firande i förväg av min födelsedag eftersom jag jobbar som vanligt i morgon. R kommer över en stund och vi skall äta något gott. I morgon lär det vara min födelsedag. Inget jag egentligen firar. Har man passerat ett halvsekel är det onödigt att bli äldre tycker jag! Jag gör som Joey i TV-serien "Friends" - jag fyller samma år efter år. ;).
Det blir första gången under hela mitt liv som jag inte pratar med min mamma eller pappa på min födelsedag men det går säkert bra det också.

Igår fick jag en trevlig inbjudan till ett par i Mt Shasta om ett par veckor. Mannen i familjen är faktiskt från Sverige! Min vän J hade pratat om ett par hon känner där mannen är svensk och min chiropraktors fru hade också nämnt om ett par med en svensk man. Det visade sig vara S och C i Mt Shasta. Skall verkligen bli trevligt.

Trots att vi idag skriver 11 november visade termometern 10-11 grader nu på morgonen. Och igår var det faktiskt uppemot +18. Helt otroligt. En front är på väg in med vind och kanske litet regn men det lär inte bli något stort oväder i alla fall.
Jag följde superstormen Haiyan under helgen som ödelade delar av Filippinerna. En av de allra största stormarna som Jorden sett. Bilderna visar en enorm förödelse. Jag kom att tänka på tsunamin 2004 i Thailand och 2011 i Japan. Tankarna går till alla de som förlorat både hus och hem och närstående.

Det blir inget djuplodande inlägg idag men i morgon tänkte jag skriva om något som sker här i USA den 13 och 14 november. En simulerad övning som har med USAs mycket föråldrade elnät att göra.

Fina rosor som jag fått redan idag.



14 comments:

Malix said...

då får jag passa på att gratulera dig lite förskott då :) och önska dig en härligt trevlig dag underbara rosor. Naturen är storslagen vacker och ibland som nu på Filippinerna farlig. Tänk va mycket rädsla, min systerdotters pappa kommer därifrån men tror de brukar åka till Manilla.
Ha en fin födelsedag och härlig ledig dag.:)

Anonymous said...

Stort Grattis en dag för tidigt! Men passa på och fira ordentligt idag när du är ledig! Härligt!!!! Vilka fina rosor! Här skall det bli runt 15 grader idag, otroligt!!!
Kul att du fick inbjudan till paret med en svensk man. Alltid kul att träffa nya människor och man har ju liksom något gemensamt när man bor här och är svensk. Vi var hembjudna till ett par i fredags som hade besök ifrån Sverige. Det var sten trevligt. Ha det bäst! Kram Maria G

Desiree said...

Stort grattis i förskott. Jag hoppas du får en riktigt trevlig dag imorgon. Skönt med lite ledigt idag också. Det behöver du som gått igenom så mycket på sistone. Även om du var ledig i Sverige så var det ju inte alls en uppvilande resa på något sätt. Väldigt fina rosor. Kul med inbjudan till han som är svensk. Hoppas ni får en riktigt trevlig kväll.
Kram!

Annica said...

Över land och hav kommer här ett rungande GRATTIS!
Bra att vara ute i god tid när gratulationerna ska färdas lååångt! ;-)

Taina said...

Tyvärr var inte vi lediga och inte skolorna heller. Det verkar vara olika var man bor. Men jag unnar dig denna ledighet efter allt du gått igenom. Hoppas du njutit lite och ett stort grattis så här i förskott!

Anne-Marie said...

Malix: Tack! Det var en stillsam dag med en god lunch.
Naturen är mäktig och vi är väldigt små. Kanske tur det.
Det var väldigt skönt att vara ledig. Skulle kunna vara ledig en längre tid. Men det kanske blir framöver. :)

Anne-Marie said...

Tack Maria! Det var skönt att ha en ledig dag och kunna ta det lugnt. Som sagt, födelsedagen är inget att "göra väsen av" men jag och R åt en god lunch.
Det skall bli spännande att träffa paret i Mt Shasta. Jag är ju inte precis bortskämd med att träffa svenskar här.
Varm kram!

Anne-Marie said...

Tack Desiree! :) Det blev en stillsam dag med en god lunch. Jag har egentligen slutat fira min födelsedag - det var precis lagom idag. Och rosorna var väldigt fina.
Skall bli spännande att se hur det blir att träffa parket i Mt Shasta. Det känns exotiskt nästan eftersom jag aldrig träffar svenskar här.
Kram!

Anne-Marie said...

Annica: TACK! De kom fram i god tid dina gratulationer. :) Tur att internet finns nuförtiden.

Anne-Marie said...

Taina: Tack! Det kändes skönt med en extra dag. Helgen blev lång. Trodde nog att skolorna var stängda över hela USA men det skiljer sig tydligen. Det är ju ingen helgdag när hela USA står stilla utan vissa anställda har ledigt. Tydligen hör vi dit. :)

Annika said...

Stora grattiskramar från mig!!
Så roligt att fira lite!!
HURRA HURRA!!
Vi hade inte heller ledigt från skolan igår. Peter har aldrig ledigt på Veterans Day. Så det var business as usual här.Grattiskramar igen!!

Anne-Marie said...

Annika: TACK! Jag firar väldigt litet. Ingen idé att bli äldre nu. ;)
Intressant att skolorna inte har stängt på Veterans Day. Jag vet att privata företag inte brukar vara stängda men trodde att statliga "inrättningar" var stängda. Stor Kram!

Anonymous said...

Grattis i efterskott!
Kram CC

Anne-Marie said...

CC: Tack! :)