Sunday, September 15, 2013

Home of the best water on Earth

... är staden Dunsmuirs motto. Jag har tidigare skrivit om och visat bilder från Dunsmuir - en liten stad ca 10 minuter söder om Mt Shasta. Idag gjorde C och jag en utflykt (troligen vår sista utflykt på ett bra tag eftersom hon och hennes man flyttar till norra Oregon nästa helg. Litet trist skall erkännas att de flyttar men de, som så många andra, har inte råd med sitt boende) till denna fina, lilla stad och dagen bestod till stor del av vatten.

Hedge Creek Falls ligger i utkanten av Dunsmuir och efter en kortare vandring nerför en stig kommer man fram till ett mindre vattenfall. Jag mindes att Michael och jag varit här för mycket länge sedan och då var det mer vatten. Torkan här i norra Kalifornien har definitivt satt sina spår. Det var uppfriskande att se vatten och trots att det inte var något stort vattenfall var ljudet rätt imponerande.









Det finns faktiskt en hel del restauranger i Dunsmuir trots att staden är mindre än både Mt Shasta och Weed. Efter lunch hos Cornerstone Bakery begav vi oss till Dunsmuir City Park. Jag insåg att jag missat en riktig pärla så det var roligt att komma dit. Det är helt klart mer än en park. Det är ett stort område med botanisk trädgård (som vi inte hann titta på idag) och den ligger i direkt anslutning till Sacramento River. Floden som startar i norra Kalifornien och flyter ända till San Francisco-området. Den lär vara Kaliforniens största flod när det gäller mängden vatten. Fortfarande fanns det en hel del vatten och vi satt och njöt i solen. Många kommer även dit och fiskar.





Tågspåren går precis utmed floden och i juli 1991 skedde Kaliforniens möjligen värsta giftutsläpp i Sacramento River i närheten av Dunsmuir när ett tåg spårade ur och en av vagnarna skadades och ett giftigt ämne kom ut i floden. Miljoner fiskar och andra djur i floden dog och fortfarande har inte alla kommit tillbaka. Den här olyckan påverkade en lång sträcka av floden.
När C och jag satt vid floden kom ett mycket långt tåg och det var inte svårt att se hur en ursprårning kunde ske eftersom spåren går så nära floden.


Nu pratar de äntligen om litet svalare väder. Jag hoppas på det.

17 comments:

Malix said...

vilka fina bilder, Hoppas du har återhämtat dig från din resa nu.
Här hemma är det höststorm idag. blir till att tända ljus och dricka te.
Ha en fin dag i det svalare vädret :)

Katta said...

Verkligen en fin miljö med många fina bilder. Det känns som det är ett bra ställe att ladda batterierna! Kram

Äventyret framtiden said...

Jag smakar på ordet Dunsmuir...undrar vad det betyder?
Så vackert där är, måste titta på kartan var det ligger.
Här har vi den allra första riktiga höstdagen idag, så sommaren är slut för i år, helt säkert.
Ha det bra Anne-Marie!

kramar

Fullblodsekologen said...

Vilka underbara bilder. Ni hade en fin utflyktsdag kan jag tänka mig. Kram

Desiree said...

Vilken vacker och mysig sista utflykt ni fick till. Naturen här uppe ser så vacker och orörd ut. Små vattenfall är ju så vackra. Trist att C flyttar. Flyttar hon långt?
Kram!

Min plats i solen said...

Härliga bilder Anne-Marie och tack för att vi fick följa med på er resa. Vilken fantastisk natur ni har omkring er. Imponerande!

Tråkigt att C flyttar och att ni inte kan fortsätta med era utflykter. Jag håller tummarna för att ni snart kommer att kunna träffas igen även om avståndet nu blir längre mellan er.

Ta hand om dig vännen och ha en fin vecka!♥

Kram Lotta

olgakatt said...

Hoppas att du ändå kan göra flera utflykter i ditt område - särskilt som du funderar på att lämna det!
Det gäller att vara rädd om allt rent vatten, det blir allt sällsyntare! Särskilt som folk slarvar med allt möjligt giftigt.

olgakatt said...

Hoppas att du ändå kan göra flera utflykter i ditt område - särskilt som du funderar på att lämna det!
Det gäller att vara rädd om allt rent vatten, det blir allt sällsyntare! Särskilt som folk slarvar med allt möjligt giftigt.

Charlie sa ... said...

Å, tycker om dina bilder! Det får mig att känna lite "familjen Machan"- känsla ;) En härlig utflykt!

Tack rara du får fina ord hos mig! Jag bloggar på ;)


KRAM!

Anne-Marie said...

Malix: Tack! Jag har mer energi igen men fortfarande får jag ta det rätt lugnt. Det har varit väldigt mycket det senaste året med dels min mamma och dels konstiga kroppsliga saker som jag gått igenom.
Jag hoppas att det blir svalare här. Ha det bra i höstrusket!

Anne-Marie said...

Katta: Framför allt Dunsmuirs City Park var en trevlig överraskning. Det var inte alls det man tänker sig att en City Park är. Fanns inte floden hade det nog inte varit det lilla extra. Jag skulle behöva ladda batterierna ett bra tag i någon lugn, lummig miljö. Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Dunsmuir var namnet på en person. Så här säger Wikipedia: "In 1888, British Columbian coal baron Alexander Dunsmuir was passing through, and according to contemporary accounts, was so taken with the beauty of the area that he offered to donate a fountain to the new town, if they would rename the town in his honor."
Genom Google Maps kan man ju även hitta små "hålor" som Dunsmuir och Weed. :)
Ingen höst här ännu. Ha det bra Karin! Kramar!

Anne-Marie said...

Annelie: Det var en fin liten utflykt. Roligt att du tyckte om bilderna. :) Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Naturen här är mäktig. Synd att det är så torrt - vattenfallet och floden hade säkert varit ännu mera storslagna om det regnat mer.
C flyttar till ett område i närheten av Portland i norra Oregon. Det tar mellan 6-7 timmar per bil att komma dit så vi kommer nog inte att ses mycket tyvärr. Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Roligt att du följde med på vår utflykt. :) Naturen här är mäktig. Den är mer dramatisk än på östkusten.
Det blir riktigt långt mellan C och mig nu vilket givetvis gör att vi inte kan ses mycket alls. Kanske det också blir en bra morot för mig att komma härifrån vilket jag vill. Men min mammas dödsbo måste bli avslutat innan jag kan "flyga iväg". Vet inte vart ännu.
Önskar dig detsamma fina Lotta! Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: När höststormarna kommer ger man sig inte så gärna iväg (det brukar ju blåsa otroligt här då) så det var bra att C och jag passade på nu. I och för sig kommer det nog att vara okej väder ett bra tag till men man vet aldrig.
Vattnet såg rent ut men det betyder ju inte så mycket egentligen. Gifter kan ju finnas trots allt.

Anne-Marie said...

Lotta! Tack! Vad roligt att du tyckte om bilderna. :)
Jag bor ju i The Wild West. ;) Helt klart mer vildmark och "rugged terrain" än i dina trakter.
Som du vet är jag väldigt svag för naturen hos dig. Så bra att jag får se mer av den. :)
KRAM!