Tuesday, April 9, 2013

Lättsmält

Eftersom mina ögon känns tunga och mitt huvud hellre skulle ligga på kudden :) blir det bara litet musik idag. Hade varit skönt att inte behöva jobba sent idag.

Min mamma ringde vid 5-tiden - jag hann inte ens upp - men hon lämnade inget meddelande. Jag kunde inte somna om och ringde efter ett par timmar. Nej, det hade inte varit något viktigt. Hon klarar inte riktigt av längre att räkna ut tidsskillnaden mellan Sverige och USA. Det är inte lätt när minnet sviker men samtidigt klarar jag ju inte riktigt av att bara sova några få timmar per natt med ett heltidsjobb. Kommer nog snart att skriva ett inlägg här på bloggen om äldrevården i Sverige som jag börjar lära mig litet om och hur det är att vara med om när en människa förändras genom demens - i det här fallet min mamma. Det är en utmaning på olika sätt.

Eftersom jag tillbringar mycket tid vid min dator är det trevligt att ha musik på samtidigt. Jag köpte för flera år sedan ett par helt otroligt bra högtalare och basförstärkare som är kopplade till datorn.

Här kommer några YouTube snuttar (återigen hoppas jag att de går att se utanför USA) med några stora, välkända artister. Litet lättsmält så här på tisdagskvällen (Kalifornien-tid).







14 comments:

Äventyret framtiden said...

Det kan inte vara lätt för dig att ha en älskad mamma på så långt avstånd. Det är ju inte bara att sätta sig i bilen för att köra några timmar.
På sätt och vis känner jag igen det där med min svärmor, vi bor också på alltför långt avstånd ifrån varandra nu när hon behöver oss mera än någonsin. Knepigt dilemma.
Hoppas att du får en fin dag Anne-Marie!

Kramar!

Malix said...

ja du det här med äldrevården i Sverige är ett ämne som verkligen behöver diskuteras. jag har en gammal farmor som är 87 år. Hon bor nu på ett hem, dyrt är det tror hon betalar över 7000 kronor för ett rum med diskbänk. ingen kokplatta för dom sju tusen ingår även mat, personalen är bra men skamlöst att dom suger ut den sista kronan. det var otroligt lång tid innan vi fick plats på ett demens boende för min farmor. Hoppas ni hittar det som passar er det är det enklaste. Man vill ju det bästa för sina äldre men idag är inte det bästa gott nog tyvärr.

Desiree said...

Inte lätt vare sig för dig eller din mamma. Men troligtvis är det ännu svårare för den anhörige som är du i detta fallet. Det känns väldigt jobbigt när man ser så tydligt hur någon i ens närhet som man älskar mycket åldras och inte hänger med längre. Ja det skulle vara intressant om du skrev ett inlägg om äldrevården i Sverige och hur du upplever den.
Bra musik är viktigt och därmed också bra utrustning som högtalare och förstärkare som höjer musikupplevelsen.
Kram!

olgakatt said...

Avståndet och tidsskillnaden ökar ju på din oro för din mamma, så klart.
Min 93åriga mor bor på äldreboende sedan ett par år och vi är jättenöjda. Hon ville själv flytta dit och vi fick plats ganska kvickt. Annars är problemet ofta att den gamle inte vill flytta hemifrån och helst inte ha hemtjänst heller. "Det kan min dotter göra" har flera av mina hårt heltidsarbetande väninnor med egna underåriga barn fått höra när kommunen erbjudit deras gamla föräldrar hjälp.Dessutom kan de ringa 15 ggr om dagen - och natten - och kräva omedelbar assistans. Inte av elakhet utan för att de är dementa och glömmer fort.
Trots alla larm om skandaler tror jag vi ska vara glada att inte bara stå med alternativet att en dotter måste sluta sitt arbete för att obetald ta hand om en gamling 24 timmar om dygnet vilket är enda möjligheten i många länder. Eller att betala betydligt mycket mer än 7000 i månaden privat.

Annika said...

Äldrevården i Sverige verkar vara på dekis totalt. Ja, det är klart det finns undantag, men det man läser om är skrämmande. Hemskt och vidrigt.
OCH det är ju jättejobbigt för dig att vara så långt hemifrån också.
Förstår att det tär ordentligt.
Heja bra musik. Alltid kul, och fastnar på på YouTube då blir man minsann sittande :-)
Gillar det.
Kramar!!

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Ja, äldrevården i Sverige har gått utför. Jag brukade jobba inom den i Sverige upp tills jag flyttade hit för 10 år sedan. Men en sak som jag kan säga är att den är 10 gånger bättre än här i USA. Har jobbat på ett par hem här och det var säkert som att gå tillbaka på 50 talet. Fruktansvärt!!!! Sängar som man vevade upp med vev och hade de inte sänggrindar så fick de ligga på en madrass på golvet, lite skrämmande och fruktansvärt förnedrande. Men har man mkt pengar så är det säkert kanon och man kan köpa bra vård. Tyvärr så kunde jag inte jobba med människor under de omständigheterna så jag slutade här och hade förmånen att kunna göra det. Men det var hemskt. Ja, det är ingen höjdare när man är så långt ifrån och jag förstår dig fullkomligt. KAnon bra musik du lagt ut, helt i min smak! Älskar Youtube och allt man kan finna där. Ha en toppen dag! Kram Maria G

Anne-Marie said...

Karin: Känner mig piggare idag i alla fall eftersom jag fick sova hela natten. Att inte få nattsömnen när man skall försöka vara alert på jobbet är inte lätt.
Min mamma har i alla fall hemtjänst 5 ggr/dag så det är ju något. Men demensen verkar tillta. Hon trodde att jag hittade på något som hände för ca 2 veckor sedan - att hon ramlat, att jag ringde hemtjänsten och att de kom till henne och sedan ringde efter ambulans. Det hade hon inget minne av. Måste vara märkligt att inte kunna hålla ordning på saker och ting och dessutom till viss del vara medveten om det. Ha det gott! Kramar!

Anne-Marie said...

Malix: Det låter ändå billigare än vad jag fick en första information om via biståndshandläggaren. Hon nämnde kostnader över 11.000/månad. Har sett ett hem i Stockholm där man kan komma in som privatboende. En liten nätt månadskostnad på 45.000!!! Helt sanslöst.
Jag vet inte om mamma ens skulle få ett boende. Biståndshandläggaren sade att man måste vara riktigt dålig. Får se efter hennes besök hos mamma inom de närmaste veckorna.

Anne-Marie said...

Desiree: Under det gångna året har jag förlikat mig med tanken att mamma aldrig kommer att bli den hon var och att hennes demens inte kommer att bli bättre, utan troligen sämre allteftersom tiden går. Avståndet kanske gör det litet lättare att hantera de känslor som kommer upp.
Det verkar rätt snurrigt idag med äldrevården i Sverige och hur lång tid det tar att få en plats.
Musik är viktigt och de högtalare som finns i en laptop är ju ingenting. De högtalare jag köpte har väldigt bra ljud. Kram!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det blir knepigt med tidsskillnaden nu när mamma inte riktigt kan ha koll på vad klockan är i Kalifornien. Har gjort ett blad med amerikansk och svensk tid som jag skall skicka så att hon enkelt kan se vad klockan är hos mig när den till exempel är 13 i Sverige.
Min mamma har faktiskt aldrig "krävt" att jag skall ta hand om henne. Hon skulle givetvis tycka det vore trevligt om jag bodde närmare. Jag pratade med min chef idag om att jag kanske kommer att behöva flytta för gott till Sverige eller vara där under en längre tid. Vi får se vad som händer.
Det finns privatboenden som kostar 45.000/månad i Stockholm!! Helt otroligt och inget som min mamma skulle ha råd med.

Anne-Marie said...

Annika: Jag hade ingen aning om att det var en sådan platsbrist inom äldrevården. Just Täby där mamma bor verkar vara en av de värsta kommunerna. Vi får se vad biståndshandläggaren kommer fram till vid sitt besök hos mamma inom de närmaste veckorna. Men jag har en känsla av att det kommer att bli fortsatt hemtjänst ett tag till.
Det är jobbigt att vara så långt bort eftersom jag ju aldrig skulle kunna åka snabbt om något riktigt krisartat skulle hända. När min pappa blev riktigt sjuk hann jag aldrig hem innan han gick bort.
Vissa äldreboenden är nog bra men troligen väldigt dyra.
YouTube har egentligen massor med bra musik om man hittar de klipp som har hög kvalitet. Kramar!!

Anne-Marie said...

Hej Maria: Usch vad hemskt det du berättar om vissa äldreboenden här i USA. Låter ju helt sanslöst hur man kan behandla äldre pesoner. Det jag inte visste var att det är en sådan platsbrist i Sverige för en plats på ett boende. Och privata boenden verkar ju inte riktigt vara aktuella eftersom mamma inte är miljonär.
Danvikshem i Stockholm kostar 45.000/månad om man kommer dit utan beslut via kommunen! Otroligt.
Om jag bodde närmare en stor stad skulle det vara litet lättare att resa till Sverige men det är väldigt avlägset där jag bor.
Kul att du gillade musiken! :) Ha det fint! Kram!

Bettan said...

Bor i Göteborg, och här finns det nästan ingen hjälp att få. De gamla får bo kvar hemma trots att de behöver komma in på boende. De får hemtjänst, och personalen sliter sönder sig för att hjälpa. Men när de anställer 20-åriga tjejer utan erfarenhet, tvingar ut dem ensamma (!!) till dementa, alzheimerpatienter, svårt sjuka, förvirrade snuskgubbar (förlåt, men de finns faktiskt). Dottern fick jobb men hon insåg att hon inte skulle klara det. Det var på fullt allvar meningen att hon, efter att gått brevid i två dagar och fått en medicindelarkurs på tre timmar, skulle ut ENSAM och ta hand om svårt sjuka gamla. Duscha dem, byta blöjor, laga mat.. Och så undrar folk varför det blir problem??!! Helt sanslöst.. Det är flera av mina bekanta som själva tar hand om sina gamla.
Det är inte roligt att bli gammal här.. :(
Tråkigt med din mamma!
Kramar

Anne-Marie said...

Lisbeth: Det verkar väldigt tufft överlag i Sverige och du bekräftar ju bara detta. Låter ju helt sanslöst att man inte har mer träning och att man går dubbelt med en mer erfaren person under en längre tid. En del av de som kommer till min mamma (jag träffade flera när jag var där i maj förra året) verkade väldigt kunniga och duktiga medan andra märkte man var inte alls särskilt erfarna.
Jag skulle inte själv vilja ha på mitt samvete att på heltid ta hand om min mamma eftersom jag inte har någon medicinsk utbildning alls. Vi har pratat om detta och hon förstår ju min inställning. Jag ringde till och med på larmet en gång när jag var i Sverige i maj förra året när mamma föll eftersom jag inte visste hur jag skulle lyfta henne. Det kom tränade personer efter en liten stund.
Nej, att få demens är nog bland det värsta, framförallt då min mamma verkar vara medveten om att hon har demens. Kramar!