Tuesday, January 1, 2013

Idag sken solen

Det har varit riktigt kallt den senaste veckan. Bara några få plusgrader eller till och med nollgradigt under dagen och på nätterna har kvicksilvret krupit ner mot -10 grader. Att bo i ett svenskt hus är ingen match med sådana temperaturer. Att däremot bo i ett hus här i norra Kalifornien är kallt. Isoleringen lämnar mycket övrigt att önska. I de allra flesta hus. Burr.

Jag har levt mycket kyligt inomhus den senaste tiden för att inte få en astronomisk elräkning. Lager av kläder och en mycket tjock fleecefilt är nödvändiga. Men det blir ruggigt ändå. Många i mina trakter värmer (som jag nämnt tidigare) inte hela huset utan bara de rum de befinner sig mest i. Jag gör samma sak. Det blir nog ändå en rätt saftig räkning eftersom jag varit hemma under ledigheten.

Det har varit mycket moln och dimmoln som gjort att det varit kallt även på dagarna plus ovanligt kall luft. Men idag kom solen fram i alla fall. Luften var fortfarande kall men det var härligt att se en blå himmel och huset blev helt klart varmare när solen sken in.

I morgon är det meningen att jag skall börja arbeta igen. Ledigheten har, som bekant, inte riktigt varit vad jag trodde den skulle vara men det tjänade uppenbarligen ett syfte. Litet avslaget blir det nog på jobbet eftersom skolan inte startar förrän om 1,5 vecka och många är säkert fortfarande är lediga. Och från och med i morgon arbetar jag - och alla andra inom skolan - för mindre pengar. Det är tur att det finns en del sparade pengar på mitt bankkonto.

Och nu skriver vi 2013. Ett nytt år med nya möjligheter. :)

Berget under den korta solnedgången för några minuter sedan. Förra vintern hade vi knappt någon snö alls på berget vid den här tiden på året. Nu finns troligen metervis uppe på berget.

17 comments:

Charlie sa ... said...

Berget är så vackert!

Ja, värme är kostsamt och något man ska hushålla med. Samtidigt vill man inte frysa. Har ofta tänkt på hur mycket högre standard de svenska husen oftast har jämfört med många i USA. Hoppas verkligen inte att det blir alltför saftig räkning för dig.

Imorgon är det iväg till jobbet för mig med.

Stor kram!
Lotta

Saltistjejen said...

Ett riktigt fint 2013 önskar jag dig Anne-Marie! Och du vilken fantastiskt vacker bild!
KRAM!

Unknown said...

Jag håller verkligen med dig om att husen är mycket annorlunda mot de svenska standard husen. Har du PG&E som el leverantör? De har olika priser grundat på hur mycket man tjänar, men det är inget de skyltar med. Det är relativt lätt att kvalificera sig för en betydligt lägre elräkning. Det är värt att ringa ett par samtal eller ansöka på deras hemsida.

Kramar

em said...

Det är förunderligt hur mycket lättare det blir att tackla livet när solen skiner. Måtte den skina på dig vareviga dag.
Mitt stora och gamla hus - byggt nå'n gång på adertonhundratalet - är inte heller lätt att värma upp, jag värmer bara upp de rum vi vistas i. Räkningarna blir fasansfullt stora ändå.
Margaretha

Desiree said...

Vårt hus i Alabama var också så att det läckte ut gott om värme på vintern och ac kyla om sommaren. Inte kul att gå runt och frysa för mycket inomhus. Man tycker ju att de borde isolera lite bättre hos er som har sådana långa och kalla vintrar. Även om det blir jobb igen nu så kanske det blir bra på sitt sätt för då slipper du frysa lika mycket eller åtminstonne bylsa på dig alla tjocka fleece lager.
Må det bli en bra start på 2013 för dig.
Kram!

Annika said...

Samma här, AM.
Visserligen tycker jag att vi har det rätt varmt inomhus här, men nog sjutton läcker huset som ett såll.
Vid kalla, blåsiga dagar drar det igenom eluttagen.
Brr...
Så visst, husen hemma håller verkligen en annan standard.
Må 2013 bli bra för dig. På alla plan.
Kramar!!

Anonymous said...

Hej!

Jag ska åka till USA som utbytesstudent nästa läsår. Jag kommer bo hos en host family när jag är där och man brukar ha med sig lite presenter till sin "nya familj" när man åker dit. Har du några förslag på typiska svenska saker som en amerikansk familj skulle uppskatta?

Tacksam för svar,
Mikaéla :)

Anne-Marie said...

Lotta: Berget lyste vackert både igår och idag. Med all snö blir det nästan självlysande i solen.
Det var faktiskt skönt att komma till jobbet där det var varmare. :) Samtidigt som det var litet segt att börja jobba igen. Full fart med massor att göra eftersom skolan var stängd 12 dagar.
Det är kallt i natt igen. Hus i USA är inte alls byggda som svenska hus. Mycket bättre isolering oftast i svenska hus.
Stor kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Önskar dig också ett riktigt fint 2013!
Tack och roligt att du tycker om bilden. :)
KRAM!

Anne-Marie said...

Maria: Du som bor litet varmare har säkert inte lika mycket i uppvärmningskostnader men visst blir de amerikanska husens bristande isolering påtaglig.
Jag har Pacific Power och jo då, jag har haft rabatt under många år. Nu hade de sänkt gränsen för vad man får tjäna och trots min låga lön kunde jag inte längre kvalificera mig. Arrg! Typiskt nu när jag får sänkt lön. Kramar!

Anne-Marie said...

Margaretha: Solen är fin men nätterna blir bistra och i dåligt isolerade hus blir det kallt. Burr!
Kan tänka mig att du har upplevt samma problem hos dig som vi har eftersom du bor i ett riktigt gammalt hus. Jag kan känna hur kalla väggarna är. Och golven.

Anne-Marie said...

Desiree: Det verkar vara ett nationellt "fenomen" här i USA med de dåligt isolerade husen. Konstigt tycker jag att man inte kan bygga bättre eftersom stora delar av USA alltid har kalla vintrar.
Håller helt med dig om husen här i mina trakter - verkar som om husen har "Kalifornien-standard" - ingen bra isolering bara för att det är varmt under många månader på sommaren.
Det var riktigt varmt att vara på jobbet. :) Fleece är tur att det finns. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Vet att du har skrivit om era läckande eluttag. Har en känsla av att husen på östkusten och i norra USA kanske är byggda litet bättre än här i Kalifornien. Saknar de svenska husen just på vintern. Minns den jämna, fina värmen som jag hade i min lägenhet.
Tack för din omtanke! :)
Kramar!

Anne-Marie said...

Mikaela: Välkommen hit!
Oj, det var en svår fråga. Det beror nog helt på vilken sorts familj du kommer att bo hos och vad de har för intressen och smak. Har nog tyvärr inga riktigt bra tips att ge dig. Jag köpte en present till min chef i en affär i Stockholm förra våren (grytvantar med något svenskt motiv) - de hade olika fina presenter som var litet typiskt svenska.

em said...

Mikaéla,
Jag håller med Anne-Marie om att det är svårt att hitta på presenter, när man inte vet något om familjen.
Kanske har du redan kontakt med familjen och vet lite om deras intressen och smak. Om de har haft svenska studenter tidigare, så vet de kanske redan en hel del om Sverige - många gånger kan det nog vara bra att fråga rent ut vad de är intresserade av.
Vackra böcker om Sverige brukar bli uppskattat. Är de intresserade av mat, är en svensk receptsamlig kanske något. Svensk litteratur i översättning, om de är en läsande familj. Svenska institutet har en hel del att välja på - både böcker, musik och faktablad, http://www.swedenbookshop.com/
Många amerikaner blir glada över att få svensk glas, gärna med etsningar.
Titta in i en hemslöjdsbutik och se vad de har för svenskt hantverk - textilier är ju praktiskt, eftersom det inte väger så mycket.
Margaretha

Anne-Marie said...

Margaretha: Tack för bra tillägg. :)
Jag tycker alltid det är svårt att hitta på bra presenter till andra. Men det du föreslår låter som bra gåvor.

Marcus said...

Wow vilket berg!