Thursday, December 6, 2012

Pillertillverkning

Att laga egen mat är godare och oftast billigare än att köpa färdigtillverkat. Att göra sina egna piller med olika slags tillskott är något annat som kan spara en del pengar och även ge möjligheter till att välja styrka på och vad man vill ha i pillren.

I USA finns ett enormt utbud av olika slags tillskott. En del mer tillförlitliga troligen än andra. Men möjligheten finns, på ett helt annat sätt än i Sverige, att kunna ta olika preparat - vitaminer, mineraler, örter osv.

När jag kom till USA visade det sig att Michael tillverkade en del tillskottspiller eftersom det var billigare än att köpa färdigt. Jag köper för det mesta burkar med redan färdiga tillskott men jag har också gjort en del egna.

Man behöver en kapselfyllare, tomma kapslar och det man skall ha i kapslarna. Det finns olika typer av kapselfyllare och de måste vara anpassade till den storlek på kapslar som man har. Den jag har heter "Cap-M-Quick". Den har funnits sedan början av 80-talet och är välkänd.


Det går att köpa tomma kapslar både i affärer och via nätet. Jag köpte mina från en mycket bra nätbutik som heter iHerb.com. De ligger i Kalifornien och har ett stort utbud av både tillskott, mat och produkter för hud och hår.


Man tar isär kapslarna. Placerar den större delen i bottenplattan. Sätter den andra plattan upptill med hållare emellan. Häller pulvret över plattan och sprider ut. Hållarna vrids sedan 90 grader och den övre plattan faller ner. Sedan kan man sätta på toppen av kapslarna. Rätt enkelt faktiskt.


Självklart skall man ta tillskott med måtta men har man inte tillgång till helt färsk mat - som de flesta av oss inte har - tror jag att det kan behövas litet extra ibland.

10 comments:

Mimmi said...

Vad intressant! Jag har aldrig tidigare hört talas om att man kan göra piller själv. Alltid lär man sig nåt nytt. :o)

Charlie sa ... said...

Inte jag heller! Du lär mig ofta nya saker Anne-Marie.
Kan tänka mig att man sänker kostnaden en hel del genom att göra det själv.

Kram!
Lotta

Anonymous said...

Måste man ha det i kapslar, kan man inte ta pulvret direkt?

/Curt

Desiree said...

Jag hade inte heller någon aning om att det var många som gör sina egna piller på det här sättet. Jag upplever att detta med piller och tillskott verkligen är något som skiljer sig från olika länder och kulturer. I USA har de stark tilltro till just vitaminer och andra tillskott medan Sverige nästan inte har något sådant alls. I USA rekommenderas nästan alla att ta någon from av tillskott och i Sverige är det väldigt sparsamt i jämförelse med dessa rekommendationer.Men jag undrar om det trots allt inte är bättre att försöka få i sig de vitaminer och mineraler man behöver direkt genom födan istället för att ta all denna tid till att tillverka piller av rätt örter. Känns som en stor omväg för att komma till samma mål. Äter man allsidigt så tror jag inte man ska behöva så mycket extra tillskott. Lönar det verkligen att göra egna vitaminer jämfört med de man kan köpa färdigt på apotek och butiker? Vad har man för garantier koll på att de ingredienser som säljs för att kunna göra sina piller är ok. Det verkar ju finnas mycket på internet av olika substanser som kan vara "utspädda" eller bluff om man har otur. Jag vet i för sig inte eftersom jag aldrig provat att beställa något sådant.
Jag menar inte att kritisera bara ren nyfikenhet här i min kommentar.
Kram!

Annika said...

Jag visste inte ens att man kunde tillverka egna piller.
Vilken nyhet.
Nu fick jag lära mig ngt nytt.
TACK för det!!
Kram!

Anne-Marie said...

Mimmi: Vad bra att jag kunde dela med mig av något nytt. :) Jag visste heller inte, innan jag kom hit, att man kunde göra egna piller.

Anne-Marie said...

Lotta: Kul att kunna dela med sig av olika saker som kanske inte är så välkända. :)
Den stora skillnaden i pris tror jag är att man kan köpa pulver i bulk och på så sätt få ner kostnaden. Plus att man kan välja storlek på piller. Kram!

Anne-Marie said...

Curt: Visst kan man ta pulvret som det är men det kanske inte alltid smakar så gott eller kan vara svårt att mäta exakt hur mycket man skall ta per gång. Pulver kan ju vara litet svårt att ta med sig också om man reser - kapslar är ju mycket enklare att ta då.

Anne-Marie said...

Desiree: Det är nog inte många som gör sina egna piller men en del gör det nog - i alla fall här i USA. I Sverige har man förbjudit många preparat som fortfarande är tillåtna i USA. Och i Sverige är det ofta mycket, mycket dyrare än vad det är i USA. En burk vitamin C i USA som jag kan köpa via nätet för kanske runt $10, kostar säkert det dubbla eller ännu mer i Sverige.
Jättebra frågor du har och jag tycker man skall vara litet kritisk och inte "svälja" allt som finns ute på marknaden. :)
Maten är självklart det bästa sättet att få i sig olika näringsämnen, men mat som transporterats långa vägar och sedan legat i affärerna ett tag har inte mycket kvar. Plockar man sin egen mat och äter direkt får man i sig mycket ifråga om vitaminer och mineraler.
Som jag skrev så köper jag det mesta jag tar redan i färdiga tabletter men ibland kan det vara bra att kunna göra egna piller. De kapslar jag köper är samma typ kapslar som finns i färdiga produkter. Pulver av olika slag får man ju välja sådant som till exempel är ekologiskt och har hög kvalitet. Det gäller att hitta "rätt" platser att köpa från. Kostnaden kan man få ner om man köper i bulk av de pulver man lägger i kapslarna plus. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Alltid roligt att kunna dela med sig av olika saker här på bloggen som kanske inte är så välkända. :)
Kram!