Tuesday, July 31, 2012

Avloppsvatten i huset

Igår hade jag hoppats på en lugn och avkopplande kväll i hettan. Men så blev det inte.

När jag klev in i huset jag hyr slog en hemsk lukt emot mig. Avloppslukt. Jag blev mer eller mindre chockad när jag såg brunfärgat vatten i hela badrummet på golvet (mina badrumsmattor hade givetvis blivit helt förstörda) och även i badkaret, avloppsvattnet fanns även i en liten hall där ytterligare en av mina mattor låg och ytterligare litet avloppsvatten hade kommit på ett par heltäckningsmattor.

Det var inte i mitt hus som problemet fanns utan i avloppsledningarna till huset bredvid mitt men tydligen hade något hänt när jag var på jobbet som orsakat detta hemska avloppsvatten in i mitt hus. De höll på att försöka få bort det som blockerade men hade inte lyckats när jag kom hem. Jag fick tag på sonen till mina hyresvärdar (mina hyresvärdar har problem just nu med mannen i familjen som legat på sjukhus och kvinnan som fått flytta till en annan stat för att hitta jobb) och han kom och tittade på "förödelsen". Han tog bilder för deras försäkringsbolag och såg till att han kunde suga upp allt vatten och sedan rengöra. Jag flyttade saker från golvet till bord och bänkar.
Till slut hade de tydligen lyckats få bort det som blockerade och det gick att spola vatten igen som kunde rinna ner.

Klockan 9 igår kväll var vi klara och jag begav mig till en restaurang här i Weed som har öppet sent. Sedan skulle jag sova i en lägenhet som mina hyresvärdar har i det hus där de bor. Eftersom det fortfarande luktade och mattorna inte var rena var det den bästa lösningen.

Idag kom en professionell mattrengörare och jag var hemma på lunchen för att se hur det var. Han hade städat mycket mer än vad jag trodde och nu är det bara att hoppas att det inte luktar framöver. Och att det inte blir fler "katastrofer". Idag skall jag tillbaka till mitt hus och det kommer att ta ett bra tag att få i ordning allting. Suck!

Weed har många äldre hus och givetvis många gamla avloppsledningar men det här var inte roligt. En annan granne tvärs över gatan undrade vad som hade hänt och hon berättade att hon tydligen i stort sett vartannat år har problem med avloppsvatten i sitt garage.

Man undrar varför inte hyresvärdar och staden Weed har litet bättre underhåll. Men det är klart, allt kostar pengar och det har vi inte så mycket av här. Det är inte som vissa välmående orter i andra delar av Kalifornien och i USA där det finns gott om pengar.

12 comments:

Saltistjejen said...

Det här med hus och underhåll känns nätan som om det är en kulturell skillnad mellan USA och Sverige. För även i en stad som HYC där det verkligen finns de med hur mycket pengar som helst, så snålas det så mycket att man blir alldeles galen som svensk. Ofta görs underhållsrenoveringar väldigt sällan Och ofta känns det som sådana sorters lösningar om bara är tillfälliga, men som sedan får "hålla" under flera år tills de helt enkelt pajar igen. Även i offentliga byggnader som skolor, sjukhus etc görs dessa dåliga lösningar. Allt för att slippa betala just "nu". men som svensk undrar man ju om inte sådant straffar sig i längden. I form av fuktskador, mögel, eller annat....??
Hoppas du slipper fler sådana här trista överraskningar nu.
Kram!

Anonymous said...

Detta var ju grymt, oehagligt. Jag
har aldrig varit med om detta. I ett
hus. Men på en båt, när toan och
avloppet svämade över. Några månader,
så sjönk hela båten. Så nu är det,
säkert välfylda avlopp. Det var,
Birka princess. Den, fick väll ett
annat namn när det såldes. Häls.
Stig.

Äventyret framtiden said...

Rena mardrömssituationen!
Tur att du har fått någorlunda ordning på den igen, men vilket arbete att återställa allting. Som om det inte skulle räcka till just nu för din del. Vet vad översvämning heter och vilket arbete som krävs.

Lycka till Anne-Marie
kram
Karin

caroline said...

fin blogg

olgakatt said...

Örk, ditt arma liv!
S.k. stambyte ska ju göras med jämna mellanrum men avloppsrör i gatan kan ju få bli hur gamla som helst, inte bara i USA.
Men kvaliten på husbyggen i vissa länder har jag under resor noterat vara ganska smäckig jämfört med Sverige. Men tyvärr har vissa byggfirmor här hemma börjat ta efter metoder från andra länder med ett helt annat klimat än vårt med fr a mögelkonsekvenser. Dystert. Och bara bevis på girighet, för det är inte byggfirman som får betala utan husköparen!

Anne-Marie said...

Saltis: Det stämmer nog att det är helt andra normer som gäller i USA jämfört med Sverige. Och de normer som finns i Sverige är säkert mycket högre. Jag tycker att just bostäder i USA verkar vara ett "kapitel för sig" med många hus som är både dåligt byggda och underhållna och framför allt verkar standarden vara mycket lägre överlag i USA. Jag läste någonstans att kanske hälften (eller mer) av hus i USA har enkelglasfönster! Och ljudisolering skall man ju inte bara tänka på. Papperstunna väggar i USA. I Sverige hör man ju inte alls lika väl som i USA. Jag hoppas att det inte skall bli fler översvämningar men jag tror att tills de åtgärdar ledningarna finns nog risken. Kram!

Anne-Marie said...

Stig: Inte alls trevligt och som sagt, tills ledningarna åtgärdas finns nog risken för fler obehagliga överraskningar. Jag har heller inte varit med om något liknande tidigare men jag vet att avloppsledningarna i Weed är gamla och dåliga.

Anne-Marie said...

Karin: Det känns som om tillräckligt hänt denna sommar med min mamma, min influensa och nu detta. Känns litet motigt när det blir så. Jag tror att jag kommer att känna en viss oro eftersom ledningarna är gamla och säkert inte i något bra skick. Förhoppningsvis kanske de åtgärdas. Tack! Kram!

Anne-Marie said...

Caroline: Välkommen hit! Tack! :)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Tack för omtanken. :) Stambyten tror jag inte ens existerar i USA. Byggstandarden är så otroligt mycket sämre här än vad den är i Sverige. Även nybyggt har en mycket lägre standard än vad vi är vana vid i Sverige. Måste erkänna att det känns litet olustigt nu efter det som hänt.

Anonymous said...

Anmäl till ditt eget försäkringsbolag -hemförsäkring allt som du själv fick fördärvat. Allt som stod på golvet och det som kanske även tagit lukt. Avloppsvatten har mycket bakterier och det skall man vara ytterst försiktig med. Har du inte för stor självrisk på din hemförsäkring så kan det löna sig när du köper nytt.
Marie GA

Anne-Marie said...

Marie: Har redan skrivit svar till dig i mitt mail. :) Som tur är skadades bara ett par billiga badrumsmattor och en "plunger". Kram!