Tuesday, January 24, 2012

Stora bilar

Något som verkligen känns som en påtaglig skillnad mellan Kalifornien och Sverige är storleken på bilar. Numera när jag kommer till Sverige blir jag alltid lika överraskad över hur små bilarna är.

Här i Kalifornien gäller SUVs och pick-up trucks. Stora, bensinslukande bilar som jag personligen inte förstår hur folk har råd att ha. Trots att bensinen fortfarande är mycket billigare än vad den är i Sverige ligger Kalifornien oftast högst när det gäller bensinkostnad - förutom Hawaii. Vi har skatter och avgifter som läggs på här i Kalifornien som man inte har i andra delstater. Just nu betalar vi runt $3.70/gallon i Mt Shasta-området. Det är väl runt 6:50 kronor/litern.

Min bil är mycket liten jämfört med de flesta andra bilar som jag ser. Och den är bensinsnål. Pick-up trucks är inte bensinsnåla men de verkar vara mycket populära här på USAs västkust. Och de har ofta 4 wheel drive vilket gör att man kan ta sig igenom mycket snö. Jag lärde mig köra bil i en pick-up truck men det var en litet äldre modell som inte var lika "flådig" som de bilar man ser idag.

Amerikaner gillar sina stora bilar. Så är det bara. Men skulle oljepriset stiga mycket (om Iran t ex stänger stänger Hormuzsundet) kan jag tänka mig att mindre bilar skulle bli mycket attraktiva.

Stora pick-up trucks inne i Mt Shasta - och så min lilla bil. :)

22 comments:

Charlie sa ... said...

Var och varannan är ju i "construction business" eller landscaper ;)

Javisst älskar amrisarna sina stora bilar. Det körs ju en hel del så det ska vara bekvämt och alla ska få bra med plats tycker många. Förvånas ofta hur många SUV:ar man ser.

Helt lagom för dig med din size på bil tycker jag!

Kram!

Desiree said...

Hi hi vad söt din lilla bil ser ut på parkeringen mitt bland alla de större. Jodå man inser att amrisarna älskar sina stora bilar. Ja CA har ju betydligt högre bensinpriser jämfört med Alabama. Ni betalar säkert kring en dollar mer per gallon. Men å andra sidan är CA lite av the green state som leder när det gäller klimatfrågor och miljöfrågor.
Det är positivt.
Kram!

Katarina said...

Va söt din bil ser ut.. Amerikanare stora bilar är ju ett kärt ämne. Jag tror faktiskt jag läste om att nu säljs små bilar eller mindre bilar bättre i USA. Problemet med en mindre bil är att man ser ju ibland ingenting när man backar ur parkeringsfickor bland de stora basarna runt omkring sig. Kram

em said...

Väninnan i NYC som kör stadsjeep ursäktar sig med att hon ser bättre när hon sitter högt upp - fast om alla kör lika höga bilar måste man väl snart gå över till buss. Fyrhjulsdriften har hon lite svårare att försvara.
Här på landet dräller det av pickuper, ofta gamla och slitna, och visst är de praktiska för hantverkare, byggnadsarbetar och alla som behöver ha stora grejor med sig.
Har ändå en känsla av att de är lättare att köra än de gamla slagskeppen, där man satt djupt nedsjunken - jag avskydde att köra min tants Continental och andra lika stora amerikanare.
Margaretha
vars bil går
ned i fickan
(fickparkering)

Annika said...

Samma här, I DC. SUVAR och vans leder ligan.
men man ser väldigt många smart cars numera också, och hybrider, som pruis mfl.
Men stora, dyra bilar är det nog som råder mest.
Jag kör hellre vår Nissan Murano, som är en crossover, än vår volvo s-60. Tycker det är helt klart skönare att sitta lite högre upp då jag kör. Inte minst för att det finns så många storbilar.
3.61 står bensinpriset på här på det ställe jag brukar tanka på just nu. Det är midgrade. Premium kostar runt 3.77.
Kram!

Saltistjejen said...

Lite annorlunda är det här i NYC även om man ser många stora bilar även här. Men av de som verkligen bor i staden är det många som har mindre bilar också. För att det underlättar antar jag. Parkering. Här är t ex även riktigt små bilar som smart cars (kallas de väl va??) och även mini coopers väldigt poppis. Och de är ju små även med svenska mått mätt. Men rent generellt är ju USA känt för att folket kör mycket bil och har stora bilar som inte direkt är bensinsnåla... Tyvärr.
Kram!

Freedomtravel said...

På Island gillade också alla stora bilar, helst 4x4, och så använde man gärna bilen även fast man bara skulle ett kvarter... Fast vi har andra sidan en ganska stor bil själva så jag kanske inte ska säga nåt... ;)

Anonymous said...

Är själv svag för stora bilar. Har ju några gamla amerikanare här hemma som vi använder på sommaren.
Till vardags kör jag Volvo V70. Tycker inte det är försvarbart att köra de stora SUVarna i Sverige med tanke på bensinpriset här. (Men hade jag bott i USA hade jag haft SUV, garanterat =) )
Som andrabil har vi en liten Golf, vilken jag aldrig varit överens med pga att den är så liten. Gillar det inte.
Enda gången jag tycker att Volvon är för stor är när man ska parkera
utmed trånga gator i Malmö. Där hade Golfen passat bättre ;-)
/CC

Anne-Marie said...

Lotta: Ibland får jag känslan av att det bara "skall" vara en stor bil. Att det hör till på något sätt. Även om många har mindre bilar än de man ser på bilden är de ändå större än de flesta svenska bilar och verkligen större än min bil. Om bensinen var dyrare skulle det nog vara en annan "visa" tror jag. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Min lilla bil är faktiskt söt. ;) Kalifornien har nog varit en dyr stat med tanke på bensin under rätt många år. Men det har blivit mycket dyrare snabbt. När jag kom hit 1997 kostade en gallon $1.19. Det var skillnad det. Kalifornien har väldigt många speciella regler. Bland annat inom avgasregler. En så kallad "catalytic converter" säljs ofta i alla 49 staterna utom i Kalifornien. Jobbigt ibland tycker jag. Och inom försäkringar har Kalifornien sina egna, mysko regler. Kram!

Anne-Marie said...

Katarina: När jag såg de stora lastbilarna tänkte jag att det var ett perfekt fotomotiv. :) Nej, det är farligt ibland med en mindre bil just för att man inte ser bland alla de andra stora bilarna. Och när jag var i Mt Shasta i lördags såg jag inte över snöhögarna. Man sitter väldigt mycket högre i en pickup truck. Kram!

Anne-Marie said...

Margaretha: Du är för rolig. :) Ja, busshöjd kanske blir aktuellt snart. Vissa av de stora lastbilarna har höjda hjul på något sätt så att de är ännu högre än vad de borde vara. Ibland tror jag faktiskt att folk låter sina egon flyta över till bilarna. ;) Har faktiskt aldrig kört någon stor amerikanare. Men de måste dra enorma mängder bensin. Bra med liten bil.

Anne-Marie said...

Annika: Jag tror att man har stora bilar i USA just för att bensinen fortfarande är relativt billig. Men när jag ser att någon tankat för $70 är det ju inte heller precis billigt. Jaha, så er bensin ligger relativt högt också. Ibland ser man på nyheterna rapporter om bensinpriser i olika delar av USA och alltid verkar vi ligga så högt i Kalifornien. Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: De där små bilarna har jag sett bara någon enstaka gång här i mina trakter. Folk vet nog inte ens vad dessa smart cars och liknande är. ;) Folk har ju inte precis mycket extra pengar att röra sig med här. Många äldre bilar kör omkring i Mt Shasta området. Blir bensinen riktigt dyr blir nog bilar liknande min riktigt attraktiva. Kramar!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Islänningarna låter litet amerikaniserade minst sagt. ;) I USA tar man också gärna bilen även om man lätt skulle kunna promenera. Jo, er bil är ju rätt stor. ;)

Anne-Marie said...

CC: Så du/ni har importerat amerikanska bilar till Sverige? Har ni fått göra många ändringar på bilarna? Jag kan vara intresserad av att fråga dig litet mer om det om det är okej. Jag gillar att ha en liten bil eftersom det är lätt att parkera och den inte tar stor plats. Och den drar ju heller inte så mycket bensin. Men det finns ännu mer bensinsnåla bilar vad jag vet så man skulle kunna spara ännu mer pengar.

Jane said...

jag har blivit ett fan av stora bilar sen vi flyttade hit. Bennsin är jämfört med Tyskland mycket billigt, att tanka min ford focus kostade ca 60 euro för en full tank, här betalar jag 50 dollar för min ford edge.

Mimmi said...

Vad söt din bil är bredvid the stora pick-uperna. ;o)

Jag älskar stora bilar, men tyvärr så har jag inte en just nu. Jag har sedan ca 5 år tllbaka en Volvo V70, som jag gillar, och är helt ok med. Om det inte var fråga om pengar, så skulle jag definitivt vilja ha en Suburban/Yukon, eller en Escalade - STORA, men åh så härliga.

Med Svenska mått sett så är ju bensinen väldigt billig här, men med Amerikanska mått så har den ju blivit väldigt dyr. För ca 8 år sen hade jag en Suburban ett tag, men då kostade ju bensinen också bara $1.29/gallon - det var tider det. ;o)

Anne-Marie said...

Jane & Gavin: Det är nog lätt att "bli såld" på stora bilar. Det finns ju hur många som helst att köpa. Och trots att många får vända på slantarna i mina trakter verkar man hålla kvar vid sina stora bilar.

Anne-Marie said...

Mimmi: Ja, min bil ser rätt liten (men söt ;) ut bredvid "jättarna". Jag har kanske aldrig riktigt förstått fascinationen med stora bilar men det verkar ju vara så att många med dig föredrar de stora bilarna. Bensinen har blivit mycket dyrare även om den är billig jämfört med Sverige.

Verklighetsbloggen said...

Det där med stora bilar har jag oxå reagerat på de gånger jag varit i USA. De små bilarna såg man sällan. Kom det en, vad vi svenskar tycker är en normal bil, tex. en volvo så såg den så liten och ynklig ut sidan om dom stora bilarna. Får hoppas dom tar sitt förnuft till fånga och köper små miljövänliga bilar :-) Ha det bra overthere !

Anne-Marie said...

Verklighetsbloggen: Välkommen hit! Amerikanska bilar är onekligen mycket större än de svenska. De här pickup-bilarna och SUVs är stora. Till och med en Volvo ser liten ut jämfört med dessa bilar. Så länge som bensinen är såpass billig som den är tror jag att folk kommer att envisas med att ha de här jättebilarna. Det är en del av den amerikanska kulturen.