Sunday, January 1, 2012

Första dagen på ett nytt år

1 januari 2012. Första dagen på ett nytt år. Jag har aldrig avlagt nyårslöften. Så ej heller i år. Tycker det är bättre att göra så gott jag kan varje dag utan löften.

Det tar alltid litet tid tycker jag att komma in i att skriva det nya årtalet. Får alltid tänka mig för i början så att jag inte av gammal vana skriver det tidigare årtalet. 2012 innebär också att det är ett skottår med en extra dag i februari.

I morse var det också dags att sätta upp nya almanackor. En stående julklapp från min mamma är en svensk almanacka med vackra bilder från olika landskap i Sverige. Eftersom hon vet att jag vill ha den här almanackan är det enkelt med julklapp för henne. :) I den står alla namnsdagar och svenska helgdagar vilket är väldigt praktiskt. Den brukar hänga i sovrummet. I mitt kombinerade kök och kontor hänger den amerikanska almanackan. I Mt Shasta-området kan man ofta få almanackor gratis hos banker och försäkringsbolag. Den jag har i år kommer från mitt försäkringsbolag.

En dag kvar på ledigheten som tycktes väldigt lång när den startade den 23 december. Trots att jag inte rest bort tycker jag att jag inte hunnit med allt jag ville göra. Men det blir i alla fall en litet kortare vecka med fyra arbetsdagar. Det dröjer ytterligare ett par veckor innan eleverna kommer tillbaka till skolan.

God fortsättning på det nya året!

14 comments:

em said...

Tur att datorn vet att det är 2012 - det brukar ta' ett tag innan jag kommer ihåg det. Eller rättare sagt så går det bra att komma ihåg det de första veckorna, men se'n när jag slappnar av brukar det bli fel år.
Firmor och tidningar är väldigt flinka med att dela ut almanackor, så precis som vanligt har jag inte väggar till dem alla.
Jag var vuxen innan jag fattade att folk avlade nyårslöften - då var det ju ingen idé att börja, i all synnerhet som jag inte har fattat vitsen med det.
Margaretha

olgakatt said...

Nä, inga löften här heller.
Och tiden går alltid för fort när man har roligt!
Märkligt hur beroende man blir av en viss almanacka att ha på väggen. Sörjer numera att en väninna sålt sitt tryckeri och den nya ägaren inte tillhandahåller den fina väggkalendern jag alltid fått förut. De från andra firmor är inte ens i närheten av hennes.

Annika said...

Visst tar det tid att lära sig skriva ett nytt år...
Det har det alltid gjort för mig :-)
Svårt det där att byta, haha!!
Jag gör min egen almanacka med egna bilder via My Publisher.
Har inte gjort ngn för 2012 ännu. Har inte hunnit, men det ska bli idag eller imorrn.
Nej, inga nyårslöften här heller. Bara en önskan om att det ska fortgå som det hittills gjort.
God fortsättning och kram!!

Katarina said...

Jag håller med om att det tar lite tid att ändra datum skrivandet till året 2012.. Jag gillar också det där med två olika almanackor, en svensk och här en malaysiskt.

God fortsättning!

Demokratbloggen said...

2012 ser ut att bli ett spännande år rent politiskt sätt. Jag själv hoppas att någon från Teaparty-rörelsen blir president.

Charlie sa ... said...

Vad fint de är med de svenska kalendrarna. Den röda stugan väcker känslor direkt! Fin present.

Det tar tid för mig också att skriva det nya året, jag måste alltid vara extra alert.

Nyårslöften blir det inte mer än att jag reflekterar över olika saker som jag snarare vill göra, inte sådant jag ska hålla mig ifrån.

God fortsättning och kramar!

Anne-Marie said...

Margaretha: När man är på jobbet ser man datum och årtal varje dag men är man hemma blir det inte lika ofta. Nu skall jag ju iväg till jobbet i morgon igen så då kommer jag inte att undgå vilket år det är. :) Jaha, även i Sverige finns det många gratisalmanackor. Tyvärr finns det ju inte någon stor svenskkoloni här så det är tur att min mamma kan skicka en svensk almanacka. Nej, har aldrig förstått vitsen med nyårslöften. Helt onödigt.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det är förunderligt så fort en ledighet kan gå. Även om jag varit mycket hemma bara för mig själv har jag haft fullt upp hela tiden. Tur är väl det. Vackra almanackor kan verkligen pryda väggarna. Jag skickade en fin fågelalmanacka till min mamma förra julen och den fick en framträdande plats i hennes kök. :)

Anne-Marie said...

Annika: Att göra sin egen almanacka är också verkligen trevligt och då kan man ju välja precis vilka bilder som helst. Jag har ingen färgskrivare som fungerar så kan inte få fram bilder i färg. Det tar litet tid att komma in i rätt årtal. Men när jag är på jobbet tycker jag det går rätt fort trots allt. Ja, vi får se vad 2012 bär i sitt sköte. Kramar!

Anne-Marie said...

Katarina: Det känns naturligt på något sätt tycker jag att ha både en svensk och en amerikansk. Man har ju kontakt med Sverige och behöver veta när det är helgdagar där. Dessutom är bilderna i den almanackan min mamma skickar oftast mycket vackra. God fortsättning. Kram!

Anne-Marie said...

Demokratbloggen: Välkommen hit! Ja, vi får se vad som händer här i USA när det blir val senare i år. Jag tror att många människor vill ha en förändring.

Anne-Marie said...

Lotta: Den svenska almanackan har blivit en riktig tradition som julklapp vid det här laget. :) Håller helt med dig - visst skall man välja och fokusera på det man vill i stället för det man inte vill. Och vill man ha mer positivt i tillvaron är det ju det man kan fokusera på. Kramar!

Saltistjejen said...

God Fortsttning på det Nya Året Anne.Marie!
Vad fin din kalender är. Jag gillar kalendrar med bilder men vi har så få ställen att hänga upp sådana att det liksom inte blir av att vi skaffar några.
Kram!!

Anne-Marie said...

Saltis: God fortsättning Saltis. :) Jag tycker verkligen om min svenska kalender. Fotona brukar vara fantastiskt fina och stämningsfulla. Kramar!