Sunday, January 8, 2012

En film och en TV-serie

Igår blev en heldag med C. Vi åt lunch inne i Mt Shasta och gick senare på bio. Vi hade under flera månader pratat om att gå på bio tillsammans men det hade inte gått av olika anledningar.

Vi såg filmen "War Horse" som bygger på en bok som skrevs i början av 80-talet. Den har också satts upp på West End och Broadway. Filmen utspelas kring och under första världskriget. En av huvudrollerna spelas av en häst. En modig häst som klarar sig trots krigets fasor. Som man säger flera gånger under filmen, "a miracle horse".

War Horse är en fin berättelse om vänskapen mellan hästen Joey och hans människovän Albert. Litet väl många människor och hästar som dog för min smak men på det stora hela var det en fin berättelse.

Söndagkvällarna bänkar jag mig framför en av USAs nationella TV-kanaler (det är alltså en av de kanaler som sänds över hela USA) för att titta på en mycket charmig och trevlig serie - "Once Upon a Time". Den berättar om livet i staden Storybrooke i Maine på USAs östkust och hur ett antal personer i staden faktiskt är direkt tagna från olika sagor och, enligt 10-årige Henry (en av huvudrollsinnehavarna) lever parallella liv. Självklart finns det en elak häxa. Vad vore en saga utan henne. :) En intressant och spännande serie som nominerats till 2012 People's Choice Award för "Favorite New TV Drama."

Ni i Sverige kan se den här serien i Kanal 5 snart. Den lär starta den 12 januari.
Jag skall titta på nya avsnitt som startar i kväll.

6 comments:

Charlie sa ... said...

Vi såg War Horse förra helgen. Tyckte precis som du. Det var verkligen en miracle horse. Jag fick lite Borta med vinden-känsla av färgerna och fotograferingen.

Söndagkvällar framför TV:n är bra ;)

Kramar!

Desiree said...

War Horse har inte kommit till Sverige ännu men det låter som en trevlig film. Once upon a time minns jag att jag har sett. Den är bra. Får ta och kolla in serien på kanal fem som du tipsar om. Alltid bra med lite film och tv-tips.
Kram!

Annika said...

Tack för lite tips.
War Horse ska jag ha i åtanke.
Once Up a Time har jag hört mkt BRA om. Förstår att den är BRA!
Gillar sagokonceptet!
Här var det mest fotboll, amerikansk, på dumburken igår...
Kramar!!

Anne-Marie said...

Lotta: Visst var det en "miracle horse". Klock, lojal och en riktig vän. Den sista scenen där man ser landskapet hade nog litet Borta med Vinden-stuk. Det var trevligt med nya avsnitt av Once Upon a Time. En serie helt i min smak. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Vet inte om War Horse kommer till Sverige. Du får hålla utkik. Det kanske är en annan variant av Once Upon a Time som du tänker på eftersom den här serien startade i höstas här i USA. Eller kan man se avsnitt via nätet även i Sverige av amerikanska serier? Kolla in på Kanal 5 så sänder de säkert från första början. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Jag blir sååå trött på all amerikansk fotboll. Kolla gärna in War Horse. Once Upon a Time följde jag inte från början men såg ett avsnitt av "misstag" och sedan var jag "hooked". :) Kramar!