Friday, September 30, 2011

Lugnet före stormen

Syrsorna sjunger och det är fortfarande varmt trots att det är kväll. Det här är troligen den sista riktigt varma dagen innan hösten kommer. De senaste två månaderna har vi haft sol och varmt varenda dag så det är helt okej, tycker jag, att det blir litet mer höstlikt.

I eftermiddags lade sig en "molnhatt" över Mt Shasta. Den förebådar oväder. I nästa vecka blir det varma kläder som gäller. Snö har utlovats på högre höjd. Det kommer att blåsa och regna här i Weed. Tur att höstkläderna hänger färdiga i garderoben.

I veckan som gått har jag sett fantastiska talanger i ett program som heter "The X-Factor". Simon Cowell är tillbaka tillsammans med bland annat Paula Abdul (båda var med i American Idol när det programmet startade). Vilka röster och vilken ustrålning som fanns hos många som uppträdde. Jag lägger ut en YouTube video (hoppas att den går att se utanför USA) av en av dessa blivande stjärnor.

15 comments:

Min plats i solen said...

Hej Anne-Marie!

Vilken läcker bild av Mt Shasta! :)Även här i Sverige njuter vi av högtryck just nu och dagar med somarvärme. Ett sista litet sommarryck tydligen innan höstruskt sätter in nästa vecka. Vi tackar och tar emot och njuter allt vi kan. Träden lyser i gult, orange och rött och vi kan gå i kortärmat utomhus. Det är vi inte vana vid den 1 oktober.

Jag hoppas att det inte blir något långvarigt oväder hos er och att snön dröjer ett tag till på de lägre höjderna.

Sköt om dig!

Kram Lotta

Desiree said...

Vilka väderomslag! Mycket extremt väder just i dina trakter. Jag hoppas att det blir lite härlig höst innan snön kommer även om det bara vankas snö nu i de högre bergstrakterna om jag förstod dig rätt. Tycker också det var en häftig bild på hatten. Är detta typiskt höstomlag som ni får varje år? Det är bra att du har höstkläderna förberedda i garderoben. Jag antar att du kan vara lite sugen på höst om ni har haft hetta ända fram tills nu.
Kram och sköt om dig.

Äventyret framtiden said...

Tydligen känner vi alla på norra halvklotet av den speciella sommarkänslan i väderleken. Höstkläderna har åkt på för ett par veckor sedan, man tillfälligtvis lagts på hög och sommarkläderna har åter kommit i användning.
Hoppas ovädret inte blir för häftigt!
Här mulnar det också på efter några otroligt fina dagar.
Ha det bra!
kram!

elisabeth said...

Hej!
Jag sitter just nu och tittar på en dokumentär här i Sverige om två transexulle män varav den ena har fött ett barn. De bor i weed(thomas och scott). It´s a small world...

Anne-Marie said...

Lotta: Härligt att ni också har litet "britt" sommar. Vintern är tillräckligt lång i Sverige. Här har vädret helt klart slagit om och blivit mera höstlikt. Hittills har det varit mest blåst och moln men regnet är på väg. Och snön. Mt Shasta kan ha väldigt häftiga och spännande molnformationer ibland. Molnet jag fotade var inte alls så spektakulärt som vissa moln kan vara, så kallade "lenticular clouds". Kram till dig Lotta!

Anne-Marie said...

Desiree: Att få så kallt väder som vi nu verkar få är rätt ovanligt. Förra hösten var fin med sakta lägre temperaturer men fortfarande många soliga dagar. Jag tror att ovädren som kommer att komma in över USAs västkust denna veckan inte är bestående. Det verkar som om nästa helg kommer att bli mer sommarlik. Jag har förberett höst- och vinterkläderna så jag är beredd. :) Ha det gott. Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Jag pratade med min mamma idag och en kompis i Dalarna och båda sade att det varit ovanligt fint och varmt väder ett tag. Härligt med sådana höstar i "höga Norden". Jag har på mig en varmare tröja idag och under veckan kan det nog både bli mössa och vantar som åker på. Ovanligt tidigt för norra Kalifornien, men förhoppningsvis är det övergående. Ha det bra Karin. Kram!

Anne-Marie said...

Elisabeth: Är du säker på att det är Weed i norra Kalifornien? I USA finns det ofta flera olika städer och orter med samma namn. Kan vara litet förvirrande ibland. Trodde inte att "mitt" Weed var så internationellt känt. ;)

Annika said...

ÅH, den tjejen...
NÄR jag hörde henne fick jag tårar i ögonen!!
Vilken röst!!
Vilken OTROLIG röst.
Hon är som en Whitney Houston (som W en ggn var), Celine Dion, Christina Aguilera...
Världsklass!!!
Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Visst är hon fantastiskt bra! Men jag blev också förtjust i "slinging burritos"-killen. Visst sjöng han också bra. Kollade upp litet mera om honom och han har ett band och spelar gitarr något helt otroligt bra. Låter de honom spela gitarr i TV-programmet kommer han att krossa motståndet. Han heter Josh Krajcik. Lyssna på den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=j
-ktqVWqQgU
Jag borde lägga ut hans videos också så att folk kan höra hur bra han är. Kram!

elisabeth said...

Jo det var weed i norra kaliforninen, de visade bilder på mainstreet mm och jag kände igen mig ifrån din blogg. :)
Världen är bra liten..

Anne-Marie said...

Elisabeth: Men att Weed blivit så känt. Vad hette programmet? Går det att se tror du via nätet? Ja du, världen är liten ibland.

elisabeth said...

Jag vet inte om den går att se via nätet men här är en artikel om programmet, om du googlar vidare så hittar du säkert mer. Lycka till. :) http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12217855.ab

Anne-Marie said...

Elisabeth: Tack för länken! Jaha, lilla Weed har ett "medicinskt mirakel". :) Märkliga tider vi lever i minst sagt. Skall se om jag hittar någon mer information.

Anne-Marie said...

Elisabeth: Hade inte läst artikeln tillräckligt noga. Det var som jag trodde - det var ett annat Weed. Weed i North Carolina inte i Kalifornien. Två helt olika stater. North Carolina ligger på östkusten och Kalifornien ligger ju på västkusten. Det är förvirrande att de har samma stadsnamn i olika stater. Kul läsning i alla fall.