Sunday, September 11, 2011

Dags att beställa julbord

Det kommer mycket skräppost till min emailadress för bloggen. Häromdagen studsade jag till när jag såg en rubrik som löd "Dags att beställa julbord". Det är liksom inte riktigt det man har i tankarna när det är hett utomhus.

Genast kom minnen tillbaka från nästan 15 år av julbord i Stockholm. Varje jul ordnades det julbordsluncher för alla oss anställda inom båda de företag där jag jobbade innan jag kom till USA. Det var allt från Operakällaren till Stallmästaregården. Det sparades heller inte på pengar utan det slogs på stort och alla fick äta och dricka precis vad de ville.

Jag tycker det är en trevlig tradition att ordna julbord för personalen. Det finns även julluncher här i USA men inte alls i samma omfattning som i Sverige. Vi har haft en jul"middag" inom skolan när alla har fått ta med sig någon godsak. Helt enkelt ett knytkalas. Eftersom det till största delen varit stående julbord har det varit en mycket kortare tillställning än vad vi brukar ha i Sverige.

Julen känns otroligt avlägsen just nu eftersom hettan fortsätter men det är bara en tidsfråga innan julskyltningen börjar dyka upp i affärerna. Häromdagen låg det också en julkatalog i brevlådan som ytterligare en påminnelse om att snart är det jul! :)
Katalogen kom från Lakeside Collection - ett företag jag aldrig hört talas om tidigare. De verkar sälja allt möjligt, inte bara juliga saker.

12 comments:

Äventyret framtiden said...

Som cateringföretagare vet jag att julen kommer redan innan sommaren har övergått i höst. Det känns alltid märkligt, men för att hinna med i planeringarna, beställa ditt och datt, så är det bra när bokningarna kommer i god tid. Men det brukar också fungera bra när folk hör av sig ett par veckor innan. Vi har fått så mycket framförsikt i våra dagar, kan knappast fungera annars men vi tappar också en del av den där sköna julkänslan på kuppen. Vi brukar vara så trötta på julen när den väl är här...äter ofta någonting helt annat än julmat och bara puuustar ut...helst.
Det måste kännas väldigt konstigt att tänka jul, när värmen är så hög.
Ha det gott!
Kram!

Desiree said...

Dags för julbord, där fick du mig att hajja till ordentligt. Nej det känns inte aktuellt att börja tänka på julen redan känner jag. När jag jobbade på UAB i Alabama hade vi också julluncher som anordnades som knytis. På stället där jag jobbar nu hade vi en julmiddag men det verkar som det dras ner och sparas en hel del här numer. Vi fick inte gå ut till något ställe utan fick äta våran jullunch nere i den stora foajén och det var catering företag som kom med maten. Håller med Pettas att man oftast redan är trött på julmat redan innan julen kommit. Just det vanliga traditionella svenska julbordet är jag inte superförtjust i. Tycker att det är lite för lite grönt. Gillar laxen och sillen bäst.
Kram!

Annika said...

Jag fick också det där mailet i inboxen och hajjade till, fniss.
Berättade för Peter också; NU måste vi beställa julbordet!! haha!!
Japp, så fort Halloween är över så går ju julen upp, kan man säga.
Men redan nu kan man se julsaker inne på vissa affärer.
Hösten går så fort, så fort och snart är det jul. Tycker att hösten kunde vara liiite längre eftersom jag älskar den årstiden här på amerikanska östkusten.
Kram!

Charlie sa ... said...

Jag är ju romantiker och vill liksom soft glida in från en årstid in i en annan och bara njuta. Och för många är det hårt arbete och planering månader innan!!

Men även om jag gillar julen är julbord och julpynt inte alls något jag tänker på - har inte ens börjat med mina pumpkinlattes!

Tack för ditt jättegulliga inlägg igår Anne-Marie. Är också glad för vår kontakt på och utanför bloggen


Kramar!

Fröken fräken said...

Ja och det är tydligen fler som har fått såna email för jag fick också ett. Men det är väl mest för företagare tror jag som ska beställa för en stor grupp, jag va tvungen att läsa mailet för jag vart lite chockad att dom skickar ut så tidigt.
Men jag ska njuta av det sista av sommaren och sedan av hösten innan jag ens tänker på julen. Vilken är svårt för mig för jag ska åka hem över jul.

Kram

Bussresor Europa said...

Känns alldeles för tidigt att börja tänka på julbord. Sommaren har ju nyss slutat och nu är hösten på ingång. Men visst är det gott med julbord!

Anne-Marie said...

Karin: Kan tänka mig att du har stor erfarenhet av julplanering. Självklart måste man ha en viss framförhållning så att saker och ting flyter och fungerar. Men t ex julskyltningen har helt klart blivit tidigare och tidigare. När jag var liten kom den framåt slutet av november/början av december. Nu verkar den komma redan i oktober. Jag tycker också - även om jag inte jobbar som du/ni gör - att nästan man blir trött på det juliga eftersom det redan pågått ett par månader innan julen kommer. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Det verkar som om jag inte var ensam om att få emailet om julbord med tanke på andra kommentarer. Här i USA tror jag att man har en "hårdare" policy när det gäller sådant man bjuder sina anställda på. Kan tänka mig dock att det även i Sverige blivit stramare. Har ingen aning om hur mycket de julluncher vi hade kostade men det sparades inte på den tiden. Traditionella julbordet har helt klart väldigt litet grönt. Håller meed dig om att lax och sill är favoriter. :) Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Verkar litet lustigt att så många som bor i USA fick emailet. Chansen att just vi skall boka julbord i Sverige är ju mindre än för någon som bor i Sverige. Julsaker redan nu i affärerna? Det låter litet absurt faktiskt. Fast i Tyskland har de en julprydnadsaffär som säljer året runt. Min mamma var med på en bussresa och köpte några fina prydnadssaker mitt i sommaren. Jag tycker slutet november/början av december kunde räcka med starten på julen. Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Jag kan inte ens tänka på julen när det är +30 ute. Och jag är nog supertrist ;) eftersom jag är en person som inte egentligen alls pysslar och pyntar inför julen. Pumpkinlattes låter intressant. Kan tänka mig att det blir sådana när stranden kanske inte inbjuder till besök längre. Jättetrevligt att vi har fått kontakt med varandra. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Fröken Fräken: Intressant att vi är så många som fick just det emailet. Jag hajade verkligen till när det damp ner i Inboxen. Och sedan fick jag ju dessutom också katalogen några dagar senare så det var verkligen en tidig påminnelse. Roligt att du skall åka till Sverige under julen - även om det är som mörkast just då. Kram!

Anne-Marie said...

Bussresor Europa: Ja, litet väl tidigt kändes det som. Det är ju inte ens höst i Sverige ännu. Och ännu mindre här i Kalifornien. Men företagen måste väl försöka få så mycket "business" som möjligt.