Thursday, September 15, 2011

Äggmacka med kaviar

Kaviartuberna som jag nyligen fick kommer att ätas långsamt. :) Men idag till lunchen hade jag lust med en äggmacka och kaviar.

Eftersom jag har ett oregelbundet arbetsschema på grund av våra kurser som körs både på morgonen, under dagen ibland och på kvällarna, äter jag lunch hemma på tisdagarna och torsdagarna. Idag börjar jag inte jobba förrän efter 15 men så jobbar jag också till 21 med tre olika kvällskurser som pågår samtidigt.

I hälsokostaffären i Mt Shasta finns ett brödmärke som heter Alvarado St Bakery. De finns norr om San Francisco och har många olika slags ekologiska brödsorter. Företaget är till och med ett så kallat "worker cooperative" vilket innebär att de som arbetar där också är delägare i företaget. Min favorit är "Sprouted Wheat Bagels". Kommer man till San Francisco och Kalifornien är det värt att prova det här brödet.
Den här typen bagel blev grunden för min goda ägg- och kaviarmacka.

Tydligen hade jag tur som kunde få hjälp av min chef att köpa tuberna hos IKEA eftersom IKEA mer och mer har övergått till sitt eget märke. Det blir att köpa via nätet framöver. Tyvärr blir det otroligt dyrt med frakten så man får nog börja betrakta Kalles som en exklusiv vara framöver - litet som rysk kaviar. :) Kalles Kaviar finns till och med hos Facebook:
http://sv-se.facebook.com/Kalleskaviar

16 comments:

Charlie sa ... said...

Vad goda dina smörgåsar ser ut! Mmm!
Trevligt att du kan äta lunch hemma i veckan också. Hur ser annars lunchvanorna ut för dig och dina arbetskamrater - äter ni ihop i skolan, utanför, tar med eller framför datorn som jag oftast gör ;)

Kram!

Anonymous said...

Här kan du handla Kalles Kaviar i USA.
Fungerar bra och priserna är OK tycker jag.

http://www.scandiafood.com/Default.aspx

Marie GA

Anonymous said...

Här kan du handla Kalles Kaviar i USA.
Fungerar bra och priserna är OK tycker jag.

http://www.scandiafood.com/Default.aspx

Marie GA

Desiree said...

Ägg och kaviar mackor är ju bara så gott! En underbar och oslagbar kombination. Dina bagles ser jättegoda ut. Blir så sugen på just bagles då jag ser din bild. Lite svårt att få tag på just bagles här i sverige. Önskar att det fanns ett större utbud på dessa.
Ha en fin helg.
Kram!

Taina said...

Nu har jag alltså 2 ställen att handla kaviar från! Ett måste att ha kaviar i vårt hem! Mums!

Annika said...

Tur att jag inte är ngn större kaviarälskare eftersom det blir svårare och svårare attfå tag på.
Blir galen på IKEA som bara ska sälja sitt eget märke. DET suger verkligen.
Kram!!

Anne-Marie said...

Lotta: Eftersom jag inte jobbar 40 timmar per vecka utan "bara" 32 har jag bara 30 minuters lunch de dagar jag jobbar längre. Så det jag brukar göra är att jag äter, ofta en bagel, vid skrivbordet och sedan tar jag en promenad på 20-30 minuter. Vill inte sitta inne hela dagen och röra på sig måste man. De som har längre luncher äter kanske ute ibland, ibland i skolans cafe eller går hem ibland som min chef gör eftersom hon också bor nära. Men att äta lunch som en grupp som jag var van vid från Sverige det är få som gör. Kramar!

Anne-Marie said...

Marie: Jag hade tänkt lägga ut en lista i mitt inlägg på nätbutiker som säljer svenskt men så fick jag litet bråttom att bege mig till jobbet. Den du skrev om har jag och flera andra. Kanske jag borde göra ett inlägg om nätbutikerna också. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Synd att man i Sverige inte har anammat bagels-vanan. Man verkar ju ta efter så mycket annat amerikanskt att det verkar litet konstigt att man inte tagit till sig den vanan också. De jag köper är nog litet nyttigare än de man köper i "vanliga" mataffärer. Just sprouted wheat lär vara litet extra nyttigt och det är ju inte fel. :) Ha en fin helg du med! Kram!

Anne-Marie said...

Taina: Jag blir litet sur på IKEA att de inte kommer att fortsätta med andra märken. IKEA är ju litet av en oas för oss utlandssvenskar. Jag har en lista med nätbutiker så jag kanske borde skriva om dem snart.

Anne-Marie said...

Annika: Tur för dig. :) Mycket har jag lärt mig att leva utan, som jag var van vid från Sverige, men just kaviaren är litet svår att "avvänja" sig från. Vet inte varför. IKEAS eget märke är ju ingen höjdare. Jag smakade på deras choklad och den smakade piss. ;) Kramar!

Min plats i solen said...

Mmm, äggmackor med kaviar är ju bland det godaste som finns. Det är tur att jag ska fixa till middag snart annars hade det nog blivit äggmackor här med. Men kanske till frukost i morgon. Ett perfekt sätt att börja lördagen på. :)

Vad trist att det blir allt struligare (och dyrare) att få tag i Kalles borta hos er. Jag vissteinte ens om att IKEA hade ett eget kaviarmärke. Har du testat den? God? Eller bara en mindre dålig kopia av Kalles?

Njut av dina goda mackor Anne-Marie och ha en riktigt fin helg. Har ni det fortfarande vamt och gott hos er? Här har det varnats för markfrost under helgen så og är det höst alltid.

Stor Kram till dig

Rune said...

Tyvärr verkar det som IKEA försöker att etablera sig med sitt eget märke på flera områden.. Matsidan är ett bottennapp. Kopiera Kalles är misslyckat, liksom Marabouchoklad och Finduslingon. Vad kommer härnäst?

em said...

Det vimlar av bra bagelrecept på nätet. Lätt att baka, och så vet man ju vad man får i sig.
Margaretha

Anne-Marie said...

Lotta: Visst är det gott med äggmackor med kaviar. Jag har alltid haft svårt av någon anledning att äta ägg till frukost (låter kanske konstigt) så för mig får det bli en lunchmacka. Jag visste faktiskt inte att Kalles skulle försvinna hos IKEA men jag fick kommentarer på mitt tidigare kaviarinlägg som indikerade att så är fallet. Vet inte om IKEA har något eget kaviarmärke. Jag har ju så otroligt långt till närmasta IKEA-varuhus så jag brukar inte själv åka dit. Nu har det varit svalare ett par dagar vilket varit fantastiskt skönt. Ha en riktigt fin helg Lotta! Kramar!

Anne-Marie said...

Rune: Verkligen synd för oss utlandssvenskar som kommit att förlita oss på IKEA och att de skall kunna hjälpa oss när vi får vårt "Sverigesug". :) Chokladen smakade inte alls gott. Har faktiskt inte provat någon annan IKEA-mat.

Margaretha: Håller helt med dig om att det är bra att baka själv eftersom man vet vad man får i sig. Men ibland kan det vara skönt också att köpa färdigbakade bagels. De jag köper verkar ha bra ingredienser. De man köper i "vanliga" mataffären är inte alls så nyttiga.