Thursday, August 4, 2011

Alla dessa advokater

Mt Shasta är en liten ort med runt 3500 invånare. Trots få invånare är Mt Shasta "begåvat" med väldigt många advokater. Vi får fortfarande telefonkataloger i tryckt form och avdelningen med "attorneys" sträcker sig från sidan 15 till sidan 36! Det finns en del stora annonser som tar plats, men ändå.

Precis som i Sverige finns det advokater inom olika områden här i USA. Det lär finnas mer än 1 miljon advokater i USA (ca 300 personer/advokat). En anledning till att det finns så många advokater är att man i USA verkar stämma varandra till höger och vänster. Inom skolan har jag hört folk säga flera gånger att vi måste göra si eller så eftersom vi kan bli stämda annars. Det verkar nästan ha blivit populärt att stämma ett företag eller en person och givetvis behövs det massor med advokater för att hålla igång hela stämningsmaskineriet.

Innan jag kom till USA hade jag aldrig behövt ha kontakt med någon advokat men när Michael gick bort blev jag tvungen att anlita en advokat. Jag kunde helt enkelt inte tillräckligt om vad som händer när en person gått bort. Advokaten tog bra betalt men det var det värt eftersom han tog hand om saker som jag inte kunde någonting om.

Man verkar kunna stämma för i stort sett vad som helst i USA. :) Om de här historierna är sanna vet jag inte men det verkar i alla fall ha skrivits om dem på nätet.

- I mars 2008 stämde en elev i Connecticut en lärare efter det att läraren hade slagit handen på skolbänken för att väcka eleven. Eleven påstod sig ha fått hörselskador på grund av ljudet då läraren slog handen i bänken!
http://english.peopledaily.com.cn/90001/
90777/90852/6373632.html


- Karl Kemp, ägare av en antikaffär på Manhattan i New York, stämde i januari 2007 en grupp hemlösa som samlades i närheten av hans affär. Karl ansåg att de skrämde bort kunder. Skadeståndet låg på 1 miljon dollar. Är man hemlös brukar man ju ha sådana summor i plånboken. ;)
http://www.nytimes.com/2007/01/17/nyregion/17cnd-suit.html?ei
=5087&pagewanted=print


- En kvinna i New Jersey stämde en TV-station för att ha uppgivit fel vinnande lotterinummer. Kvinnan påstår sig ha blivit helt förkrossad när det blev klart att hon inte hade några vinnande nummer.
http://www.northjersey.com/news/
116970228_Lawsuit_says_ABC_got_lottery_numbers_wrong.html


Inte konstigt att det behövs så många advokater här i USA.


Bilden från Wikipedia.

7 comments:

Desiree said...

Ja nog finns det mycket advokater i USA och de verkar behövas också just med tanke på allt stämmande hit och dit. Jobbar man som advokat i USA så har man alltid jobb verkar det som. Våra grannar och goda vänner i USA så jobbade maken just som advokat inom trafik skador. Ha ha roligt uttryck med citronbilen nedan det hade jag faktisk inte hört innan.
Kram!

Charlie sa ... said...

Ja, det går verkligen tretton på dussinet här :)

Då många som i Sverige statliga funktioner och databaser inte finns här, fyller advokaterna ofta rollen som coordinerare och den som t ex vid husförsäljning ser till att allt går rätt till. Min erfarenhet är att de flesta trots allt vill undvika att hamna i "court" och att man därför förhandlar och ser till att reda ut saken. Det kostar för alla parter.

Lars Hultqvist said...

Det har verkligen varit en lukrativ branch att vara advokat här i USA och många, många har utbildat sig till detta yrke. Nu när det är svårare tider så är det tufft att vara i den branchen dock.

Ett exempel på detta är att jag har i mitt nuvarande jobb annonserat två jobb som "helpdesk agents" och haft åtskilliga advokater som har sökt dessa positioner. Vi intervjuade en som berättade att det är väldigt tufft nu eftersom de stora advokatfirmorna tar nästan alla fall och även om man arbetar för en stor firma så får man endast betalt ca $200 i fast lön och resten är en procent sats i provision på fall som man arbetar med. Om man skall tjäna några pengar måste man jobba minst 60-80 timmar per vecka och den advokaten vi intervjuade för en "helpdesk position" i mitt team ville inget hellre än att ha ett fast jobb med fasta arbetstider och förmåner som sjukförsäkring och semester.

Så konstigt det kan bli. Man tror ju att advokat är ett verkligt glassigt jobb.

Anne-Marie said...

Desiree: Jag blev verkligen förvånad när jag först kom hit och såg alla advokater som fanns i telefonkatalogen. I en så liten stad som Mt Shasta är det påtagligt med alla dessa människor som utövar lagen. Men tydligen har de kunder och klienter. Citronbilen är rätt kul. :) Kramar!

Lotta: Jag kan väldigt litet om advokater och deras värld och då jag aldrig egentligen köpt något stort som ett hus i USA har jag i stort sett inte haft kontakt med advokatvärlden. Det var när Michael gick bort som det kändes nödvändigt. Kramar!

Anne-Marie said...

Lars: Intressant att höra att det är tuffa tider även för advokater. Kanske alla TV-serier och filmer har bidragit till den litet mer "glassiga" synen på advokater. Jag minns att det gick en TV-serie för många år sedan med advokater och deras fall - LA law hette den och sändes under 8 år.

Magdalena and Co in US said...

Det där med att man stämmer till höger och vänster, verkar stämma enligt dom jag pratat med här. Vissa verkar ha gjort det till en "grej" att stämma så fort det inte passar. Men det är ju inte fakta. Jag tycker det är lite läskigt att man kan bli stämd för "vad som helst" Intressant det Lars skriver. Kramar

Anne-Marie said...

Magdalena: Jag fattar inte egentligen vad det beror på att man har blivit så "stämglad" här i USA. Känns litet otäckt faktiskt eftersom man aldrig vet hur folk ser på saker och ting. Jag visste inte alls att det var så svåra tider för advokater, så som Lars beskriver. Kramar!