Friday, July 8, 2011

Köpa kläder

De flesta som bor i USA har ett "normalt" utbud av klädaffärer. Så är det inte i Mt Shasta området. Här får man leta med ljus och lykta efter affärer som säljer nya kläder (second-hand affärerna verkar ha tagit över). Det finns faktiskt en affär i Mt Shasta som har nya skor och kläder! De är inte billiga men de finns där i alla fall. I Yreka finns Wal-Mart och JC Penney. De har en del kläder men inga massor eftersom affärerna inte är särskilt stora.

Att bo på landet och i glesbygden har sina utmaningar och att hitta kläder här är definitivt en sådan utmaning. Jag har köpt en del både hos JC Penney och Wal-Mart men ofta har de inte alls vad jag letar efter.

Eftersom utbudet av internetbutiker är enormt stort i USA kommer de till min undsättning ibland. Vissa kläder måste man nästan prova och då går det ju inte att köpa via nätet. Skor till exempel är svårt att köpa utan att kunna prova.

En hel del företag har "fysiska" butiker och dessutom en internetbutik. Vill man undvika "sales tax", om man bor i Kalifornien, får man se till att hitta företag som inte har fysiska butiker i Kalifornien. Ett par riktiga "veteraner" som har både fysiska butiker och internetbutiker är L.L. Bean och Blair. De startade för ca 100 år sedan och är fortfarande storsäljare. Deras kläder är både snygga och praktiska. L.L. Bean är dyrare än Blair men numera har L.L. Bean alltid "free shipping" vilket är ett stort plus. Jag har handlat från båda och alltid varit nöjd. Och de har inga fysiska affärer i Kalifornien vilket innebär att jag aldrig behöver betala "sales tax". Kanon!

Eftersom alltfler människor har det kärvt ekonomiskt i mina trakter blomstrar second-hand affärerna. I Weed finns ett par och i Mt Shasta tre eller fyra. Jag gjorde ett riktigt fynd förra helgen. Jag hittade ett par jeans i en av Mt Shastas second hand-affärer för $4 (ca 25:-)! Och jeansen såg ut att i stort sett inte alls vara använda. Sådant gillas. :)

Inget märkvärdigt med jeansen. Helt vanliga. Men vilket pris! Eftersom jag handlade i en affär här i Kalifornien lades dock "sales tax" på priset.




Något jag gillar här i USA är att folk verkligen har olika stilar. Det är en enorm spridning på hur folk klär sig och ingen är en annan lik. När jag är på besök i Stockholm känns det som om många klär sig väldigt lika och det finns inte så stor valfrihet som det gör här i USA. Har en känsla av att det kanske är ett resultat av hur folk är i de båda länderna. I USA är man litet mer "out there" ;) medan man i Sverige är litet mer reserverad.

14 comments:

Magdalena and Co in US said...

Jag brukar ju tycka att jag hamnat i en byhåla i USA, men jag känner mig väldigt lyckligt lottad med utbudet när jag läser om hur det är i Weed. Tycker du gjorde kanonfynd med jeansen - GILLAS!!! Jag hade inte en råd att köpa nya jeans i Stockholm eftersom det är så snordyrt.
Det där med skatterna här har jag inte 100 kläm på. Vet att jag fick betala nån extra skatt när jag ringde och beställde från HSN istället för på nätet. Mycket irriterande. Men nu har jag bojkottat dom efter ett mycket dåligt bemötande vid en retur jag hade. Här i Columbus är det inte heller så trendigt med klädstilen. Folk är mer laid back. Ha en fin helg. Kramar till dig

Mimmi said...

Så ni har tax på kläder och skor i CA!? Det har inte vi i här i MA - det är ingen sales tax på mat, skor och kläder, eftersom de räknas som nödvändigheter (trodde det gällde för hela landet, men tydligen inte).

Även om vi har bra utbud på allt här, så handlar jag väldigt mycket över nätet - även skor, och de har alltid passat utmärkt.

Håller verkligen med om det där med att här i USA kan folk klä sig precis i den stil de vill, och att det varierar vilt bland folk. Men ta en promenad i Stockholm, och i stort sett alla ser likadana ut (och många skulle ju inte heller våga bryta från normen även om de skulle vilja). Jag har t.ex. hört att röda byxor är inne bland killar i Sverige, så i stort sett alla killar där går nu i röda byxor. Snacka om att vara slave to fashion. ;oP

Äventyret framtiden said...

Grattis till jeansfyndet! För det var det verkligen!
Det är skönt när folk klär sig som de själva vill och inte följer trenderna slaviskt. Jag tror att det är däri skillnaden ligger mellan USA och Sverige...Norden...man vill inte sticka ut med att vara annorlunda.

Kramar från ett mulet Åland

Desiree said...

Jeansen var ju ett riktigt fynd. Jag håller med dig om att man ofta gärna vill prova innan man beställer på nätet. Men har man handlat lite mer ofta av en nätbutik så kanske man lär sig deras storlekar på ett bra sätt. Jag tycker LL Bean har bra grejer. Vi brukade få hem deras katalog och den gillade jag att titta i. Jag gillar USA just för att det är så blandade stilar. Här är det ju ett mode som gäller och alla är mer homogena i sin klädsel. Visst är Sverige trendigt men det är också väldigt tråkigt när alla har mer eller mindre samma. Alabama var ju inte direkt trendiga i sitt mode men det fanns tack o lov en hel del butiker att välja på.
Kram!

olgakatt said...

Skåne är ju inte Stockholm men inte i någon av de fem städer jag besöker mer eller mindre regelbundet har jag sett några röda byxor på killar. Annika från Reston letade efter dem i Stockholm i veckan och hittade ett enda exemplar. Men nog skulle det lysa upp det annars så svarta modet bland både tjejer och killar!
Tacka vet jag Gudrun Sjödéns kläder. Där kan man tala om färg och egna idéer! Finns katalog även för USA-marknaden, Anne-Marie!

em said...

Likriktningen i klädsel är nog mycket större i Stockholm än på svenska landsbygden och småstäder. Därmed inte sagt att vi klär oss snyggt. Men garanterat individuellt!
Jag har handlat en del på Lands' End och alltid varit nöjd. God kvalitet och service. Nu har de kommit till Sverige, men här är de betydligt dyrare än i Staterna.
Margaretha
som har slutat
att köpa kläder

Anonymous said...

Titta även på på Landsend.com.
Där finns mycket snyggt.
I GA har vi också tax på allt.
Trevlig helg.
Marie GA

Kiddan said...

http://www.funnyhub.com/videos/pages/mom-jeans.html

;)

Anne-Marie said...

Magdalena: Du bor i storstaden troligen jämfört med oss. ;) Visst finns det en del affärer även här men väldigt få. Skall man ha ett större utbud får det bli att åka till södra Oregon eller en bit söderut här i Kalifornien. Nej, det tog ett tag innan jag också fattade allt kring hur skatterna tas ut men tror jag att jag förstått det hela. Inte kul om man får ett trist bemötande. Har aldrig köpt något från HSN så vet inte riktigt hur de fungerar. Ha det bra! Kramar!

Mimmi: Jodå, vi har skatt på allt egentligen förutom mat. Tydligen tror man att vi kan betala mer i Kalifornien eller så är det för att ekonomin är så dålig att de måste få fler intäkter. Det vore skönt om man tog litet fler "chanser" med hur man klär sig i Stockholm. Röda byxor. Låter ju inte direkt som ett mode som verkar så snyggt. ;)

Anne-Marie said...

Karin: Jag blev verkligen glad över att hitta så billiga och fina jeans i en second-hand affär. Man tar ut svängarna mer i USA, det är helt klart. Litet mer individualitet och djärvhet skulle inte vara fel att se i Sverige. Kramar från ett varmt Weed. :)

Desiree: Vissa saker tycker jag är väldigt svåra att köpa via nätet - framför allt långbyxor och skor. Allt annat går bra för det mesta. LL Bean har verkligen kvalitetskläder. Det är kanske därför de ligger litet högre i pris. Jag tyckte att människor i Stockholm var väldigt snyggt klädda men det var också litet enformigt faktiskt. Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag läste om Annikas Stockholmsobservationer och att de röda byxorna lyste med sin frånvaro. :) Jag vet inte om röda byxor är något jag personligen gillar men jag har inte särskilt många svarta kläder här i USA - ett par byxor och en jacka. Folk klär sig mindre i svart här. Kan det vara ett tecken på hur folk känner sig?

Margaretha: Jag köper väldigt litet nya kläder. Har haft en del kläder säkert 10 år. Men ibland slits ju saker ut eller går sönder och då blir man tvungen att köpa nytt. Låter bra att man tar ut svängarna litet mer på svenska landsbygden. Land's End är rätt dyrt här i USA också. Kul att de kommit till Sverige.

Anne-Marie said...

Marie: Land's End tycker jag är rätt dyra. Kanske litet i stil med LL Bean. Jag brukar se var det jag vill köpa finns (oavsett företag) och sedan letar jag tills jag hittar den billigaste butiken. Hittar man sedan dessutom en "discount coupon" gör det ju inte saken sämre. :)

Kiddan: Kul! :)

Anonymous said...

Det är sаmt oκeј för аtt värja levern från
toxiner.

My ρage efven.com

Anonymous said...

Toppen, informativt skrivet, jag tycker om detta här!

Also visit my web page elgiganten Strykjärn