Sunday, July 10, 2011

Imponerande sandstorm

För några dagar sedan sveptes staden Phoenix i Arizona in i en sandstorm som fick mig att tro att jag tittade på scener ur filmen "The Mummy".

Sådana här sandstormar (eller haboobs) har förekommit med jämna mellanrum i framför allt sydvästra USA (där Arizona ligger). De uppstår under monsunperioden som pågår nu i Arizona. Monsunen här i USA är inte lika stark och påtaglig som i Indien men den kan bland annat orsaka sandstormar.

Just den här sandstormen var ovanligt omfattande. Människor som bott länge i Arizona påstår att de inte sett en sådan stor storm. Den lär ha färdats runt 240 km, höjden var runt 1,5 km och den var ungefär 1,5 mil bred. Imponerande minst sagt. Den ledde till inställda flighter, elavbrott och ett tjockt lager damm som lade sig över Phoenix.

Många lyckades filma stormen. Hoppas att det går att se videon även utanför USA.



Dags för en ny arbetsvecka i morgon. Den här helgen har gått fort och det känns nästan som om det skulle vara skönt att ha ytterligare en ledig dag. :) Men efter mina veckor i Sverige blir det ingen semester på ett bra tag.

10 comments:

Desiree said...

Oj det var ingen liten sandstorm. Nog fick vi lära oss att det var monsunperiod i dessa delar av USA då vi reste runt i Arizona och Utah. Det blev ett och annat skyfall vi råkade ut för. Blir lite som en tornado med dessa kraftiga sandstormar. Jag ska också jobba på fast det är otroligt många som har semester nu och det är väldigt tomt på jobbet.
Kram!

Annika said...

Oj, det var en sandstorm det!
Ganska coolt, samtidigt som det måste vara otäckt.
Hoppas veckan blir lugn, A-M.
Kram!

Äventyret framtiden said...

Ojski, det var verkligen häftigt och snudd på skrämmande. Undrar hur det ser ut efteråt. Mäktigt i vilket fall som helst.
Ha det bra!
Karinkram!

Saltistjejen said...

Håller med om att sådana väderfenomen är både häftiga och läskiga.
Kram!

Magdalena and Co in US said...

Såg en annan video tidigare på den och det ser helt overkligt ut. Skönt att man inte befann sig där. Ha en fin vecka! Kramar

Anne-Marie said...

Desiree: Jag fick verkligen känslan av "The Mummy" när jag såg den här videon. Imponerande och samtidigt litet skrämmande. USA har ett intensivt och nästan litet våldsamt väder med orkaner, tornados, monsunperiod, otrolig hetta osv. Vi har verkligen ingen arbetsbrist trots att det är sommar. Tvärtom faktiskt. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Det ser nästan litet overkligt ut tycker jag med detta enorma sandmoln. Jag skulle inte vilja vara mitt uppe i det. Jag önskar att veckan skulle bli lugn men det är faktiskt mer att göra nu än när skolan är i full gång. Jag och min kollega har fått fler arbetsuppgifter och det märks. Men inte mer betalt. Hmmm. Inte så kul men vad gör man. Kramar!

Karin: Jag tror att det blev väldigt mörkt när själva sandmolnet drog förbi och det stod i artiklar att massor med sand hade lagt sig över Phoenix. Inget för mig även om det onekligen ser litet häftigt ut. Ha det gott! Kramar!

Anne-Marie said...

Saltis: Jag håller nog med dig. De har en "häftighetsfaktor" och samtidigt skulle jag aldrig vara med om en sådan storm. Jag minns filmen "Twister" och hur de som forskade kring tornados blev "höga" av att försöka få del av den där "perfekta" stormen. Kram!

Magdalena: Det fanns rätt många olika videosnuttar som kom ut på nätet med stormen. Håller med dig, jag är glad att jag inte var där. Ha det gott! Kramar!

Min plats i solen said...

HU! Naturen både imponerar och skrämmer med sin kraft och man inser hur små vi är när dess krafter sätter in. Jag som inte alls gillar stormar skulle nog vara rät spak om jag hamnade mitt i en sådan.

Ha en fortsatt fin vecka Anne-Marie! :)

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Lotta: Jag håller med dig - ett sådant här oväder skulle nog kännas litet övermäktigt faktiskt. Att få in sand precis överallt verkar inte särskilt trevligt. Ha en härlig vecka och ett fortsatt fint sommarlov! Kramar!