Monday, July 4, 2011

Helgkänsla


Idag är det USAs nationaldag - the 4th of July. Den dag då "The Declaration of Independence" antogs 1776. Den dag då man utropade sitt oberoende från England.

Den här helgen reser miljontals amerikaner till släkt och vänner. Man träffas och firar nationaldagen med god mat och fyrverkerier. Det är den 4 juli som flest fyrverkerier skjuts upp här i USA, inte på nyårsafton som i Sverige.

Framför Napa Auto Parts i Weed har ett litet stånd försäljning av fyrverkeripjäser. I vissa delar av USA kommer man att förbjuda fyrverkerier idag eftersom det är så torrt och man har stora bränder.


Eftersom jag inte hade några direkta helgplaner kändes det helt okej att vara hundvakt åt Joey i Lake Shastina. Jag kom igår och möttes av en hund som verkade sakna mamma och pappa. Idag är det litet gladare miner. :) Förhoppningsvis går det bra i kväll om det börjar smälla. Hundar och fyrverkier går ju inte riktigt ihop.

Det är varmt och skall bli ännu varmare till veckan. Vi håller oss inomhus på dagen eftersom det är svalare än att vara utomhus.

När jag bodde i Lake Shastina fanns det i stort sett inget vatten i sjön. Nu har den fyllts på av vinterns alla oväder. När sjön har vatten är det fantastiskt vackert här. Litet annat än "downtown" Weed.




Efter att ha stått tom i snart 1,5 år har ett medelålders par köpt bostaden som jag bodde i innan jag blev utkastad pga att den ägaren inte kunde betala sina lån. De har tydligen stora planer och håller nu på att renovera. Litet konstigt känns det allt att se den gamla bostaden och allt som är på gång där.


Även om jag inte direkt firar nationaldagen önskar jag alla en Happy Fourth!

11 comments:

Äventyret framtiden said...

Mycket vackra sjövyer med berg i bakgrunden!
Ha det gott som vovvevakt!
kramar!

em said...

Glad fjärde på dig själv!
Sagolikt vackert - bergen är ju alltid vackra, men sjön vinner definitivt på att bli vattenfylld.
Margaretha

Charlie sa ... said...

Otroligt vackert vid Lake Shastina!
Förstår om det känns konstigt att se ditt gamla hem sådär.

Vi har en ganska low key dag också.
Happy 4th!

Kram

Cari said...

Så vackert med sjön. Är det en gammal vulkan, berget i bakgrunden? Den "urgröpta" toppen påminner om det.
Trevligt med en långhelg för dig.

Min plats i solen said...

Vilka bilder! Så vackert det ser ut. Naturen och dess kraft slutar aldrig att imponera på mig. :)

Jag hoppas att Joey inte får det allt för tufft med alla fyrverkerier. Fyrverkerier och hundar är verkligen ingen vidare kombination och de har det riktigt tufft. Vilken tur att du finns där hos honom. :)

Sköt om dig vännen!

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Karin: Det är vidunderligt vackert här när sjön har vatten igen. Litet typiskt att jag inte bor här nu. Jag får se till att Joey inte hör fyrverkerierna ikväll. Kramar!

Margaretha: Bergen finns här för jämnan men vattnet inte alltid. Det har regnat och snöat så mycket att det hade varit konstigt om inte sjön fyllts på.

Anne-Marie said...

Lotta: Lake Shastina var från början en "vacation resort" och de här husen som ligger vid sjön byggdes bara som semesterbostäder. Senare har folk flyttat in som åretrunt-boende. Ja, det grämer mig litet att jag inte kunde bo kvar här och ta del av vattnet i sjön. Jag hade bott i Lake Shastina 2005-2006 när jag kom tillbaka från Hawaii (hos en bekant) och då var det massor med vatten i sjön så jag visste hur det "skulle" se ut. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Cari: Inte alls dumt med långhelg. :) Berget Mt Shasta är en vulkan som fortfarande anses vara aktiv. Får den utbrott kan ingen bo kvar här eftersom den hör till den mest våldsamma typen vulkaner. Har du sett filmen Dante's Peak? Ett sådant utbrott skulle Mt Shasta få om det verkligen blev ett ordentligt utbrott.

Lotta: Vi har verkligen alpin natur här eftersom vi ligger 1000 m över havet. Jag måste nog erkänna att jag föredrar svensk natur på lägre nivå - även om det är fantastiskt vackert i mina trakter. Det lummiga som vi är vana vid i Sverige finns inte här. Jag hoppas att Joey klarar av det hela galant. :) Sköt om dig och kram!

Saltistjejen said...

Happy Fourth till dig med!!! och vilka vackra bilder på Mt Shastaberget! :-)
Kram!

Desiree said...

Ser så vackert ut med sjön och de snöklädda bergen i horizonten. Jag hoppas du får en mysig tid och många sköna promenader med Joey.
Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Visst är det vackert. Svårt att tro att det är en vulkan som skulle kunna få ett utbrott. Kram!

Desiree: Det är en mäktig natur vi har. Och ändå kan jag verkligen sakna den lummiga, svenska grönskan - den har vi inte. Nu var det inte så lång tid med Joey, bara ett par dagar. Hans "mamma" och "pappa" är tillbaka igen. Kram!