Wednesday, July 20, 2011

Dagens plus

Det har nu blivit litet billigare att handla i Kalifornien. Försäljningsskatten gick alldeles nyligen ner till 7.25%. Den läggs på allt förutom mat. För ett par år sedan gick skatten upp och Kaliforniens guvernör Jerry Brown hade velat förlänga den högre skatten men fick inte tillräckligt med stöd så nu har skatten blivit lägre igen.

För oss som bor i Kalifornien blir det litet billigare att handla och det är bara att tacka och ta emot. Jag var iväg till Walmart under helgen och där blev det inte fullt så dyrt som det var tidigare.

Bland annat gjorde jag det här fyndet hos Walmart. Vita, enkla sockor som är perfekt att ha nu på sommaren. Ett par för 75 cent! Hur är det ens möjligt? Får se hur länge de håller. Men för knappt 5:- kanske det inte spelar så stor roll. Sockorna blev ännu billigare eftersom försäljningsskatten var lägre.


När jag kom hem idag var det två män som höll på att klippa massor med långt gräs som vuxit kring huset jag hyr och på min hyresvärds tomt bredvid. Hyresvärden har inte klippt gräset sedan det blev varmt och med allt regn som vi haft har gräset vuxit helt otroligt. Troligen har stadskontoret i Weed sagt ifrån eftersom det är en brandfara. Skönt att de kom och klippte gräset. Nu ser man till och med att det finns mark här. :)

8 comments:

Äventyret framtiden said...

Tur att de klippte gräset! Tänk om du hade gått vilse i allt det höga:D!
Hos oss börjar det också finnas en viss risk för irrfärder i allt det högvuxna. Trimmerhuvudet har gått sönder och ny inväntas...

Vår skatt på varor av det slag som du nämner är 23% och på livsmedel 13%
ha en fin dag!

kramar från ett regnigt Geta

Magdalena and Co in US said...

Nu har det varit märkligt så besynnerligt. Jag har varit på väg in till din blogg flera gånger, men så hela tiden kommer nåt i vägen när jag ska läsa. Hoppsan tuggar på nåt läbbigt, katten vill in, stormen kom och blåste bort allt på altan. Och sen gick strömmen. Men nu har jag äntligen haft en trivsam stund utan blivit avbruten. Alla sover här. Gillar fyndet av sockor. Jag gillar faktiskt Walmart, man kan hitta mycket där. Har ingen koll på var vår skatt ligger på de olika varorna. Vet du om det är väldigt stor skillnad mellan staterna? Klipper man inte gräset som hyresgäst i USA? Skönt att det blidde gjort. Kramar

Anonymous said...

WalMart är ju toppen!
Handlar alltid en hel del saker där när jag är i USA. Man får ju mer för sina pengar där än tex Albertsons.
(Och utbudet är ju enormt.)
Och nu blir det ju ännu bättre när de sänker skatten=)

Vad skönt att slippa klippa gräset själv. Men det är ju trist när halva sommaren gått innan det åtgärdas.
Numera klipper barnen våra 3000 m3. Vi slipper jobbet å de kan få tjäna nån krona=)
MVH CC

bflmamman said...

Trillade in här av en slump när jag letade efter tips på vad för choklad jag ska ta med till mina amerikanska vänner när jag besöker dem i Texas. Har du något tips (eller någon annan som läser här kanske?) om vilken choklad som är eftertraktad och inte finns där? Jag har aldrig varit i USA så jag har ingen aning om vad som finns där och inte!!

Anonymous said...

Så Kaliforniens+USAs ekonomi går ner i röret och de sänker skatten

Anne-Marie said...

Karin: Ja, det var närapå att jag gick vilse. ;) Det huset jag hyr (vi hade nog inte hittat varandras bloggar när jag flyttade in här i augusti förra året) har haft och har en del märkligheter. Men så bor jag ju också i Weed. ;) Era skatter liknar väl Sveriges? Ha en fin dag du med! Kramar från ett varmt Weed där syrsorna sjunger.

Magdalena: Vad bra att du fick tid till en läsrunda. :) Alltid lika roligt att se dig här. Walmart har verkliga fynd ibland. Kanske inte alltid kvaliteten är den bästa men för 75 cent - who cares. ;) Oh ja, det skiljer en hel del mellan olika stater. När du har absolut ingenting att göra kan du kolla in den här tabellen hos Wikipedia. Rätt bra översikt faktiskt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States
Jag har ingen skyldighet att klippa gräset eftersom jag bara hyr övervåningen av huset - mina hyresvärdar har hand om källarplanet (som jag inte har tillgång till) och tomten (som de inte bryr sig om egentligen). Kramar!

Anne-Marie said...

CC: Du måste vara en hel del i USA - har sett dina kommentarer om resor till USA. Walmart håller nog på att till viss del ta över världen. De har redan tagit över USA. Inte alltid så bra för mindre affärer - tyvärr. Men man kan fynda där - den saken är säker. Det låter kanon att barnen tar hand om gräsklippningen. Mina hyresvärdar är litet mysko minst sagt. Jag tror att City of Weed hade sagt att de måste klippa. Vet att det finns en sådan regel här.

bflmamman: Välkommen hit! Marabou finns bara på IKEA (eller fanns - har hört att IKEA kanske skall sluta med Marabous choklad) så det skulle nog vara uppskattat. Marabou smakar så mycket bättre än viss choklad i USA. Beror kanske också på vilken sorts choklad folk tycker om. Jag har vant mig vid den riktigt mörka chokladen och tycker den smakar bäst.

Anne-Marie said...

Anonym: Jamenvisst. Smart eller hur. ;) Nej, jag vet inte vad de tänker på. Jag tror att de till viss del tror att folk skall handla mer och på så sätt få in pengar men sedan var det också så att vår guvernör inte fick till stånd en överenskommelse med republikanerna och då försvann den skattehöjning som vi haft i ett par år.