Sunday, May 1, 2011

Datornostalgi

Mitt hundvaktsuppdrag börjar gå mot sitt slut. På måndag morgon åker jag tillbaka hem till Weed. Skall bli rätt skönt eftersom jag verkligen vill börja förbereda min resa till Sverige. Det börjar onekligen dra ihop sig nu eftersom jag åker den 12 maj. Jag hoppas på vårväder, ljusa kvällar och vårgrönska i Stockholm. Tre veckor stannar jag den här gången och det ser jag fram emot.

Hemma har jag på mina datorer för det mesta. Jag jobbar vid en dator hela dagen. Jag vet att jag får datorabstinens när jag åker till Stockholm eftersom min mamma inte har någon dator och ingen internetuppkoppling. Det får bli Täbys bibliotek igen men det är ju inte riktigt samma sak.

Större delen av mitt liv hade jag ingen dator och det gick bra det med. Nu är det faktiskt svårt att tänka sig en tillvaro utan en dator. Den första dator jag kom i kontakt med var en Macintosh. Min pappa hade fått låna den, har jag för mig, från sitt arbete. Jag minns inte ens vad det var för slags Mac-dator men vi använde den som en ordbehandlare för de böcker vi gav ut på vårt bokförlag. Och så här dinosaurieliknande såg disketterna ut då. :)


Litet senare blev det ytterligare en Macintosh. Fortfarande var det disketter som gällde men de var mycket mindre.


Internet kanske fanns men det var inget gemene man kände till. Till och med på båda mina arbeten i Stockholm var vi internet"lösa". Det var först när jag kom till Mt Shasta som jag såg en dator med internetuppkoppling. Michael hade också en Mac med så kallad "dial-up"-uppkoppling. Det tog evigheter för en hemsida att laddas ner. Men det var spännande och roligt och jag insåg att det här var något som jag verkligen gillade. Hemsidorna var fortfarande enkla - absolut ingenting jämfört med hur de flesta sidor ser ut idag. Att ha "dial up" idag är i stort sett omöjligt.

I mina trakter är det fortfarande en hel del som bara har "dial up". Michael och jag hade det hela tiden vi bodde utanför Mt Shasta och också på Hawaii. I Lake Shastina kan man inte få bredband genom telefonbolaget vilket jag har i Weed. Det enda som finns i Lake Shastina är satellitdiskar. Man kan heller inte ha kabel-TV i Lake Shastina eftersom kabelbolaget inte har några kablar dragna här. C & T har satellitinternet som är rätt snabbt men inte alls så snabbt som det jag har hemma. Jag förhandlade mig till det snabbaste alternativet eftersom de höjde mitt pris utan att tala om att erbjudandet hade gått ut. Det gick jag inte med på. ;)

På jobbet har vi en supersnabb uppkoppling som jag inte tror går att få som privatperson. Eftersom våra datorer har några år på nacken är de troligen inte så snabba som de skulle kunna vara men det finns inga pengar för nya datorer. Hemma har jag två bärbara datorer (en Mac och en PC) som också börjar bli litet äldre. Men jag tycker mitt internet är mycket snabbt trots allt.

Idag gör vi internetanvändare allt mer via våra datorer - vi köper via nätet, vi gör bankärenden, betalar räkningar, osv, osv. Enkelt och bra.

Är det inte ofta så här det känns? :)



Alla bilder från nätet.

9 comments:

Liza said...

Åh, så roligt du kommer att ha i Sverige! Jag har inte varit hemma på tre år för det är så dyrt att åka med tre barn. Helst skulle jag vilja åka hem varje sommar hela sommaren. Du kanske kan ta med din bärbara dator till Sverige och köpa en svensk kabel alt en såndär uttagsomvandlare (vad dom nu heter). Vet dock inte om de har internet på olika ställen som de har här, McDonald's t ex. Det vore ju praktiskt. Jag blev galen utan internet sist jag åkte hem i sex veckor. Fick snabbkolla mejlen på min mormors ålderdomshem då och då. :) Lägg upp Sverigebilder när du kan.

Desiree said...

Jag hoppas du får riktigt fint vårväder då du kommer hit. Idag har det varit vackert men lite kyligare med temperaturer kring 10 grader. Jag hoppas du får lite skön värme då du är här. Just biblan är toppen att faktiskt låna dator på.
Visst är det så att man har blivit helt datorberoende. Jag kan inte tänka mig att leva speciellt länge utan internet längre.
Kram!

Äventyret framtiden said...

Så börjar du få en aning resfeber då:D!
Datorvärlden har verkligen förändrats under väldigt kort tid. När jag var ung(yngre) jobbade jag på bank och fick vara med om de enormt stora "klossarna" som man till och med satt på. En bamsestor dator som krävde en annan hålstansapparat innan man kunde mata in infon...ofta krånglade allting och allt var nytt för alla. Med tanke på dagens minimala storlek på datorer så.....tekniken har gått framåt.
Kramar!

Anne-Marie said...

Liza: Det kommer säkert bli en trevlig och fin resa även utan internet. :) Men nog vore det kul om min mamma haft en dator. Tror nog att jag lämnar den bärbara datorn hemma eftersom det är enklare att resa utan detta extra baggage. Man vet ju heller inte hur alla mysko säkerhetskontroller hanterar datorer nuförtiden. Det får nog bli senarelagda Sverigebilder när jag kommit tillbaka till USA eftersom jag har en känsla av att biblioteket i Täby inte gillar att man laddar upp fotoprogram på deras datorer. :)

Desiree: Jag har ställt in mig på att det blir "typiskt" svenskt väder, dvs man har ingen aning om det blir varmt eller kyligt. :) Hoppas dock på snöfritt! Ljuset och grönskan finns ju trots allt. Minns att du var i valet och kvalet hur du skulle göra med din dator när ni reste till USA. Ni måste ha haft tillgång till internet hela tiden eftersom du kunde blogga. Kramar!

Anne-Marie said...

Karin: Ja, kanske har jag litet resfeber. :) Mest vill jag kunna göra en del saker som jag vill ha avklarade innan jag åker och då Joeys föräldar inte har någon landbaserad telefon blir det svårt. Min mobil använder jag vanligtvis bara i "nödfall" och den är mycket dyr att använda. Du satt på datorn!?! När jag började jobba 1982 fanns inte ens datorer på det kontoret. Ibland undrar jag hur gamla vi är. Dinosaurieålder nästan. ;) Kramar!

Magdalena and Co in US said...

Å så härligt att det närmar sig Sverige. Så du ska till Täby, där bodde jag i några år, i Grindtorp. Älskade det centrumet som blev nybyggt under tiden jag bodde där. Själv har jag släpat dator mellan USA och Sverige alla gånger jag åkt. Kan inte vara utan den, får abstinens. Funkar bra så länge man har den i handbagaget och tar upp den i alla kontroller och låter den åka egen låda igenom scannern. Mac har jag aldrig haft, men hör de som använder den lovorda den. Skönt att ni har bra uppkoppling, man har blivit bortskämd mot första tidens 9600 kb överföringar. Kram

Anne-Marie said...

Magdalena: Vi bodde i Näsbydal när jag var riktigt liten (när jag var 1,5-3 år) i de där riktigt höga husen. Vi bodde allra högst upp! Min mamma bor inte där nu utan i en annan del av Täby. Jag vet inte var jag skulle få tag på internetuppkoppling enkelt eftersom min mamma inte har något sådant. Dessutom måste man väl ha en transformator som omvandlar strömstyrkan? Jag minns dial up som tog evigheter innan en sida med bilder laddades ner. Kramar!

Magdalena and Co in US said...

Näsbydal är ett fint område. Sant det där med strömmen, tänkte inte på det. Jag hade en Dell laptop köpt i US men hade en gammal Dell i Sverige och elsladden i Sverige passade USA datorn. Funkade för mig, men jag vet många som "råkat" bränna elsaker med transformator så det är kanske inte nån bra ide. Kram

Anne-Marie said...

Magdalena: Täby är överlag ett trevligt område tycker jag. Det har blivit stort nu eftersom de bygger fler och fler lägenheter. Jag tror att jag hoppar över datorn även om jag nog egentligen skulle behöva den. Det får väl gå ändå. Kram!