Tuesday, March 29, 2011

Äta brunalg?

Under de senaste veckorna har det här i USA skrivits och talats mycket om jod, radioaktiva isotoper, sjögräs, kelp, osv. Eftersom det fortfarande läcker radioaktivitet från kärnkraftverket i Japan (både i luften och vattnet) och ingen verkar veta hur länge det kommer att hålla på, är det lika bra att hjälpa kroppen så gott man kan. Här i Kalifornien (och i flera andra stater i USA) har det uppmätts radioaktivitet i både luften och vattnet, vilket var väntat.

Jag skrev tidigare om mat som jag har börjat äta och som skall kunna hjälpa kroppen. I kväll provade jag på på en brunalg - Wakame. Låter kanske hur slemmigt och otrevligt som helst ;) men det var faktiskt inte alls dumt.
Wakame är alltså en ätlig alg som använts i matlagning i Japan och Korea under flera hundra år. Och den innehåller mycket naturlig jod.

Paketet jag köpte (från Emerald Cove) har en torkad alg som man skall blötlägga innan man äter den. Jag tog nog litet för mycket eftersom algen sväller mycket när man lägger den i blöt. Den passade bra med en färdig mix av Misosoppa och litet broccoli som blivit över från igår. Riktigt gott faktiskt. :) Den här algen fanns i en av Mt Shastas hälsokostaffärer - de var helt slutsålda för ett par veckor sedan men hade fått in nya varor i förra veckan.

Paketet med torkad Wakame. I torkat tillstånd är algen helt svart.


Jag glömde ta en bild av den blötlagda algen så det får bli en lånad bild från Wikipedia.

13 comments:

Saltistjejen said...

Här får man nästan alltid alger i just Misosoppa när man beställer på restaurang. jag gillar det jättemycket! Jag älskar dessutom att äta japansk sallad gjord på olika alger! Mmmmm!!! Supergtt. Fast M tycker det är skitäckligt så det är verkligen en smaksak haha!
Jag hoppas så att det ska sluta läcka från kärnkraftverken snart. Det är så otäckt att man inte vet hur det kommer att bli framöver. Och mitt hjärta blöder verkligen för Japan och de japaner som drabbats av den här trippelkatastrofen.
Kram!

Äventyret framtiden said...

Alger är ofta mycket godare än de ser ut:D.
Kramar!

em said...

Kanske gäller att lägga upp ett lager medan man kan köpa alger som är skördade före utsläppet.
Margaretha
som kan äta dem,
men inte älskar dem

maria said...

är det verkligen så mycket radioaktivitet i kalifornien?
här i thailand har vi klarat oss bra, visst lite radioaktivitet har vi fått i luft & hav men inte så att vi blir självlysande. hehe.
jag hoppas iaf att det inte är någon fara för er!!

ps.jag tycker verkligen om att läsa din blogg :)

Katarina said...

Alger, nä, det kunde jag inte äta förr men har lärt mig det sedan vi flyttat till Asien. Men gott,, njae...

Vad jag vet finns inget alarm om strålningen här, de mäter men säger att det är inget att oroa sig för stunden. Jag blir fundersam om det är så att er strålning är hög och farlig eller om det är amerikansk propaganda,, då jag var i USA upplevde jag att man hade komplex gentemot duktiga japan, speciellt när det talades om bilindustrin, tyvärr var väl skadeglädjen stor då Toyota fick ta tillbaka sina bilar..Eller.

Jag ska i allafall kolla lite extra nästa gång på menyn om jag kan få lite alger, länge sedan jag provade.

Kram

Annika said...

Jag tycker också att det är gott, tex i en miso-soppa.
Blir också smått fundersam över alla rapporter om stålningen...
OCH, ja.. MY BAD, det var jag som missade att du skrivit gallon där igår. SORRY, AM. Slarvigt av mig!!
KRAM!!

Casper said...

Jag måste bara säga att din blogg är jätte rolig att läsa! Du beskriver så utförligt om hur det är att leva i USA m.m. Sånt man saknar på andra "USA bloggar"
Ha en jätte bra dag! :D

Desiree said...

Coolt att den skiftar färg från svart till grönt då den blivit blötlagd. Jag tycker den ser god ut. Läskigt det där med strålningen. Man vet ju inte alls hur mycket som har läckt ut och hur mycket det kommer att påverka.

Charlie sa ... said...

Du inspirerar mig att testa Wakame nu! Jag är alltid så hungrig så jag får väl ta en stor portion då :) Tycker också strålningen är obehaglig.

Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Vi har inga japanska restauranger i Mt Shasta området så för mig är både misosoppa och alger nyheter. Positiva sådana. Visst är det otäckt med strålningen som bara fortsätter. Ingen verkar ju veta vad de skall göra för att stoppa det hela. Ja, Japan är oerhört hårt drabbat. De verkar ju vara ett envist folk så förhoppningsvis kan de klara av det hela. Kram!

Karin: Jag blev positivt överraskad. Det blir fler soppor med alger för mig. :) Kram!

Margaretha: Man får nog ha litet framförhållning och köpa på sig en del nu innan havet blir helt förorenat.

Anne-Marie said...

Maria: Kul att du gillar bloggen. :) Eftersom TEPCO (bolaget i Japan som driver kärnkraftverket) har ljugit om i stort sett allt och USAs verk som har hand om mätning av radioaktivitet inte har fungerande mätstationer alls i den utsträckning som man trodde, har jag en känsla av att det kan vara värre än vad man vill påskina. Jag hoppas givetvis att det inte är det men det känns obehagligt med strålningen som fortsätter att spridas.

Katarina: Visst hade algerna en speciell smak men det var en rätt god smak tyckte jag. Om de dessutom är nyttiga är det ett extra plus. Som jag skrev till Maria tror jag tyvärr att det pågår mycket mörkläggning kring det hela både från Japans och USAs sida. Läste precis att man sett rök från en annan anläggning som också drivs av TEPCO. Ja, var skall det sluta? Kram!

Anne-Marie said...

Katarina: Visst hade algerna en speciell smak men det var en rätt god smak tyckte jag. Om de dessutom är nyttiga är det ett extra plus. Som jag skrev till Maria tror jag tyvärr att det pågår mycket mörkläggning kring det hela både från Japans och USAs sida. Läste precis att man sett rök från en annan anläggning som också drivs av TEPCO. Ja, var skall det sluta? Kram!

Annika: Misosoppa var en positiv nyhet för mig och algerna var också kul. Tror att det pågår mer än vad som sägs och skrivs. USAs regering köpte till exempel upp all potassium iodide helgen efter den 11/3 då jordbävningen skett. Varför kan man undra om inget är farligt som alla massmedier skriver? Ingen fara med gallonen. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Casper: Välkommen hit! Tack för dina snälla ord om min blogg. :) Ha en fin dag!

Desiree: Jag blev förvånad hur mycket den svällde när den blötlades men det är klart att alger är ju rätt stora i havet. Ja, strålningen är otäck. Det är bara att hoppas att de får någon slags kontroll. Kram!

LOtta: Ja, prova Wakame. Mycket mild, god smak. Kanske inte att äta som den är men ihop med något annat. Det blir fler portioner för mig. Ja, hoppas att japanerna får kontroll snart. Kram!