Wednesday, September 22, 2010

Föraning om hösten

Dagarna blir allt kortare och i morgon är det First Day of Fall (eller höstdagjämningen). De har utlovat runt +30 under helgen och i början av nästa vecka så det är ju inte vidare höstlikt än. Men vi fick, som jag skrev om häromdagen, den första snön uppe på berget och när jag tog en promenad i eftermiddag fanns det en del tidiga hösttecken. Något jag uppskattar med att bo i Kalifornien är att dagarna aldrig blir så korta som de är i Sverige. På vintern blir det mörkt runt halvfem/fem-tiden när det är som mörkast.

Här kommer några hösttecken från Weed.



Björnbär växer överallt i Mt shasta området. De här växer faktiskt alldeles i närheten där jag bor. Har inte hunnit plocka några än men skall nog passa på innan andra hinner äta upp dem.


Det här är en vanlig syn på hösten i mina trakter. En lastbil med ved. Många hus har vedspisar som används för uppvärmning. Tyvärr har jag ingen där jag bor nu. Förra vintern när Mt Shasta hade ett veckolångt elavbrott var alla med vedspisar de lyckligt lottade.

6 comments:

Saltistjejen said...

Vilka fina och stämningsfulla höstbilder! Här är hösten också på gång. Känns trots att det är nästan 30 grader på dagarna. Mest för att ljuset är annorlunda och kvällarna blir mörka tidigare nu. Och det svalnar av en del på kvällen vilket är skönt.
kram!

olgakatt said...

Roligt att det finns bär ni får plocka!Är det på statsägd mark då? Annars kan det ju vara knepigt att få gå som man vill om det är privat.

Höstens färger är oöverträffade!

Annika said...

Härligt!! Här är det också varmt som bara den. Fuktigt också, så det känns inte speciellt höstlikt på minsta sätt...
Hösten här i USA är enormt vacker.
Och ved ja, nu kommer tiden då folk knackar dörr och frågar om man vill köpa ved som de har på sina truckar. de flesta kommer från West Virginia här hos oss.
Jättekul att se bilder från Weed, som vanligt.
Kram!

Maria said...

Härliga Höstbilder, längtar värkligen till USA...

Anne-Marie said...

Saltis: Det märks verkligen att det börjar bli höst eftersom både morgnar och kvällar är mycket mörkare. Det känns litet konstigt att det är så varmt när man vet att det egentligen är höst. Vi har i alla fall inte fukten ni har. Kram!

Olgakatt: De här bären växer nära huset där jag bor men jag vet inte om de hör till mina hyresvärdars tomt eller inte. Jag har sett en hel del folk plocka från de här buskarna. Mina hyrsvärdar sade att jag kunde plocka så det är det fritt fram antar jag.

Anne-Marie said...

Annika: Det måste vara jobbigt med en sådan fukt som ni har. Jag minns året på Hawaii och den enorma fukten som fanns där. Kläder, papper etc var aldrig torra. Jag var otroligt glad att komma tillbaka till fastlandet och känna papper ha den "konsistens" som papper skall ha. Vedbilarna är mycket vanliga här. Kram!

Maria: Men ni har väl en fin höst i Sverige. Antar att du bor i Sverige. Du får spara ihop till en semesterresa till USA.