Monday, July 5, 2010

Jordgubbar

Svenska jordgubbar är goda. Mycket goda till och med. Även om EU har sagt att de är för små. :)

De jordgubbar som finns här i Kalifornien är mycket större och inte lika goda som de svenska. De är inte lika söta och känns ofta litet "urvattnade". Under många år åt jag faktiskt inte jordgubbar som säljs i affärerna här i Mt Shasta området. De senaste två åren har jag trots allt provat på de stora kaliforniska jordgubbarna och blivit litet besviken varje gång.

När jag handlade mat för ett par dagar sedan hade matafärren faktiskt ekologiska jordgubbar så jag köpe ett paket. De var mindre och sötare än de "vanliga" och jag blev glatt överraskad.

Det verkar som om de ekologiska är de enda man kanske vågar köpa framöver eftersom Kalifornien troligen kommer att tillåta en kemikalie (methyl iodide) som bekämpningsmedel. Methyl iodide är bevisat cancerframkallande och till och med forskare avråder från att använda den i närheten av människor och djur. Så då beslutar man att spruta den på jordgubbar!?!

Tills jag har en egen trädgård någon gång får det bli de ekologiska gubbarna. Jag minns de jordgubbar vi odlade i mina föräldrars trädgård - de var fantastiskt goda. Inga bekämpningsmedel och andra kemikalier fanns i den trädgården. Och de brukade nästan alltid räcka fram till slutet av juli då det var en namnsdag som vi firade med jordgubbstårta.

7 comments:

Ms Spider said...

Så du har också gått på Jordgubbsmyten. Svenska jordgubbar smakar inte bättre. Det är närodlade jordgubbar (odlade utomhus) som gör hela skillnaden. Växthusgubbar får inte solen, vilket gör att de inte får smaken. Och de sorter som behöver transporteras långt är tåligare, vilket gör att smaken påverkas. Dessutom får jordgubbar som inte får mogna klart på busken sämre smak. Precis samma som med tomater.
Här kan jag säga att de tyska jordgubbarna är de allra bästa, tillsammans med de Nederländska - jag är 40 minuter från Nederländska gränsen så de är närodlade för mig...

Malin said...

Usch ja, besprutning på bär är vanligt. Jag köper alltid ekologiska om jag kan och gärna lokalt på var farmers market t ex, eller på självplock. Blåbären i USA är ju av en annan sort än hemma och smakar lite annorlunda.

Anne-Marie said...

Ann-Katrin: Jag bara "rapporterade" min upplevelse av de svenska jordgubbarna och mitt minne är att de alltid smakat bättre än de jag tidigare provat på här i Kalifornien. Vad jag vet växer de flesta jordgubbar, som säljs i våra affärer, också i Kalifornien. När det gäller inomhus- eller utomhus-odlade jordgubbar känner jag inte till exakt hur de odlas i Kalifornien. Troligen växer en hel del utomhus. Myt eller inte - jag håller fast vid att de gubbarna jag ätit i Sverige var godare överlag. :) Tror säkert att det finns en hel del gubbar som växer på inte alltför långt avstånd eftersom den stora jordbruksdalen i Kalifornien inte ligger så långt härifrån. Den är enormt stor med massor med odlingar av olika slag. Tyvärr har de blivit färre eftersom en liten fisk skall skyddas och då väljer man att torrlägga stora åkerarealer i Kalifornien. Inte särskilt smart som jag ser det.

Anne-Marie said...

Malin: Jag tror att det enda man kan köpa framöver är ekologiskt eller plocka själv som du skriver. Jag har säkert smakat på blåbären men minns inte riktigt hur de smakar. De är i alla fall mycket större än de svenska. Men det är klart, allt skall vara större i USA. :)

Ms Spider said...

Det vet jag att du gjorde. Det är lite lustigt dock för det är ett populärt bloggämne just nu:
http://padistans.blogspot.com/2010/06/strawberries.html, eller hos "Ketchupmamman", http://www.ketchupmamman.se/2010/07/vilken-status-har-vara-svenska-gubbar-utomlands/

Och hos en del andra... Mycket av frukten är massproducerad och även om en del säljs lokalt går mycket antingen till andra stater eller andra länder, därför plockas mycket för tidigt, fast ja, det finns en del tåligare sorter som är mer vanliga i storbruk.
När det gäller blåbären går det numera att få tag på de amerikanska bären även i Sverige, även på planta. De är en annan sort, och jag håller med, de smakar inte alls lika bra som de vilda. Är övertygad om att det måste finnas vilda även i USA men jag antar att dessa inte går att få tag på så lätt, med tanke på att man inte bara kan gå ut i skogen och plocka. Jag älskar svenska allemansrätten (och allemansskyldigheterna). Här smyger jag runt och "knycker" både fläder och björnbär på platser som i Sverige hade varit offentliga platser där vem som helst kan och får plocka.

olgakatt said...

Även i Sverige får man idag ofta jordgubbar som smakar vatten och är hårda - nya sorter som ska hålla länge och för transport, trots att de är svenskodlade.

De enda jag äter numera är de från min egen trädgård och en sort från en lokal odlare som bara kan ätas samma dag som de är plockade - fantastiskt söta, lagom SMÅ och med rätt tuggmotstånd. Jag frossar när de finns och struntar i gubbar övrig tid.
Grattis att du hittade ekologiska jordgubbar!

Anne-Marie said...

Ann-Katrin: Kanske jordgubbarna ligger nära till hands eftersom det är jordgubbssäsong. :) Kalifornien får tyvärr väldigt många jordbruksprodukter från Mexico numera. Vet inte om det beror på att man torrlagt så stora områden i Kalifornien som tidigare odlades. Det är verkligen tragiskt att det blivit så. Nej, allemansrätten finns inte här på något sätt i USA. Här är det i stället skyltarna "Keep out", "Private Property" och "No trespassing" som gäller. Vet inte var man skulle hitta vilda blåbär. Kanske i de nordligaste staterna eller kanske i Canada.

Olgakatt: Intressant att höra att det även kommit andra slags jordgubbar till Sverige. Kanske beroende på EU? De jordgubbar du äter låter fantastiskt goda. Vi får se hur ofta det finns ekologiska jordgubbar. Har nog inte sett de tidigare i mataffären.