Thursday, July 8, 2010

Grandma's Homestyle Peanut Butter Cookie

I eftermiddags blev jag väldigt sugen på något sött. Jag var själv på min avdelning och det var tyst och litet långtråkigt så jag gick iväg till en så kallad "vending machine" i en annan av skolbyggnaderna.
Där finns det potatischips, choklad och ibland kakor. Idag fanns det en mjuk kaka som jag har provat tidigare - Grandma's Homestyle Peanut Butter Cookie.

Efter att ha läst ingredienserna tror jag att det nog blir min sista Grandma-kaka - när det blivit litet svalare (det är hett just nu) får jag nog ta och baka något själv. Det talas en hel del i USA om att överkonsumtionen av socker och sockerliknande produkter är del av det stora överviktsproblemet. Den här kakan innehåller high fructose corn syrup som finns i stort sett i all tillverkad mat. Det är väl inte helt fastställt att high fructose corn syrup är "farligt" men många anser att både diabetes och övervikt kan vara en följd av att äta mycket av den här ingrediensen. Som sagt, den finns i all möjlig mat: drycker, yougurt, bröd, kakor, salladdressing, soppor osv, osv. Svårt att undvika om man inte lagar till all mat själv.

Något annat som Grandma-kakan innehåller är corn starch (kornstärkelse). Korn är en av de grödor som är genetiskt modifierade. Kornstärkelse finns också i stort sett i all mat som är färdiglagad. Det skriv och talas en hel del om GMO-mat (genetiskt modifierad mat) här i USA. Fler och fler verkar överens om att det inte är bra att äta den här sortens mat. Den här guiden ger en bra översikt varför man inte bör äta GMO-mat och vilka typer mat som inte är GMO (gäller USA): The Non GMO Shopping Guide

Något annat som också verkar finnas i nästan allting man köper är soja. Grandma-kakan skulle givetvis inte vara sämre ;) - partially hydrogenated soybean oil innehåller den. Soja är också en genetiskt modifierad gröda. Inte dåligt vad en kaka kan innehålla. :)



Bilden från FritoLays hemsida.

9 comments:

Bokstavsbarn said...

Herregud, det är som en liten bit cancer på påse!

Mrs Clapper said...

Det är ju så missvisande också! "Quality since 1914" och "homestyle"... Läskigt! Skrev ett inlägg idag om Candwich vilket också verkar helt galet!

olgakatt said...

Gissar att Grandma roterar i sin grav!
Man försöker smyga in GMO-mat här också fast det egentligen är förbjudet. S k experter talar om för oss motståndare till att korsa in fiskgener i grödor hur korkat gammaldags vi är. Money talks, så är det bara.

Marie said...

Det är svårt att "äta rätt" i USA. Jag köpte juice som var "all natural" och när jag tittade närmare var det en massa extra socker i den. Det bästa är väl att baka själv, men vem orkar det i värmen? kram

Katarina said...

Oj,, vilken kaka! Tur eller otur att läsa innehålls förteckningen.

Anne-Marie said...

Bokstavsbarn: Välkommen hit! Ja, det var inte dåligt vad de hade lyckats få in i "grandma's cookie".

Mrs Clapper: De vet verkligen hur de skall kunna sälja sådana här saker. Får ta och kolla in ditt Candwich inlägg. Ibland blir man mörkrädd faktiskt.

Olgakatt: Kan tänka mig att grandma "is not a happy camper" (mycket bra uttryck) ;). GMO är otäckt. Läste idag att man inte kommer att ha full redovisning på matförpackningar om de innehåller GMO. Tydligen hade det föreslagits bli en lag om detta.

Anne-Marie said...

Marie: Nej, det är svårt att undvika alla tillsatser. Men om man köper "organic" är det större chans att slippa mycket av en del tillsatser i alla fall. Och om man går in på den länk jag hade i inlägget kan man se vilka märken man kan köpa. Värmen är jobbig här just nu - det är runt +35. Pust! Kram.

Katarina: Tur att jag läste den och kände till alla dåliga ingredienser. Många människor tror jag inte ens kan eller bryr sig.

Lina said...

är inte corn starch majsstärkelse?

Anne-Marie said...

Lina: Självklart är det det. Jag var alldeles för engelsk. Tack för den korrigeringen. :)