Thursday, May 6, 2010

Arbeta som Census Worker

För ett tag sedan skrev jag om den folkräkning som genomförs vart tionde år i USA. I år var det alltså dags igen och alla blev påminda mer än en gång om att det var en folkräkning. Jag fick först ett brev om att folkräkningen skulle komma, själva folkräkningsblanketten kom, sedan kom det ytterligare ett brev om att folkräkningsblanketten hade sänts ut och allra sist kom ett brev som sade att man skulle skicka in blanketten. Tala om mycket pengar som lagts ner på bara portokostnader.

En god vän som bor i Colorado (kanske jag kommer att träffa henne i sommar - vi har aldrig träffats personligen) jobbar som så kallad Census worker. Det innebär att hon går runt och knackar på hos folk som inte skickat in sin folkräkningsblankett (jag skickade laglydigt in min :) så förhoppningsvis slipper jag påhälsning) och hon hade en historia som jag inte kunde låta bli att återge här. Den får bli på engelska:

"I had an interesting interview yesterday at .............I knocked, a lady stuck her head out of the door, said she had sent in her EQ,( the questionaire to fill out left at the doors months ago) I said I needed to ask the questions again as there was a mistake at her living space. She said she had just gotten out of the shower. I suggested I come back, she said..."no, lets do it now". She let me in and was stark naked! She sat down on a chair and I interviewed her without so much as a handkerchief over her!! Gasp!! She was an older woman and looked like the gal on the back page of Madd Magazine.... Naturally I did not ask the question as to whether she was male or female. Oh, I love my job!"

Ja, så kan det gå när man jobbar som Census Worker. :)

5 comments:

Trillingnöten said...

Hahaha! Vilken underbar historia! Jag tror nog inte att detta hade hänt i Sverige för att vara ärlig. Såvida den person man besökte hade psykiska problem eller andra svårigheter :p

olgakatt said...

Beundransvärd census worker som lyckades hålla masken och genomföra sin intervju! Det kallar jag ett proffs, hälsa henne det när ni ses.

Lyxhustru said...

Hahahaha! Men guuu vilken historia! =)

Har precis upptäckt din blogg... och gillar den verkligen! Rolig och intressant läsning! Tack! =)

Mvh
Lindah

Freedomtravel said...

Kul historia! Men folkräkning? Har man inte koll på befolkningen ändå, har inte alla personnummer? Eller är jag för svensk och organiserad nu i mitt tankesätt...?

Anne-Marie said...

Trillingnöten: Nej, du har nog helt rätt. Svenskar är nog litet mer pryda. Samtidigt är ju det vanliga i USA att man har kläder på sig. :) Framför allt om man släpper in en främmande person i hemmet.

Olgakatt: Skall framföra det om jag träffar henne. :) Jag hade nog haft svårt att hålla masken.

Lyxhustru: Tror nog att jag sett dig kommentera något tidigare. Tack och välkommen tillbaka. :)

Freedomtravel: Vi har något som heter Social Security Number som liknar de svenska personnumren. Varför amrisarna inte kan hålla koll på folk vet jag inte men de här folkräkningarna görs vart 10:e år.