Thursday, April 1, 2010

Tvätta kläder

Det finns vissa saker som aldrig "tar slut". Att tvätta kläder är en sådan sak. Där jag bor nu har jag inte "lyxen" att ha en tvättmaskin i min lägenhet. Den lyxen hade jag i Lake Shastina. I USA har lägenheter ibland så kallade "washer/dryer hookups" och då kan man ta med sin egen tvättmaskin och torktumlare när man flyttar in. Jag har inte ens "hookups" här. Däremot finns det faktiskt en liten tvättstuga i huset. MEN den kostar pengar. Det är man ju inte riktigt van vid från Sverige där tvättstugor i lägenhetshus brukar vara gratis. Den svenska tvättstugan där man bokar tid och som har sina alldeles egna regler :) finns inte här i USA. Bilden visar tvättstugan i "mitt" hus.

Tvättomater finns det däremot gott om (har skrivit om dessa tidigare) och numera kostar det $2 i Mt Shasta området att tvätta en omgång. Tvättstugan i mitt hus kostar litet mindre men den är som sagt inte gratis.

En av mina favoritkanalar på TV heter HGTV - Home and Garden Television. Där visas det heminredningsprogram, folk som köper osv, renoverar hus osv. Två program som jag har tittat en hel del på är "Property Virgins" (alltså folk som köper hus/lägenhet för första gången - och hur skulle man översätta det till svenska? :)) och "House Hunters". I dessa program har jag sett hur mäklare stolt berättar att ett hus eller en lägenhet har ett "laundry room". Då skulle man ju tro att det litet motsvarar våra svenska tvättstugor. Men icke. Det är oftast ett pyttelitet utrymme, typ garderob mindre, där det står en tvättmaskin och en torktumlare - ofta ställda på höjden. Kanske att det kan finnas ett par hyllor och något litet utrymme vid sidan av tvättmaskinen.

När jag såg dessa "laundry rooms" för första gången tänkte jag att de måste skämta. Men det gör man alltså inte. De är standard i många amerikanska bostäder. Ofta finns det ju ett helt rum i villor i Sverige där man får plats med tvättmaskin, torktumlare, tvättho, hyllor och skåp och diverse andra saker. Mina föräldrar hade ett stort rum i källaren där det fanns plats för allt möjligt och man kunde till och med hänga tvätten för att torka. Den sortens rum finns säkert i USA men är mycket mer ovanliga.

Jag kan nog sakna den svenska tvättstugan litet - det blir helt klart billigare att tvätta sina kläder. :)

7 comments:

Saltistjejen said...

Vi har faktiskt en tvättstuga lite som i Sverige. fast mYCKET större. Detta eftersom vi ju såklart är väldigt många fler som bor i huset här jämfört med det vi bodde i i Sverige. Men som du säger får man betala för att tvätta. Det ingår alltså inte i hyran. Nackdelen med detta är såklart att det är mer "kännbart". Fördelen är väl att alla får betala sin egen tvätt. I Sverige betalar ju alla hyresgäster för varandra. Så t ex en ensamstående som tvättar ganska lite får betala till en 4-barnsfamilj med massor av tvätt. För allt går ju på den gemensamma hyran där. Vi ahr tvättkort i vårt hus som man fyller på i automater i tvättstugan. Sedan vi ahr flyttat in för ett par år sedan har priset på tvätt gått upp från jag tror ca 0.85 dollar till runt 1 dollar nu per tvättmaskin och tvättomgång. Även priset för torktumling har gått upp.
Jag är iallafall SÅÅÅÅ GLAD att jag slipper ta min tvätt till laundromat. Fy vad TROST! Att sitta där och "vakta" sin tvätt i flera timmar. nej DET slipper jag gärna.
Kramar!

olgakatt said...

Förstagångsköpare brukar man kalla dom som köper hus första gången här.

Jag har sett en hel del fina tvättstugor hos mina vänner i USA - men dom har rätt fina hus också. Vad som däremot förvånat mig i alla år är de ineffektiva agitatormaskinerna! Bara efter några veckor när mitt snälla värdfolk tvättat åt mig några gånger har jag kommit hem med gråsjaskig tvätt som sen blivit fräsch igen efter ett par tvättar här hemma. Senast jag var i California hjälpte jag min väninna med ärvda fina broderade örngott som legat och blivit gulnade. Vi tvättade och tvättade men inte gick det att få dem fina. Jag fick bita mig i tungan för att inte säga att jag kunde ta hem dom till Sverige och få dom fina i min maskin.

Katarina said...

Jag kan förstå att du saknar tvättmaskinen..

Jag gillade inte vår tvättmaskin vi hade i USA, i ärlighetens namn tvätten blev ej ren. Rummet var pyttelitet, det var trångt att stå i tvättrummet och öppna en dörr som var stor..

Idag har vi tvättmaskinen utomhus liksom spisen. vi har ett utomhuskök där det både diskas och tvättas. Vi har en hushållerska som tvättar våra kläder. Men man får instruera henne i klädvård, annars är risken att det blir massor av klorin i kläderna för att få dem vita och därefter luktar det klorin så att man ej kan använda dem.

Att ha tvättmaskin är en lyxvara här. De som har råd använder sig fortfarande av en laundry lady som går mellan husen och tvättar kläder hos familjerna.

Ha en skön helg och hoppas din förkylning gett med sig!

Anne-Marie said...

Saltis: Jag tror att storstäder har litet annorlunda "set up" än mindre orter. Nej, laundromat är ingen höjdare men i Mt Shasta kan man faktiskt sätta igång tvättmaskinen, gå och handla litet och sedan komma tillbaka. Vår "crime rate" är låg och det är skönt. Kram!

Olgakatt: Jodå, det ordet kunde jag. :) Jag tänkte mer om man skulle ha översatt det litet mer direkt - fastighetsoskuld eller något liknande. Låter inte riktigt lika bra på svenska. Finare hus innebär säkert finare tvättinrättning. JA, det skulle jag givetvis också ha skrivit om. Tvätten som aldrig blir riktigt ren. Jag tvättade kläder i min mammas tvättmaskin som hon har i sin lägenhet och den blev absolut mycket renare än vad den någonsin blir här i USA. Skäms USA för dåliga tvättmaskiner.

Anne-Marie said...

Katarina: Tänk att amrisarna inte kan tillverka tvättmaskiner som faktiskt tättar rent. Dåligt, dåligt. Och jag håller helt med dig - tvätten blir inte ren. Vilken annorlunda tillvaro du har där borta på Filippinerna. Tror att folk på Hawaii också gör mer utomhus - såg dock inte utomhuskök. Jodå, förkylningen verkar i stort sett vara borta. Litet, litet kvar men det behövs nog värme för att bli riktigt bra. Trevlig helg!

Annika said...

Jo, jag har sett supertvättstugor här!! Antar att det diffar återigen över landet. Men, jag vet ju vilka tvättgarderober du menar...såna som finns i lgh ofta. De är otroligt små, men jag minns vad glada Peter och jagvar över att ha en sådan garderob då vi bodde i lgh.
Håller med dig om att HGTV är en underbar kanal. Och jag älskar House Hunters, Property virgins och my first place...
Tvättomater har jag aldrig sett i den del av US där jag bor. men detär klart att de finns, men kanske inte just i den burb där jag bor.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Dina kommentarer är tydligen censurerade. :) Vad intressant att höra hur olika det är i olika delar av USA. Tänk att du inte sett några tvättomater hos dig. Visst är HGTV en höjdarkanal. Kram!