Thursday, November 19, 2009

Torka tvätt


Ett säkert vår- och sommartecken, när jag var barn, var när vi kunde börja hänga ut tvätten utomhus. Den luktade så gott efter att ha hängt ute under några timmar. Riktigt friskt och fräscht.

Här i USA är det tyvärr inte lika självklart att man kan torka sin tvätt utomhus på en tvättlina. Idag läste jag en artikel på Yahoo News om invånare i olika samhällen som slåss för rätten att kunna hänga tvätt utomhus. Ungefär 60 miljoner amerikaner bor i så kallade "housing associations" - de består av "condominiums" (andelslägenheter) och "townhouse communities" (hus som har flera privatägda bostäder som gränsar till varandra, troligen litet som bostadsrätter) och många av de här organisationerna har så kallade "no hanging rules", dvs man får inte hänga sin tvätt utomhus. För mig som är svensk låter det väldigt främmande med sådana här regler men tydligen tycker många amerikaner att det ser fult ut och "skräpar ner" ett område.

Sex stater (Florida, Utah, Maine, Vermont, Colorado och Hawaii) har hittills skapat lagar som skall hindra lokala organisationer att stoppa privatpersoner att hänga tvätt på tvättlina. Fler stater är tydligen på gång med liknande lagar.
Lake Shastina, där jag bor, är en mycket reglerad "kommun". Man får i stort sett inte göra någonting utomhus utan att be om lov. Jag tror inte att man skulle få hänga tvätt på tvättlina där jag bor eftersom det är ett område med "townhouses".

Jag brukar inte torka min tvätt i torktumlare eftersom jag tycker kläderna slits otroligt. Sedan tänker jag också på att jag ju sparar en del energi genom att torka kläderna på en ställning och inte i torktumlare. Just det argumentet hoppas man nu skall slå igenom i "right to hang"-rörelsen.

Inte visste jag att tvättlinor och tvätt som torkar utomhus kunde ge upphov till så starka reaktioner. En man i Pennsylvania hade blivit bötfälld $100 för att han hade hängt upp en tvättlina! Det är bara att hoppas att "right to hang"-rörelsen får medvind.

Bilden från Metronews.ca/Toronto

9 comments:

Hermione said...

Det är verkligen galet, och så miljöovänligt!! I NY så fick jag alltid höra stor förvånan över att jag hängde mina kläder på ställning, men sen konstaterade alla att just det, "you're European"... haha.. Men jag tror att förändring kan vara på väg, med tanke på att folk vill värna för miljön?

M.E said...

VI bor i hus i Silicon Valley, och jag hanger ut var tvatt aret runt. Jag anvander torktumlaren minimalt.

Vara grannar skrattar at mig...och "forklarar" mitt beteende some "strange European".

Taina said...

Så sjukt måste jag säga! Området vi bor i skulle INGEN komma på tanken att hänga ut tvätt. Förutom jag då. Jag har en liten torkställning som jag ställer på altan på baksidan. Där torkar min tvätt på sommaren. Annars har jag tvättlinor i källaren. Vägrar använda torktumlaren regelbundet som amerikanarna gör. En riktig energiförbrukare.

Grannarna har sett min tvätt men ingen har sagt något. Inte än i alla fall...

Katarina said...

Det är märkligt detta med att hänga tvätt. Jag hade aldrig ens tänkt på det innan jag flyttade från Sverige.

När jag flyttade till USA, sa min amerikanske make, snälla,, häng inte ut tvätten,, det ser ju ut som i Hong Kong!

Då var min reaktion att de bodde smått och måste ut med tvätten på linor vid fönstren.

Nu bor vi i Filipp. och här hängs tvätten ut för torkning.

Jag är ingen vän av torktumlare, men att det var förbjudet i vissa delstater hade jag ingen aning om.

Anne-Marie said...

Hermione: Jag hade faktiskt ingen aning om att amrisarna har så starka känslor och reaktioner inför tvätt som torkar utomhus. Jaha, vi eruopeer är litet småtokiga. :) I Sverige är det väl fortfarande rätt vanligt att man hänger ut sin tvätt. Om torktumlare tycker jag inte. ;(

M.E.: Jaha, även du anses vara en underlig europe. :) Undras just varför man i USA tycker att det är så "fult" med tvätt utomhus? Konstigt tycker jag.

Anne-Marie said...

Taina: Visst är det sjukt. Dina grannar kanske är litet mer förstående? Eller så har de redan insett att du ju är utlänning och gör allt möjligt konstigt. :) När jag bodde på Hawaii var jag tvungen att använda torktumlare eftersom kläderna aldrig torkade annars pga den höga luftfuktigheten. Nu är jag glad att jag kan hänga kläderna på en ställning.

Katarina: Vet inte om jag uttryckte mig oklart. Staterna har alltså inte förbjudit torkning av tvätt utan de har skapat lagar som skall stoppa de organisationer som förhindrar folk att hänga tvätten utomhus. Vi kan alltså konstatera nu att amrisar inte gillar tvätt utomhus, europeer gör det och i andra länder i övriga världen gör man det troligen av praktiska skäl. Intressant att en sådan självklar sak kan ha så många varianter.

Marika Andersson said...

Hej Anne-Marie!!
Gud vilken rolig blogg du har! Jag har länge funderat på hur det är att bo i USA och jag och min sambo är ruskigt sugna på att se mer av landet.
Nu har jag börjat fundera ordentligt på ifall man kanske skulla åka iväg, jag vet att jag inte skulle vilja vara borta från Sverige för alltid, så därför kanske planera att bo i USA i ca ett halvår eller så. Har du några tips eller råd?
Jag skulle vara tacksam, jag vill så gärna se USA och se hur det fungerar där!!
Ha det jätte bra!
Kram Marika från Sverige :)

Anonymous said...

Så galet. Det är ju frihetens land, liksom.

Och inget luktar godare än ren tvätt som fått hänga utomhus. Helt klart en mänsklig rättighet!

Kram!

Anne-Marie said...

Marika: Tack och välkommen hit! :) Kan du skicka ett email till mig (min email finns på min profil) så kan jag skriva privat till dig. Blir litet väl långt att skriva här. Berättar gärna mer.

Maria: Visst är det så att man knappt tror att det är sant. Och tvätt som hängt utomhus luktar ju så gott. Kram!