Wednesday, November 25, 2009

Ledighet

Åh vad skönt att det är kort arbetsvecka. I morgon är det Thanksgiving (USAs största helg) och även på fredag är skolan stängd. Jag har inga planer på att resa bort utan kommer att vara hemma och ta det lugnt. Skall till en vän i morgon på Thanksgiving knytkalas. Annars är Thanksgiving en helg då många, många amerikaner är på resande fot.

Eftersom jag inte haft någon semester egentligen sedan jul- och nyårshelgen förra året då jag var i Sverige blir de här fyra dagarnas ledighet ett välkommet avbrott. Att arbeta inom skolvärlden i USA är nog annars rätt bra med tanke på semester. Inte har vi några fem veckor men vi har helt klart mer semester jämfört med många andra yreksgrupper.

Vi får inte gå över ett visst antal semestertimmar/dagar. Gör vi det försvinner den tiden. Det gäller att ha koll på hur man ligger till. Jag börjar närma mig det antalet timmar/dagar och kommer att ta en semesterdag om ett par veckor så att jag håller mig på rätt sida om gränsen. Eftersom skolan är stängd under rätt lång tid för jullov behöver vi inte ta någon semester. Det är inte alla som har en sådan förmån.

När jag bodde i Oregon var jag på väg att få ett jobb, precis innan Michael gick bort, och hade jag börjat arbeta där hade det dröjt ett helt år innan jag hade rätt att ta ut någon semester. Och det hade bara varit en veckas semester. Uppenbarligen har jag valt rätt plats att arbeta på med tanke på att jag behöver litet längre ledighet när jag skall åka till Sverige. :)

Något som jag faktiskt inte kände till förrän nu är att USA inte har någon lag som säger att företag/myndigheter måste ge arbetare semester. Tydligen har till och med Kina lagar som säkerställer semester. Dags för en förändring i USA tycker jag. Visst behöver vi alla semester!

14 comments:

Saltistjejen said...

Oj jag trodde att man ändå hade rätt till minst en veckas semester per år här! Men där ser man.
I övrigt önskar jag att USA skulle lära lite från Europa vad gäller ledigheter och att det är viktigt med livskvalitet UTANFÖR jobbet OCKSÅ. Här abetar alla jämt tycker jag. Å andra sidan tyckdr jag folk verkar ha lite mer difinierade arbetsuppgifter och områden vilket jag tror kan vara en bidragande orsakt till att det trots de många arbetsdagarna till trots ändå är färre som "går in i väggen" hr jmfrt med t ex Sverige?
Ha en riktigt skön T-Giving nu och njut av dina lediga dagar! Snart stundar ju även jullovet för dig! :-)
Kram!

olgakatt said...

Jag har t o m mött amerikaner som tyckt det var rena kommunismen att vi har lagstadgad semester! Jfr Kina, haha!
I och för sig kan det också här dröja ett tag på ett nytt jobb innan man har tjänat ihop till sin semester. På andra jobb får man ut sommarsemester "i förskott" och får betala tillbaka om man inte stannar tillräckligt länge på det jobbet. Och som timanställd tillkommer semesterersättning på lönen, tack, tack. Fick nämligen det för mitt vaccinationsinhopp för en månad sedan:)
Ha en riktigt skön vilopaus!

Anne-Marie said...

Saltis: Jag blev också överraskad av att det faktiskt inte finns någon lag som tvingar arbetsgivare att ge folk semester. Trodde nog som du att åtminstone en vecka var lagstadgad. Kanske det är något "svenskt" att "gå in i väggen". Har inte hört talas om det alls på samma sätt här i USA. Eller så är det så att folk i USA helt enkelt inte vet om något annat och jobbar på. I Sverige är det säkert fortfarande lättare att vara sjukskriven. Skall bli skönt med några dagar ledigt nu. Kram!

Olgakatt: Amerikaner verkar ibland ha litet skev uppfattning om vad som är kommunism. :) Tyckte det var intressant att Kina har lagstadgad semester - tror jag läste att det var 3 veckor! Jo, jag minns på mina jobb i Sverige att man fick semester i förskott. Jag stannade rätt många år på varje arbesplats så det var aldrig någon risk att "bestraffas". Ha en skön helg du med även om det inte är långhelg i Sverige.

Trillingnöten said...

Dum fråga kanske: men jobbar du som lärare? När jag flyttar tillbaka till USA om ett par år kommer jag att ordna tillstånd att jobba som lärare även där (mycket papper och prov som jag måste göra innan allt är klart). Kram så länge!

Matildas fikarum said...

I Australien är det vanligast att man får fyra veckor per år, och dem kan man ta lite hur och när man vill, tack och lov. Här verkar folk inte heller gå in i väggen på samma sätt som i Sverige, men jag märker att det finns många fler knep för att inte jobba ihjäl sig här. Folk är lite mer olydiga, helt enkelt och slappar när det slappas kan.

Lisa said...

Det har med har ga in i vaggen har jag aldrig stott pa. Ingen jag kanner heller o jag jobbar i en stor kommun med massor med arbetskompisar men har aldrig stott pa det, bara last i tidningen sa det forekommer verkar det som, fast jag aldrig rakat pa det.
Ang sjukskrivningar ar det stenhart nu har. Sjukintyget som lakaren skriver raknas inte som forut, utan det ar forsakringslakare som galler. Om jag var lakare skulle jag bli forolampad att inte bli trodd. Politikerna har ocksa bestamt vilka som far vara sjukskrivna o hur lange, ex operarad blindtarm noll dag sjukskriven, finns en massa exempel jag inte kommer ihag nu. Motte en kvinna jag kanner som har canser med skelettmetastaser, hon var tvungen att jobba. Det har blivit ett helt nytt Sverige, grymt tufft tycker jag, ex min chef har svar MS men hasar fram i korridorerna o kan inte vara hemma en enda dag.
Ekonomin ar ocksa stentuff. Jag arbetar som ssk o vi har fatt order att inte ta in nagra vikarier vilket vi inte gjort de senaste tre manaderna o folk gar pa knana av stress.
Semestrar ar dock lika. Vi far spara 40 dagar som ligger i en "bank". Jag har 32 dagar per ar o min man har 25 dar vilket nog ar det vanligaste, tar man inte ut alla sina dagar under aret far man ut dem i pengar efter arsskiftet om "40-dagars banken" ar fylld. Nar man ar ny pa ett jobb far man hos oss ta ut 2 dar per manad i efterskott, sa man arbetar in i forvag.
Japp Anne-Marie lite info om "nya" Sverige. Längtar till helgen nar vi far satta upp adventsljusstakar o stjarnor o sma lampor som sitter pa nat som vi snor om nagra buskar pa fram o baksidan av huset. Granris o ljuspunkter pa portalen blir det ocksa, sa mysigt nar det ar gratt, morkt och ofta regnigt hela dagarna.

Lisa said...

Forlat glomde, trevlig Thanksgiving!

Anne-Marie said...

Trillingnöten: Nej, jag jobbar faktiskt inte som lärare. Jag arbetar i ett av kontoren - min avdelning heter Videoconferencing/Distance Learning. Vi supportar kurser som erbjuds som videokurser. Det innebär att läraren finns hos oss och sedan sänds kursen via videoteknologi till olika mindre orter. Vi jobbar också med support för skolans hemsida. Kram!

Matilda: Fyra veckor låter ju riktigt generöst. Kan det vara den svenska gamla lutherska andan att alltid jobba som kanske slår igenom. Jag har också märkt att amrisar inte jobbar ihjäl sig. Visst finns det de som jobbar mycket. Min chef bland annat och även jag och min kollega har alltid fullt upp.

Anne-Marie said...

Lisa: Verkligen intressant att läsa om hur det är i Sverige nuförtiden. Uppenbarligen har mycket hänt under de år jag bott i USA. Jag minns ju hur det var när jag bodde där att det var lätt att vara sjukskriven och lätt att vara arbeslös. Tack för att du "uppdaterade" mig. :) Ja, advent närmar sig med ljusstakar, stjärnor osv. Det lyser verkligen upp i mörkret. Här i USA julpyntar många redan runt Thanksgiving och de har till och med en julgran så tidigt. Trevlig helg!

Annika said...

Det verkligt lustiga är att fastän folk jobbar häcken av sig så är det ingen som går in i väggen...
Lite lustigt, måste jag säga...
Men, det går inte att vara sjukskriven i månder heller, så det kan säkert ha med det hela att göra. kanske?
FÖ tycker jag det är bedrövligt med den lilla semester som finns här. Peter har visserligen fyra veckor, och dem tar han ut! helt rätt.
För nog 17 jobbar man hårt här...
Kram!

Trillingnöten said...

Tack för ditt svar Ann-Marie :) Då förstår jag. LÅter som du har ett intressant jobbm väldigt annorlunda!

Anne-Marie said...

Annika: Ja, nog är det litet underligt att inte fler amerikaner är utbrända och har "gått in i väggen". Ytterligare en av de där skillnaderna mellan Sverige och USA som man inte riktigt förstår. Jag tror det vore väldigt bra om amrisarna hade litet mer semester. Inte kan man koppla av och ladda om under 1 vecka. Kram!

Trillingnöten: Det är ett intressant jobb och aldrig enahanda och trist utan alltid nya utmaningar och saker som man lär sig.

Anonymous said...

Jag är väldigt avis på dig som bor i usa har alltid velat åka dit sen man var 11 är 31 nu....

Anne-Marie said...

Anonym: Det finns för- och nackdelar med att bo i USA, precis som det finns med att bo i Sverige. Det finns många utmaningar om man flyttar utomlands. Har skrivit om en hel del här på bloggen.