Monday, October 5, 2009

Borttappad mössa

Förra veckan blev det helt plötsligt kallt. Det gick från +30 till +10 på ett par dagar. Eftersom det är kallt här på morgnarna tog jag på mig en mössa. Det var till och med kallt på eftermiddagen när jag skulle åka hem med bussen så jag tog på mig mössan då också.

Av någon anledning blev mössan kvar på bussen. Jag upptäckte det inte förrän dagen därpå när jag skulle packa väskan för att åka till jobbet. Efter samtal med bussbolaget stod det klart att de inte hade inte fått in någon upphittad mössa. Mitt hopp stod till de två kvinnor som brukar köra bussarna i Lake Shastina. Det visade sig att den buss som jag åkt med hade gått sönder så ingen visste om mössan faktiskt fanns på bussen eller inte.

Visst är det konstigt att man fäster sig vid vissa kläder och skor - jag var fäst vid min mössa. :) Det kändes trist om den hade försvunnit och jag skulle ha fått köpa en ny. Men så idag visade det sig att mössan faktiskt fanns kvar på bussen och jag fick tillbaka den. Det var en bra start på dagen. Och jag var tacksam att ingen tagit den.

När jag bodde i Stockholm tappade jag ett par skinnvantar i tunnelbanan. Jag upptäckte det bara några minuter efter det att jag tappat dem och åkte tillbaka ner till tåget som fortfarande stod inne. Men inte fanns det några vantar i vagnen där jag suttit. Någon tyckte väl att de var fina eftersom det var äkta läder. Jag blev också av med en skinnjacka på en lunchrestaurang. Tyvärr verkar det finns en hel del oärliga personer i större städer. Det värsta jag var med om var ficktjuvar på en restaurang i Stockholm. Jag och en kompis åt middag och jag hade en väska på golvet. Tydligen hade jag lämnat dragkedjan öppen och min plånbok låg högt upp i väskan. Senare på kvällen upptäckte jag att ficktjuvarna tagit alla kontanter men lämnat kort osv i plånboken. De måste ha varit mycket duktiga eftersom de också lyckats stjäla från civilklädda poliser som varit i restaurangen för att försöka sätta dit tjuvarna.

Det är rätt bra att bo på en mindre ort eftersom många känner och hjälper varandra. Jag fick i alla fall hjälp att få tillbaka min mössa. :)

No comments: