Tuesday, March 10, 2009

Förföljd

Idag på vägen till jobbet var det två polisbilar som låg och följde mig. Inte för att jag hade gjort något utan de skulle väl bara köra från Lake Shastina till polisstationen i Weed. Så spännande var det. :)

Alltid när jag ser polisbilar känns det som om jag måste bli extra "duktig" när jag kör. :) Jag brukar alltid vara noga med att inte ligga för nära bilen framför mig, använda mina "blinkers" osv men finns det en polisbil i närheten tänker jag litet extra på vad jag gör.

Här i Kalifornien finns det olika nivåer på poliskåren. Det finns "vanliga" poliser som t ex patrullerar i Weed. Sedan det finns något som kallas för "sheriff" som i USA är den som har högst ansvar i en kommun eller ett län. Tydligen röstas han fram av befolkningen i kommunen/länet.
Dessutom finns "California Highway Patrol" som har som en av sina uppgifter att se till att folk kör som de skall på motorvägarna. De har ofta bilar ståendes vid vägkanten, gärna i skymundan av några buskar, och ibland ser man hur de jagar bilister som kör för fort.

Jag hittade en intressant hemsida för ett litet tag sedan där man kan se domstolsbeslut - kanske värt ett inlägg - och där kunde jag läsa både det ena och det andra om folk jag känner.

Bilden från Wikipedia.

3 comments:

Saltistjejen said...

Visst är det knasigt att man ifta blir så "tllgjord" när mans er poliser, haha! Som at man ska visa att man "minsann är en laglydig och snäll medborgare"... ;-)
Lustig hemsida det där du hittade!
kram!

Anonymous said...

Visst är det svårt att översätta 'County'. Det är inte riktigt motsvarande ett svenskt län men det är heller inte en kommun. I Sverige ser jag ofta att man översätter svenska län till just 'county' när man presenterar något på engelska. Det kanske fungerar om man skall förklara för en engelsman men inte är det liknande 'County' i USA. Har sett någon gång i Sverige när man pratar om amerikanska 'Countys', exempelvis i samband med val att man kallar det för 'Storkommuner'. Här i 'lilla' Arkansas finns det hela 75 Countys (och lika många Sheriffer förstås). På det hela taget så finns det MYCKET mera 'lagväktare' i USA än jämfört med Sverige.

Anne-Marie said...

Saltis: De där polisbilarna och uniformerna måste ha en stor påverkan. Vi är nog inte ensamma att vilja vara "duktiga". :) Jag kommer nog att göra ett separat inlägg om hemsidan jag hittade. Och den är tillgänglig för vem som helst. Ingen kostnad eller registrering. Kram!

Lars: Jag vet egentligen inte vad "county" skall kunna översättas som eftersom det egentligen inte finns någon motsvarighet i Sverige. Jodå, fler poliser är det här i USA jämfört med Sverige. Och sedan har man ju alla vakter som finns i olika offentliga byggnader.