Sunday, February 22, 2009

Klyftpotatis

Igår gjorde jag klyftpotatis och tänkte dela med mig av detta enkla och goda recept (kommer ursprungligen från ICA). Klyftpotatis kan man ha till i stort sett vad som helst:

Portioner: 4

1 kg fasta medelstora potatisar (10-12 st)
Vatten ,salt
1-2 msk smör eller margarin
Gourmetsalt

Tillagningstid: Ca 30 min

Gör så här:
Skala potatisen och skär i stora klyftor på längden.
Lägg dem i kokande, lätt saltat vatten och koka ca 4 min.
Låt dem rinna av i ett durkslag.

Smält matfettet i en långpanna i ugnen, 225°C. (Min anmärkning - här i USA är det ca 437 grader Fahrenhet - jämnt och bra :)).
Lägg i potatisklyftorna och ställ in långpannan i övre delen av ugnen 20-25 min. Vänd potatisen med en stekspade en gång under stekningen.
Salta, gärna med gourmetsalt och strö ev över kummin, riven ost eller smulade örtkryddor.

Servera till kött- och fiskrätter, till grillad kyckling eller till sallad och bröd.

Det här är en bra hemsida med omräkningstabeller för oss som fortfarande kämpar med de amerikanska måttenheterna - jag gör det i alla fall :):
http://www.curezone.com/conversions.asp

No comments: