Friday, February 20, 2009

Deklarationsdags

För ett par veckor sedan fick jag hjälp med att göra min deklaration. Här fungerar det inte alls som i Sverige, där ju de flesta får en förtryckt blankett som man kontrollerar och skriver under. Här skall det göras deklaration för både Kalifornien och för staten och det finns inga färdigifyllda blanketter. Alla jag har pratat med verkar vara överens om att USAs skattelagar är komplicerade och många får hjälp med sin deklaration av olika företag.

Jag fick ett litet mindre trevligt besked - det blir en hel del kvarskatt beroende på att det drogs för litet skatt eftersom jag hade två jobb förra året. Tyvärr har jag inte kvar mitt extrajobb nu eftersom det företag jag jobbade för också har dragit ner på antalet tillfälligt anställda. Precis som i Sverige blir tusentals människor arbetslösa varje vecka och månad.

Det finns givetvis skattetabeller men man måste också meddela sin arbetsgivare hur många avdrag som skall göras. Det är fortfarande litet luddigt tycker jag att veta exakt hur mycket som egentligen skall dras. Något som jag märkte förra året var att det drogs mer skatt när jag blev ensamstående. Det är helt klart mer förmånligt att vara gift ur skattesynpunkt. För deklarationen måste man dessutom till exempel uppge hur mycket ränta man får från bankkonton utomlands. Eftersom Sverige och USA har gemensamma avtal är det ingen idé att utelämna sådant.

Jag var inne i Mt Shasta idag och hämtade mina deklarationspapper och fick se all snö som kom förra helgen. Drivorna var meterhöga. Men det kändes faktiskt som om det var vår i luften - solen sken och det var riktigt varmt.

No comments: