Monday, January 12, 2009

Rådjur i Lake Shastina


Lake Shastina verkar vara rena paradiset för rådjur. Jag har aldrig sett så många som jag gör här. De är inte särskilt rädda heller och man får verkligen se upp när man kör eftersom de passerar vägarna som om de ägde Lake Shastina. :)

Har ingen aning om varför det finns så många rådjur här. När jag bodde hos min vän för ett par år sedan var det ett par rådjur som litet då och då lade sig utanför huset vid entrén. De verkade vakta ingången till huset. :)

När jag var och tittade på den bostad jag nu har sade kvinnan som visade mig lägenheten att hon visat ett uthyrningsobject för en familj som inte var härifrån. Kvinnan i familjen hade litet förskräckt undrat om alla dessa rådjur gick omkring i trädgårdarna. Hon var tydligen inte van vid vilda djur.

Lake Shastina har en helt annan natur än vad Mt Shasta och Weed har. Det är en så kallad high desert med torrt och varmt klimat. Det växer i stort sett inga lövträd naturligt (vilket jag måste erkänna att jag saknar) - det som finns till största delen är olika slags barrträd och salviabuskar. Ja, de växer vilda dessa buskar. När man kommer ut till Lake Shastina är det en väldigt speciell doft av alla dessa barrträd och salviabuskar. Det luktar riktigt gott!
Det är varmare än i Mt Shasta och Weed både på vintern och sommaren. Jag har varit med om dagar när det varit snöstorm i Weed och när jag kommit ut till Lake Shastina har det varit soligt och inte en snöflinga! Det här området har verkligen olika klimatzoner. Bilden visar en salviabuske.

Lake Shastina har en sjö med samma namn. Den används till bevattning och på grund av den torka som rått sedan ett par år har nu sjön tyvärr i stort sett torkat ut. Jag har promenerat flera gånger på sjöbotten som nu är torr. Fanns sjön skulle jag se den från mitt vardagsrum. Vi får hoppas att det kommer litet regn och snö så att sjön kommer tillbaka.

Bilderna från Wikipedia och Las Pilitas Nursery.

5 comments:

Lars Hultqvist said...

Det verkar vara en fantastiskt vacker plats som du har flyttat till. För ett par veckor sedan bodde vi utanför Eureka Springs under Nyårshelgen och där har vi massor med rådjur som strövar runt stugan. Det är mysigt och naturnära.

Jag har aldrig sett en salvia buske i det fria, det måste vara lite exotiskt.

Det är märkligt med vädret som du säger när man bor i skilda klimatzoner som ligger nära varandra.

Anne-Marie said...

Lars: Ja, det är vackert här men väldigt torrt och det finns ingen riktig grönska som jag är van vid och uppvuxen med. Salviabuskarna växer i överflöd här och man kan plocka bladen - om man hittar någon bit land som inte har en skylt som säger "private property". :) Klimatzonerna är konstiga. Idag är det tjock dimma här men inne i Weed (som ligger ca 1,5 mil härifrån) skiner solen från en klarblå himmel.

Petchie75 said...

Vad intressant att det är high desert (högöken?) där du bor, det måste verkligen vara ett speciellt område - är det kargt? Blir barrträden höga?
Rådjur har vi gott om i Skåne, mina föräldrar ser rådjur väldigt ofta runt vår sommarstuga - och min pappa vill inte plantera något i trädgården för han säger att allt kommer att ätas upp av rådjuren. Andra grannar har byggt höga nät runt träd och buskar - inte särskilt snyggt...
Jag blir nervös när det är mycket rådjur ute när man kör - vi såg ett rådjur när vi körde i NY state i mörkret, som tur var stod det bredvid vägen och inte uppe på!

Anne-Marie said...

Petra: Högöken låter onekligen som ett lustigt ord på svenska. :) Om man uttalar det på annat sätt kan det bli en ny sorts gök. :)Det är kargt eftersom det inte finns någon egentlig grönska. Barrträd och buskar ger ju inte samma lummighet som lövträd. Vi hade en hel del rådjur när jag bodde i Enebyberg. De åt allt de kom över. Det är litet obehagligt att köra på kvällen med tanke på rådjuren. Här i Lake Shastina är det becksvart eftersom vi inte har någon gatu/vägbelysning.

Anonymous said...

Verkar som sagt vara en fantastisk natur. Vill bara påpeka att det inte är rådjur du har springandes runt knuten utan Whitetail deer.