Saturday, January 24, 2009

Lyhört

Jag förvånas fortfarande över hur lyhörda amerikanska hus är jämfört med svenska hus.

Under rätt många år bodde jag i villa här i USA tillsammans med Michael och då hade vi ju inga främmande personer tätt inpå oss. Men i min tidigare bostad i Weed och den jag nu har i Lake Shastina hör man väldigt väl de andra som finns i huset.

I min gamla lägenhet var det mest mellan min lägenhet och den som fanns till sidan om min som det hördes väldigt väl. Under ca ett år bodde ett ungt par där och det hördes rätt väl vad de höll på med i sovrummet. :)

Den lägenhet jag nu har är övervåningen i en tidigare enfamiljsbostad i ett så kallat "townhouse". Vet inte riktigt vad townhouse egentligen står för men det är vad folk kallar dessa hus. Eftersom det var en enfamiljsbostad var det kanske inte så noga med isoleringen mellan över- och undervåningen så jag hör rätt väl när min granne på nedre plan pratar eller ser på TV. Nu är han en rätt tyst person men det hörs väl ändå.

I veckan som gick hade han besök av en yngre kille och då fick jag helt plötsligt bevis på att den dörr som finns på nedre plan (den är givetvis låst mellan våra lägenheter) och som bara är en "vanlig" dörr inte är bra på att dämpa ljud. En kväll trodde jag faktiskt att gästen var inne i min lägenhet, så högt hördes det.

Jag är inte ensam om att tycka det är "pappersväggar" utan det har jag även hört från andra USA-svenskar. Ett litet hus med grannar på litet längre avstånd vore faktiskt inte helt fel. Det är bara att hoppas att den ekonomiska krisen kanske kan pressa ner hyrorna litet grand - de är fortfarande höga här.

5 comments:

Anonymous said...

Vi har samma problem här i Frankrike. Isoleringen mellan lägenheterna är så usel att jag faktiskt är övertygad om att det är i MITT kök grannarna står och slamrar när dom lagar mat. Prat hörs lyckligtvis inte så väl - men det kanske är för att klappret av skor (yes, här går man i stilettklackar inne), smällandet i dörrar, flyttandet av stolar etc överöstar allt annat...

Anne-Marie said...

Fransyskan: Intressant att höra om hur det är i Frankrike. Stilettklackar inomhus låter ju inte precis som någon höjdare. :) Jag tror att svenska hus är väldigt välisolerade och jag kan sakna det nu när jag inser hur dåligt det faktiskt är här i USA.

Peter Janbo said...

Peter, heter jag.. är det inte så att de flesta bor i egna hus så att säga? i USA

Caroline said...

Du har absolut ratt....usel isolering i de flesta lagenheter! Hade man haft pengar sa hade man nog kopt ett eget hus......sa man slipper hora grannen nar de gar pa toa!

Anne-Marie said...

Peter: Det finns både och. Många bor i villor/egna hus men många bor också i lägenheter eller villor som gjorts om till lägenheter. De har mycket att lära sig av oss svenskar när det gäller isolering. :)

Caroline: Att köpa ett eget hus vore ju fantastiskt skönt. Det som är bra i USA är ju att det finns många hus att hyra. Men hyrorna är lite väl höga i alla fall för mig.