Thursday, January 15, 2009

Kyrkliga amerikaner


För många år sedan läste jag en artikel i en svensk tidning att en stor del av Sveriges befolkning var "privatandlig". Artikeln menade att många svenskar tror på något men att de inte direkt går i kyrkan.

Det finns säkert många privatandliga amerikaner också men många går också aktivt i olika kyrkor. Jag har förstått att många som arbetar inom "min" skola är flitiga kyrkobesökare och att de kallar sig religiösa.

De orter som finns här är små - bara några tusen personer på varje ort - och ändå finns det mer än två sidor i telefonkatalogen som visar de olika kyrkorna. Här kommer ett litet smakprov på de som räknas upp:

Baptist (och det finns olika inriktningar av Baptist som "American", "Southern")
Bahai
Buddhist
Catholic & Catholic Roman
Church of Christ
Church of Jesus Christ of Latter Day Saints
Eastern Orthodox
Interdenominational
Jehovah's Witnesses
Lutheran
Methodist
Nazarene
Presbyterian
Seventh Day Adventist

Listan skulle kunna bli längre men med risk för uttråkning :) nöjer jag mig med dessa. Jag är inte någon aktiv kyrkobesökare och har ingen aning om vad vissa av dessa står för.

Det finns sammanlagt ca 80 kyrkor !! inom mitt "närområde", det vill säga de orter som ligger närmast Lake Shastina. Med en befolkning på 20,000-25,000 kan man nog lugnt påstå att många är kyrkliga här.

Bilden visar Lake Shastina Community Bible Church och kommer från deras hemsida.

6 comments:

Anonymous said...

Telefonkatalog? Haha! I papper?? Såna har jag inte sett på år och dag!! Heja internet:-)

När jag bodde i Irland besökte jag en gång en ort där det fanns inte mindre än fyra kyrkor, fyra pubar och EN minimal liten närbutik på ortens enda lilla gata (bodde nog max 50 personer där)! det är kyrktätt det!
Kram

Anonymous said...

Så här många kyrkor finns det endast i Little Rock (där jag bor)

Apostolic Churches (6)
Assembly of God (26)
Baptist Churches (290)
Bible Churches (6)
Calvary Chapel (1)
Catholic Churches (15)
Christian Churches (14)
Church of Christ (44)
Church of God (30)
Episcopal Churches (10)
Evangelical (1)
Lutheran Churches (11)
Mennonite Churches (1)
Methodist Churches (50)
Nazarene Churches (13)
Non-Denominational (20)
Orthodox Churches (1)
Pentecostal (14)
Presbyterian (15)
Reformed Churches (0)
Seventh Day Adventist (5)
Vineyard Churches (1)

Jag har dock endast räknat in kristna kyrkor. Men så bor jag ju också i 'Bibelbältet'

Sparkling said...

jag har aldrig förstått mig på alla deras olika varianter av kristna trosinriktningar, vad skillnaden är osv. verkar dessutom som det kan bli krångel när dem gifter sig (iaf i södern) om man inte kmr från samma gren, jobbigt värre.

Family Fors said...

Sjukt manga kyrkor ar det. Alla utom katolik kyrkorna ar PROTESTANT om jag fattat det hela ratt och de har splittrat in sig i sina egna smaker sa att saga.

Snart ar det val dags for alla i USA att borja be lite extra for domedagen kanns som att den kommer narmare varje dag. Idag med over 50,000 jobbforluster darav 35,000 fran Circuit City (som ar ifran Glen Allen dar jag nastan bor). Om inte ga till kyrkan sa kanske man skall ta och bunkra upp med lite mer vapen och ammunition fore upploppen startar.... kanns nastan som att det kommer forr eller senare.

Nu later jag val pessimistisk men sanningen ar att det finns inget ljus i tunneln nu....

God Bless us all !

Anne-Marie said...

Fransyskan: Har ni alltså inte "vanliga" telefonkataloger? Här delas de ut varje år faktiskt. Vi kanske är litet gammaldags. :) Det låter verkligen kyrktätt - 4 kyrkor och inte fler än 50 personer. Så många har vi ju inte här. Kram!

Lars: Kan det verkligen stämma att det finns 290 st Baptist Churches? Det låter ju helt otroligt. Bibelbältet verkar göra skäl för sitt namn. :) Imponerande lista.

Anne-Marie said...

Sparkling: Nej, jag har heller inte riktigt förstått varför det finns så många olika inriktningar. Det är klart, det här är ju valfrihetens land. Kan tänka mig att vissa religioner kan vara problematiska att förena om de skiljer sig väldigt åt. Kan inte så mycket om just södern.

Family Fors: Det finns nog många som ber om bättre tider. 35,000 färre jobb på Circuit City! Oj! Hade inte hört att det var så många. Jag tror att vi bara har sett början på finanskrisen och hela världen kommer nog att se annorlunda ut om 1-2 år.