Saturday, September 20, 2008

Ett livstecken från Weed

Det har varit tyst här på bloggen under väldigt lång tid. Jag fick helt plötsligt mycket mer att göra på jobbet på skolan och det har varit fullt upp med mitt andra deltidsjobb också. Det kändes som om jag fick väldigt litet tid att skriva och få inspiration.

Jag hoppas att kunna skriva på bloggen - hur ofta vet jag inte. Men jag hoppas att det skall bli oftare än vad det nu varit. :) Nu tänkte jag bara litet kortfattat skriva om vad som hänt under den senaste tiden.
Det hus där min lägenhet finns utvecklades under sommaren till ett partyhus av stora mått. Det bor mest ungdomar i huset (jag skulle kunna vara mamma till alla :)). Det var fester i stort sett varje kväll/natt och det var minst sagt jobbigt att inte kunna sova när jag hade fullt upp med båda mina jobb. Jag fick ta kontakt med
min hyresvärd och hon var tacksam att jag talade om vad som var på gång men det är först under de senaste två veckorna som det blivit lugnare. Det är bara att hoppas att det håller i sig.

Något annat som också hände för några veckor sedan var att nederbotten av huset svämmade över med avloppsvatten!
Jag hade varit borta under lördagen och kom hem på söndageftermiddagen och hade ett meddelande på telefonsvararen från min hyresvärd att detta hade hänt. Jag var otroligt tacksam över att jag bor på övervåningen.

Tydligen fick de som bodde på nedre plan många av sina tillhörigheter förstörda. Allt från kläder till möbler. Jag pratade med ett par av tjejerna som bodde där och de sade att det helt plötsligt kom upp avloppsvatten i duschen och toaletten. Tala om skräckupplevelse! De hade inte fått något erbjudande om hjälp alls mer än att de kom ur sina hyreskontrakt.

En natt! revs golv och väggar upp och bort. Ingen förvarning från hyresvärden utan det bara satte igång på kvällen och pågick hela natten. Den natten blev det ingen sömn. Ännu har de inte satt igång med att renovera lägenheterna men jag antar att det kommer att sätta igång snart eftesom de som bodde i lägenheterna flyttat ut.

Mina planer är att hitta en annan bostad. Helst skulle jag vilja hyra ett litet hus med en liten trädgård. Jag saknar verkligen att inte enkelt kunna gå ut och vara utomhus. Jag har börjat kolla på annonser men det finns knappt något i min prisklass. Hyrorna har gått upp mycket här under de senaste åren. Kanske den nuvarande finans-
krisen i USA - som troligen kommer att få mycket stora effekter i samhället - kan få hyrorna att gå ner. Eftersom jag inte sitter i sjön kommer jag att ta det litet lugnt och se mig om. Jag har ju helt klart blivit bortskämd med att kunna gå till jobbet.

Jag har en känsla av att min tillvaro kommer att bestå av bostadsletande framöver. :)

4 comments:

Anonymous said...

Vilka draman! Och inte så trevliga heller. Det är så himla viktigt att man får lugn och ro i sitt eget hem, och jag hoppas verkligen att du hittar ditt lilla hus så småningom!

Kram

Anne-Marie said...

Matilda: Visst är det viktigt att kunna ha lugn och ro hemma. Jag hoppas också att något riktigt bra dyker upp framöver. Kram!

Annika said...

JA, det är det! Lugn och ro ska vara en självklarhet för alla. Jag förstår att du vill flytta. Det finns inget värre än att bo nära ett party-hus. Vidrigt är det.
Jag hoppas också att du inom snar framtid ska hitta ett bra litet hus. Finns det månne radhus i Weed? Det kanske skulle kunna vara ngt?
KRAM!!

Anne-Marie said...

Annika: Partyhus är inget kul alls. Framför allt inte när det pågår på samma våning som jag bor på. Litet väl häftigt faktiskt.
Det finns nog inga riktiga radhus här. Det finns lägenheter - och då tjänar jag för mycket! Kommer ett inlägg om det. Och jag som tjänar mindre idag än vad jag gjorde när jag jobbade i Sverige för 12 år sedan. Konstigt är det. :) Kram!