Sunday, April 20, 2008

Spanska

Jag har läst på andra bloggar om vårens ankomst. Här i norra Kalifornien blev det vinter igen igår. Det var bara några plusgrader och det till och med snöade. Natten som gick var rekordkall med många minusgrader. Tydligen skall det här ostadiga och kalla vädret hålla i sig ytterligare några dagar. Det är bara att hoppas att våren snart skall komma.

Idag fick jag ett email från en vän som bor i Colorado. Hon arbetar på en tandläkarmottagning och många av patienterna är spansktalande och kan bara spanska. Hon hade bett en patient att sluta ögonen när hon höll på att ta bort tandsten. Tydligen sade min vän fel ord eftersom patienten började skratta helt hysteriskt. Min vän hade sagt ordet för testiklar i stället för ögon!

Något som jag märkte när jag kom till Kalifornien var att spanska är en del av kulturen här. Det finns t ex många mexikanska restauranger vilket jag ju inte alls var van vid från Sverige. Något annat som jag lade märke till var att när jag ringde till större företag eller olika slags myndigheter fick man alltid valet att antingen höra meddelandena på engelska eller spanska. Numera tänker jag inte längre på det men i början kändes det väldigt ovant.

Här i Kalifornien är det spanska inslaget i kulturen mycket starkt framför allt i södra Kalifornien. När jag åkte buss till Arizona under julhelgen kände jag mig verkligen i minoritet när jag kom ner till Los Angeles området. När jag stod på den sprängfyllda busstationen hörde jag i stort sett bara spanska talas runt omkring mig.

Det kanske vore dags att lära sig litet spanska. Det blev aldrig av när jag bodde i Sverige.

5 comments:

Saltistjejen said...

Även här i NYC är spanskan väldigt vanlig. Jag skulle vilja säga att det är som ett "andra språk" här. I vissa stadsdelar som t ex Bronx är spanskan större än engelskan. Många reklam- samt informationsskyltar etc på bussar och tunnelbanor är därför på spanska eller på både spanska och engelska.
Jag har också funderat på att gå ngn spanskakurs här eftersom man ju faktiskt skulle kunna få användning av språket så länge man bor här. Men än har det tyvärr inte blivit av.

Desiree said...

Ha ha det blev en lustig felsägelse av din vän. Jag förstår att patientien fick sig ett gott skratt :-)

Spanska verkar vara jättestort här i USA med tanke på att det finns så många spansktalande från latinamerika här. De behöver ju i princip inte lära sig engelska för det verkar ju gå hur bra som helst att klara sig med spanska. På vissa ställen som Miami så behöver man nästan kunna spanska. Om du får tillfälle och har tid så skulle jag absolut rekomendera att lära sig lite spanska. Det är ett väldigt stort spårk som inte är så svårt att lära sig och det kommer du säkerligen ha använding för.

Petchie75 said...

Jag kan bara hålla med Desirees rekommendation att läsa spanska! Det är kul och faktiskt lättare att lära sig än t.ex franska. Spanska är ju så stort i USA, det märkte jag också när vi var i Californien - och så himla praktiskt att då resa med en spanjor ;-) Har märkt att man oftast inte kan kommunicera med städpersonal etc på hotell om man inte kan spanska!

Anne-Marie said...

Saltis: Jag tror spanskan är stor överhuvudtaget här i USA. Har aldrig sett skyltar här med spanska eller både engelska och spanska. Men när man ringer har man ju, som sagt, alltid valet att lyssna på meddelandena antingen på engelska eller spanska. Efter det att jag skrev mitt inlägg kom jag på att jag faktiskt gick en grundläggande kurs i spanska i Stockholm för väldigt många år sedan men jag minns absolut ingenting. Vore nog inte helt fel att lära sig spanska nu.

Desiree: Det gäller att hålla tungan rätt i mun. :)
Jag skulle nog till och med kunna gå någon kurs på skolan - jag vet att de då och då har kurser i spanska där. Det konstiga var att när jag gick den där grundläggande kursen i spanska i Stockholm (jag mindes att jag faktiskt gjort det) tyckte jag att det var svårare än både franska och tyska. Har ingen aning varför faktiskt.

Anne-Marie said...

Petra: Du har ju verkligen det bra med O som talar spanska. :) Visst kan det vara svårt ibland att kunna prata med folk på t ex hotell om deras engelska inte är bra. Jag minns när jag var i Arizona över julhelgen och min vän R och jag skulle bo på hotell. Den mannen som stod i receptionen var från något asiatiskt land och hans engelska var urdålig. Litet svårare kanske att lära sig kinesiska eller något av de övriga asiatiska språken. :)