Saturday, March 1, 2008

Helgprat

Igår fick vi en extra dag genom att det är skottår i år. Och det är ju något som inträffar oavsett om man bor i Sverige eller USA. Något som kommer att skilja sig från och med nästa helg är att vi här i USA går över till sommartid, eller som det heter här "Daylight Saving". Jag tycker inte det var länge sedan vi gick över till vintertid. Det blir bra på eftermiddagarna eftersom det kommer att vara ljust längre men det blir mörkare igen på morgonen. Det har varit så skönt att det blivit ljusare på morgnarna. Jag börjar redan 7.45 tre dagar i veckan. I och för sig har jag ju inte långt att gå till jobbet men det är tidigt tycker jag.

Igår kväll var jag bortbjuden på middag. Jag var bjuden till min vän J (som jag bodde hos när jag kom tillbaka hit från Oregon) och hon hade även bjudit ett par andra vänner. En av dessa var en kvinna som hade släkt långt tillbaka som kom från Norge. När hon fick höra att jag kom från Sverige blev hon litet extra intresserad och hon frågade en hel del om hur det var i Sverige.

Det är alltid roligt att kunna berätta om hur det är och visa på skillnader och likheter mellan USA och Sverige. Jag berättade bland annat om allemansrätten och de andra blev helt klart imponerade av denna "lag" som vi svenskar ser som en självklarhet. Här i USA är det ju inte alls så utan det finns ofta skyltar som talar om att det är privat mark.

Ibland längtar jag verkligen efter den svenska naturen och att kunna ströva omkring i skogen såsom jag gjorde när jag bodde i Stockholm.

9 comments:

Anonymous said...

Jag längtar också väldigt ofta efter den svenska naturen. Att kunna gå omkring hur man vill utan att behöva bekymra sig om ifall man råkat kliva in på privatmark.

Cattis said...

visst är det härligt att kunna ströva omkring som man vill och njuta av naturen :-)

jag längtar efter sol så jag kan utnyttja denna rätt maximalt...

kram och trevlig helg
Cattis

Saltistjejen said...

Jag undrar varför USA och Europa numer har olika helger man ställer om klockan på?? Vet du det?

Och ja, allemansrätten är verkligen något man inte ens tänker på som svensk. Förrän man är på ställen där den inte finns!!!! Jag kan verkligen sakna att strosa fritt i naturen jag också.

Petchie75 said...

Oj, vad bra att du skrev att USA ställer om klockan nästa helg - vi kommer att befinna oss i Mexico (undra om de har samma tid?) och ska flyga tillbaka till PR via NY på måndag!
Puerto Rico har förresten inte vintertid, av förklarliga skäl och därför kommer vi helt plötsligt ha samma tid som NY igen på måndag.
Ha en fortsatt trevlig helg!

Desiree said...

Jag längtar också efter att ströva omkring i naturen så som man gör i Sverige. Man tar mycket för givet då man bor i Sverige som man plötsligt blir medveten om på ett helt nytt sätt då man bostätter sig utomlands.

Anne-Marie said...

Matilda: Visst är det fantastiskt med den svenska allemansrätten. Den skulle införas i fler länder.

Saltis: Det här hittade jag på en hemsida: "On August 8, 2005, President George W. Bush signed the Energy Policy Act of 2005. This Act changed the time change dates for Daylight Saving Time in the U.S. Beginning in 2007, DST will begin on the second Sunday in March and end the first Sunday in November." Varför man gjorde detta vet jag egentligen inte - nu gäller det att komma ihåg hur många timmar det skiljer innan Sverige ställer om klockan. :)

Anne-Marie said...

Cattis: Hoppas att du får sol och vår snart. Vi kommer nog att få rätt bra väder den kommande veckan. Behövs efter all snö vi haft. Kram!

Petra: Mexico har tydligen tre tidszoner och ställer om till sommartid i april. Mycket komplicerat om man reser mellan olika länder. Hawaii hade heller inte sommar- och vintertid. Tydligen hör Arizona dit också.

Desiree: Jag blir så irriterad ibland på alla skyltar här som säger "Private property", "Keep Out" osv. Visst är det fantastiskt att kunna promenera i stort sett var man vill.

Anonymous said...

Å, det är helt klart det jag skulle sakna mest från Sverige så är det just allemansrätten och så språket såklart...

Anne-Marie said...

Maria: Allemansrätten är så självklar när man bor i Sverige att man blir litet smått chockad över hur restriktivt det kan vara i andra länder.