Thursday, January 31, 2008

Stängd motorväg


Utmed hela USAs västkust går en motorväg som heter I-5 (Interstate 5). Den går mellan Mexikos och Kanadas gränser. Kör man hela sträckan blir det ungefär 220 svenska mil. I-5 går rakt genom Mt Shasta och Weed. Fördelen med att bo så nära denna väg är att det är rätt lätt att komma till större städer både norrut och söderut.

Med risk för att låta som en papegoja :) fick vi en ny dos av snö idag. Och det var inte litet heller. Skolan stängde igen och jag var återigen tacksam att jag nu är fast anställd. Det kom ungefär en halv meter snö under dagen. Eftersom det här är ett bergsområde och det finns andra bergsområden som I-5 går genom kan det bli litet väl mycket att göra för de som röjer snön. Då stänger man denna stora väg som är en "livsnerv" för både privata bilister och lastbilar. Det skedde idag. I-5 stängdes av från Redding till gränsen till Oregon - en sträcka på ungefär 20 mil.

Det brukar hända ungefär en gång per vinter och det blir givetvis enorma köer. Eftersom jag fick stanna hemma idag kollade jag för skojs skull på de trafikkameror som finns och lastbilarna stod i långa, långa köer. Det var också krav på däckkedjor både innan vägen stängdes av och efteråt.

I-5 har drabbats av flera avstängningar under den senaste månadens oavbrutna oväders"parad". Till och med i södra Kalifornien, norr om Los Angeles, stängdes I-5 av på grund av snö.

Jag längtar till våren nu. Nu har vi fått nog av både snö och kyla.

6 comments:

Saltistjejen said...

Helt otroligt vad ni får snö!!!!! Jag är helt mållös.
Hoppas också att ni snart får vår och värme. Efter en kall och snöig vinter brukar man vilja ha det.

Anne-Marie said...

Saltis: Jag börjar också bli mållös. Jag hade hört flera personer säga att det skulle bli en "vargavinter" och det är det ju minst sagt. Nu hoppas jag att jag kan gå till jobbet i morgon.

Desiree said...

Jag förstår att du har fått nog av både snö och kyla. Hoppas du har det bra inne iallfall med värme och mat. När man stänger av en sådan stor väg antar jag att det inte är lite snö som kommit. Detta borde skapa en hel del trafikproblem också så trafikkameror borde vara ganska spännande att kolla på.

Anne-Marie said...

Desiree: Peppar, peppar har strömmen inte gått under alla dessa oväder. Eftersom det kommer så mycket snö ibland under så kort tid hinner de helt enkelt inte med att röja snön och det är då de stänger I-5. I morgon är det tydligen dags för ett nytt oväder med en massa snö.

Anonymous said...

Gifte du dig för att få stanna där :) Jag vill så gärna flytta till Los Angeles inom en snar framtid men vet inte på vilket sätt... jobb eller studier.. :(

Anne-Marie said...

Maria: Nej, jag gifte mig för att Michael och jag ville leva tillsammans. Att gifta sig bara för att få stanna är egentligen illegalt. Skriv gärna till min email (finns på min profil) så kan jag berätta litet mer om olika alternativ.