Friday, August 31, 2007

Sverigeresa

Hela sommaren har jag läst om andra USA bloggare som åkt hem till Sverige och jag har känt mig litet besviken att det inte verkade som om jag skulle kunna åka.

Det har varit saker som inte varit klara i Oregon och osäkerhet kring mitt jobb som gjort att jag inte kunnat ge mig iväg. Nu verkar i stort sett allt vara omhändertaget i Oregon. Det var onekligen litet nervöst ett tag eftersom en av Michaels bilar, en nästan ny bil, inte verkade sälja. Men nu är den såld liksom hans hus och andra bil. Mitt jobb är fortfarande lika oklart men jag vet i alla fall att jag kan vara kvar tillfälligt tills vidare.

Min chef hade gett sitt klartecken till att jag kunde åka på en kortare resa och i går slog jag till och nu har jag en biljett! Redan om två veckor åker jag. Jag har aldrig köpt biljett via internet tidigare när jag åkt till Sverige utan alltid ringt en resebyrå i San Francisco som har svensk personal. Nu visade det sig att de var rätt dyra så då tänkte jag att jag skulle kolla på biljetter via internetsajterna. Nog vet jag att flygbolagen har en prissättning som jag aldrig förstått men att priserna gick upp och ner så snabbt hade jag ingen aning om. På två timmar hade priserna för ett bolag gått upp ungefär $300!
Till slut fick jag tag på en av de billigare biljetterna vilket kändes bra.

Att komma till en flygplats från Mt Shasta är en mindre expedition. San Francisco ligger ungefär 45 mil härifrån och det är den närmaste stora flygplatsen. Jag kommer att vara på resande fot i nästan två dagar eftersom jag tar Greyhoundbussen från Weed till San Francisco. Jag har ju gångavstånd till busshållplatsen nu.

Det blir ingen lång vistelse i Sverige, bara en och en halv vecka men det är bättre än ingenting. Det skall bli roligt att träffa min mamma och mina vänner. Förhoppningsvis är det inte alltför kallt i Stockholm.

7 comments:

Petchie75 said...

Vad KUL Anne-Marie, jag är jätteglad för din skull att du får komma hem i år!! Det blir säkert härligt även om hösten nog har kommit till hela norra Europa - den delen som hade en värdelös sommar i år... Du får mysa på kaféer i Stockholm med din mamma och dina vänner, ta med en eller två tjocka tröjor för säkerhetsskull!
Men oj, vad jobbigt att ta sig till flygplatsen, en bra bok kanske förkortar resan lite?
Jag har inte köpt en flygbiljett på en resebyrå sedan 2001! Läste i veckan att pappersflygbiljetterna försvinner nästa år - inte för att jag har haft en på typ 7 år.

Annika said...

ÅÅÅH!! Jag är JÄTTEGLAD för din skull!! Så roligt! Och ja, vem bryr som om vädret därhemma? Huvudsaken är ju att du kommer dit!! Som Petra skriver får du mysa med din mammma, fika, ströva omkring i Sthlm iklädd lite tjockare jacka. Vi ska hoppas det blir fina och vackra, om än kalla, höstdagar när du kommer dit!
Jag har inte heller haft en pappersbiljett på många år.
Lång resa har du framför dig, men med böcker och tidningar och kanske en ipod ska det gå fort och lätt...
Ser fram mot att höra hur det är på resan sen genom din blogg.
Igen, gud vad KUL!!!
Kramar!!!

Saltistjejen said...

Härligt! Hur länge sedan var det du vari Sverige senast??

Själv börjar jag faktiskt också fundera lite på att ta en resa hem. Fast vi har redan bestämt att vi ska åka hem över julen eftersom jag har en kompis som disputerar i december. Men det känns som om "julresan" kommer bli enormt stressig (ska hinna hälsa på både i Stockholm och Skåne) så jag är grymt sugen på en hemresan innan dess. Men under hösten har vi många som ska hit på besök, så OM det ska bli ngn resa så gissar jag att det får bli rätt snart.

Jaja, vi får se. Det mesta beror ändå på jobbet....

Men hoppas du får en riktigt härlig semester i Sverige!!!

Anne-Marie said...

Petra: Ja, det verkar ha blivit höst helt plötsligt i Sverige. Det är nog läge att ta med sig både tröjor och tjockare jacka. Att komma härifrån är som sagt en mindre expedition men det går säkert bra.

Annika: Ja, det var verkligen roligt att jag hade chans att åka. Det verkade litet hopplöst ett tag. Visst har vädret inte så stor betydelse, och vem vet det kanske blir fint tills dess. Man kan ju alltid hoppas på en brittsommar. Kram!

Anne-Marie said...

Saltistjejen: Jag var faktiskt i Sverige förra sommaren. Brukar försöka att åka en gång om året i alla fall. En gång gick det två år mellan mina besök och det var i längsta laget.
Hoppas att du också kan få in ett Sverigebesök.

JaCal said...

Åh, vad kul!! Hoppas Sverige visar sig från sin bästa sida och du har jättemysigt. Oj, vilken resa! Det vore onekligen praktiskt att bo nära någon av de stora flygplatserna... Californien är redan långt borta till att börja med.

Du måste ta med dig en kamera och ta höstbilder från Stockholm!

Anne-Marie said...

Jacal: Jag hoppas på litet brittsommar i Stockholm. Det är verkligen långt bara att komma till en flygplats.
Jag önskar att jag hade en digitalkamera men det har jag inte skaffat än.