Tuesday, August 14, 2007

Blåsigt på Hawaii

Flera av oss USA-bloggare har konstaterat att både naturen och vädret här i USA är mer dramatiskt än vad det brukar vara i Sverige och i Europa. Det finns vulkaner, jordbävningar, orkaner, tornados osv.

Nu är jag glad att jag inte längre bor på Hawaii (The Big Island). Orkanen Flossie är på väg mot den "stora ön". Även om den troligen inte kommer att komma rakt in över ön kommer det att regna och blåsa ordentligt. I måndags hade man också en jordbävning söder om Hilo som ligger på sydöstra sidan av Hawaii. Det är där den aktiva vulkanen Mauna Loa finns.

Vi bodde strax söder om Hilo och under mitt år hade vi ett par mindre jordbävningar. Det skakade litet och mullrade under några sekunder. Det som var mer påtagligt var att det regnade i stort sett varje dag. I Hilo regnar det mer än tre meter! per år. Inte konstigt att inga kläder torkade när man tvättat och att allting alltid är fuktigt.

Förhoppningsvis klarar sig Hawaii undan den här orkanen.

Bilden från Starbulletin.com

3 comments:

Annika said...

Hej Anne-Marie!
Visst är vädret mkt mer dramatiskt här, ABSOLUT!!
Mina sista dagar i Sthlm bjöd dock på oerhört fuktigt väder, för att vara Sthlm. Kändes underligt med så mkt fukt...
Hoppas orkanen ska skippa Hawaii, att den bara ska försvinna över havet...

Anonymous said...

Åååååå jag hoppas så att orkanen inte ska drabba dem.

Vädret är så.... mycket... nu för tiden känns det som.

Anne-Marie said...

Annika: Hej! Vad roligt att du är tillbaka igen. Jag har hört om denna fuktighet som varit i Stockholm. Det är ovanligt. Det verkar som om Flossie avtog ordentligt innan den kom nära ön.

Maria: Visst är vädret mycket nu förtiden. Minst sagt extremt. Vissa blir dränkta av regn och andra har det torrt. Vi lär nog få vara med om en hel del under vår livstid.