Wednesday, July 4, 2007

Fjärde juli - Independence Day


Fjärde juli är USA:s nationaldag. Idag firas det med fyrverkerier, parader, barbecues och picknicks.

Här på västkusten har det varit en varm nationaldag. Det var nog +35 i Mt Shasta. Min lägenhet känns som en bastu och en sådan här dag vore det inte helt fel med luftkonditionering.

Här i USA har man inte särskilt mycket fyrverkerier på nyårsafton men fjärde juli är något helt annat. De senaste timmarna har det smällts av en massa raketer på "min" gata. De som bor tvärs över gatan har nog slagit rekord - de har skjutit upp raketer i tre timmar nu.

Fjärde juli är en helgdag men i morgon är det arbetsdag igen. Det skall tydligen bli ännu varmare då.

7 comments:

Annika said...

Fjärde juli är verkligen en mysig helg, tycker jag. Iallafall har den varit det de år jag firat den i US.
Mäktigt med alla fyrverkerier och parader.
Din värme låter inte som ngn hljdare. Här i Sthlm har vi 17 grader, mulet och blåst idag...

Cecilia said...

Jag skulle gärna vilja ha lite av din värme,kanske inte fullt så varmt som 35.Men nu är vi så lea ät det här usla vädret,regn varenda dag.

Sporty Spice said...

Happy Fourth! /Petra

Anonymous said...

Lider med dig att det är så varmt- men kul med alla festligheter såklart :-)

P.S. Finns det någon speciell mat som är knutet till 4 july, typ kalkonen på thanksgiving day?

Sporty Spice said...

Jag skulle lätt säga hot dogs och hamburgers för att svara på ovanstående fråga. Man grillar, grillar och grillar.

Anne-Marie said...

Men vad trevligt att kunna se kommentarerna. Tidigare när jag gick in här kom något mystiskt upp som gjorde att jag inte kunde se kommentarer.

Annika: Jag tar gärna emot litet svensk, sval luft. Idag var det hett! Här i Weed händer inget speciellt på 4 juli förutom grannarna tvärs över gatan som måtte ha köpt upp alla fyrverkerier som fanns.

Cecilia: Jag skickar gärna värme. Jag jobbar till 9 i kväll och kan bara tänka mig hur min lägenhet känns.

Anne-Marie said...

Petra: Happy 4th till dig också! Tänk jag har aldrig grillat här just den här dagen. Jag måste vara en riktig tråkmåns.

Maria: Petra svarade på din fråga, troligen bättre än vad jag kunnat. Amrisarna kan fira sin nationaldag, kanske något för oss svenskar att ta efter.