Sunday, July 1, 2007

Att bo i Mt Shasta

Jag kommer att bo i Mt Shasta under några dagar eftersom jag är hundvakt igen åt Bev. Hon är bortrest eftersom det är den 4 juli på onsdag - USAs nationaldag. En helgdag som egentligen inte säger mig så mycket eftersom jag inte vuxit upp med den.

Skall passa på att sitta ute i trädgården här - jag saknar verkligen en balkong eller trädgård där jag bor. Har man vuxit upp i villa med trädgård känns det litet instängt. Harry (Bevs hund) och jag tog en promenad i kväll. Han gillar verkligen att vara ute på promenader och det passar bra eftersom jag alltid går ut och går varje dag.

Telefonen ringde i kväll och jag svarade eftersom jag trodde att det var Bev. Men det var det inte utan en god vän till henne. Det visade sig att mannen som ringde hade studerat medicin - i Stockholm av alla platser. Han hade bott där under ett år för 40 år sedan och kunde fortfarande litet svenska. Jag var helt klart imponerad. Så vi utbytte några fraser på svenska.

Hade en liknande upplevelse på Hawaii fast där var det nog ännu litet mer överraskande. Michael och jag var ute i djungeln och stötte på en man som också hade bott i Stockholm och pluggat på universitetet. Han mindes också litet svenska och där stod han och jag ute i djungeln och pratade.

Man kan få prata svenska när man minst anar det.

2 comments:

Anonymous said...

Samma sak har hänt mig. Jag satt på ett mathak i Sri Lankas djupaste djungler en gång och förklarade för en bordsgranne att jag kom från Stockholm. En annan frågar "var exakt i Stockholm" och när jag svarar med namnet på en förort så hör jag en högljudd röst från en man som ser mycket singhalesisk ut ropa på perfekt svenska, "men det är ju inte riktiga Stockholm!, ha ha!". Han var tydligen bosatt i Sverige och bara hemma på Sri Lanka på semester.

Anne-Marie said...

Det är kul med sådana händelser. De är så oväntade. Världen är ju så liten nuförtiden att man aldrig vet var man stöter på svenskar eller personer som bott i Sverige ett tag.