Friday, June 22, 2007

Midsommar

Jag har inte firat midsommar på många år - framför allt inte här i USA. Men när jag var liten var det en tradition att åka till Kvarnparken i Danderyd och vara med om att midsommarstången restes. Sedan dansades det och sjöngs. Små grodorna var en klassiker minns jag.

En sommar fick jag mässlingen - jag blev aldrig vaccinerad mot barnsjukdomar och jag blev smittad av min bästa kompis. Mässling är inte kul att få, framför allt inte på sommaren. Jag kunde åka med till midsommarfirandet men jag fick inte vara med och dansa - enligt doktorns order.

Häromdagen pratade jag med min chef på skolan om midsommar. Hon är väldigt intresserad av andra kulturer och har flera vänner från andra länder och det var roligt att kunna dela med sig av hur vi svenskar firar, den kanske svenskaste av alla helger. Har man inte själv varit med om ett midsommarfirande tror jag det är svårt att föreställa sig varför det har en så speciell plats i våra hjärtan.

Glad midsommar!

3 comments:

Anonymous said...

Önskar dig detsamma... även om det spöregnar nu och det var länge sedan jag dansade kring stången (saknar nog det när jag tänker efter...)

JaCal said...

Glad midsommar Anne-Marie!! Hoppas du har en bra helg där borta "hemma" i Californien! Vi har haft det härligt här i Stockholms skärgård - och idag spöregnar det! ;-)

Anne-Marie said...

Maria: Det är nästan jag längtar efter litet regn här. Det kanske låter konstigt men ibland blir jag nästan litet trött på att det alltid är soligt här under sommaren. Litet mer moln och regn vore riktigt trevligt.

Jacal: Glad midsommar på dig också! Du verkar ha en härlig Sverigevistelse. Stockholms skärgård är helt fantastisk.