Saturday, March 17, 2007

Mount Shasta, California

Eftersom mina dagar är väldigt lika varandra - jag slänger saker i sopsäckar och när jag har en last åker jag till stoptippen, jag har börjat packa och städning väntar - tänkte jag berätta litet mer om Mount Shasta.

Berget och staden har alltså samma namn. Innan jag kom till USA och gick flera geologikurser (geologi är intressant tycker jag) visste jag i stort sett ingenting om vulkaner. Mount Shasta är alltså en vulkan som fortfarande anses vara aktiv. Den hör till bergskedjan "The Cascade Range" och det finns flera vulkaner i den bergskedjan. Alla har den egenskapen att de kan få otroligt våldsamma utbrott. Filmen "Dante's Peak" visar hur ett sådant utbrott kan se ut och det är inget att leka med. Berget Mount Shasta är otroligt imponerande och man kan se det på långt håll. Det är ca 4000 m högt.

Många turister kommer till Mount Shasta för att åka skidor på vintern och för att bestiga berget på sommaren. Jag har varken åkt skidor eller vandrat uppför berget. M och jag åkte upp på berget ett par gånger med bil och det finns ett fantastiskt fint naturområde som heter Panther Meadows (bilden till höger).

På 1800-talet levde flera indianstammar i närheten av Mount Shasta och de ansåg att berget var heligt. Idag kommer många "vanliga" människor som också känner att det här området är något speciellt. Det finns ett buddhistiskt kloster (det ligger alldeles i närheten där M och jag bodde) och många söker sig till andra andliga rörelser.

Trots att det bara bor ca 4000 människor i staden känns den väldigt internationell och större än vad den är. Många som bor där är intresserade av att äta hälsosamt så det finns faktiskt två rätt stora hälsokostaffärer som har allt möjligt. Det har jag verkligen saknat här i La Grande. Det finns bara en sådan affär här och den har inte alls samma utbud som de i Mount Shasta.
Det finns ett college, College of the Siskiyous, i en stad som heter Weed (det var där jag var elev och där jag jobbade) och som ligger litet längre norrut.

I den här byggnaden arbetade jag.





De flesta människor jag har pratat med här på västkusten tycks känna till var Mount Shasta ligger. För mig känns det som om jag precis lämnat området och nu är jag på väg dit igen.

3 comments:

Anonymous said...

Jag såg Dante's Peak på bio för en massa år sedan. Huga, vad spännande.

Mount Shasta ser otroligt vackert ut. Rent sagolikt, faktiskt.

JaCal said...

Dante's Peak är ett måste för oss naturkatastroffilms-fantaster... har sett den flera gånger... tro det eller ej - men den har coola effekter.

Skönt att det känns som du ska komma hem igen! Kikade på kartan var det låg någonstans.

Anonymous said...

You have really great taste on catch article titles, even when you are not interested in this topic you push to read it