Friday, February 16, 2007

Vår i luften?

När jag kom till Oregon var det kallt och snö och så höll det på i många veckor. För ett litet tag sedan började det bli varmare (det var när det blev kallt i östra halvan av USA - kanske det växlar mellan östra och västra USA?) och idag kändes det i luften att våren är på väg. Solen sken från en klarblå himmel och det var 12-13 grader varmt.
Jag var till och med ute och räfsade gamla löv och njöt av solskenet.

I Sverige kände jag alltid att jag vaknade till liv igen när vårsolen började skina. Efter några månader med nattsvart mörker kan ju vem som helst bli trött och hängig. Jag minns hur jobbigt det var att gå upp på morgonen när det var mörkt och sedan komma hem när det var mörkt. Det kan inte vara nyttigt. Att gå ut och gå på lunchen var något jag alltid försökte hinna med.

Eftersom hela USA (förutom Alaska) ligger längre söderut än Sverige blir det aldrig så mörkt som det gör i Sverige. Det tyckte jag var väldigt positivt. Jag är ingen vän av vinter, mörker och snö.

Det året jag bodde på Hawaii var det konstigt att inte egentligen inte ha några årstider alls. Det enda som skilde var att det regnade mer eller mindre och att det var litet ljusare på sommaren (Hawaii har sommar när vi har sommar här i USA och Europa).

Det skall bli skönt när det blir sommartid (i USA heter det Daylight Savings Time) och kvällarna blir ännu längre och ljusare.

En av mina favoritblommor, som ännu inte börjat blomma, är tulpanen.

4 comments:

Monica said...

Hej Ann-Marie,

tänk, ännu en svensk här i USA som bloggar...det verkar ju finnas hur många som helst! Kul!!

Idag hade vi varmt och vi åt lunch ute...sååå underbart! Kvällen var sådär ljum...ja, det är underbart med ljusare tider...kanske ska tillägga att jag bor i Bay Area-CA!

Anonymous said...

Jag köper sällan tulpaner i Sydney för de är så vansinnigt dyra. Men så fina!

Annika said...

Visst är tulpaner underbara! Köpte just en sådan vacker bukett på Safeway! Såg i min rabatt att tulpanerna börjar sticka upp (ja, sågdet innan snön och isen kom alltså)
Kallt här på Östkusten ja, men det lär ska bli tio plusgrader i veckan som kommer.

Toini said...

Det är mina favoritblommor också. Brukar köpa en bukett varje fredag, när det är säsong.