Wednesday, February 7, 2007

Passfoton

Jag skrev i ett tidigare inlägg att det kommer att bli mycket svårare för svenskar att ansöka om pass i USA.

Mitt pass går inte ut förrän i januari nästa år men eftersom jag inte vet om jag kommer att åka till Sverige under 2007 har jag tänkt skaffa ett nytt pass redan nu. Det gäller att passa på innan man måste flyga ända till Los Angeles bara för att göra en passansökan.

Så idag åkte jag in till La Grande och skulle ta mitt foto hos en fotograf som tar passfoton. Jag hade med mig alla instruktioner som gäller för svenska passfoton eftersom de skiljer sig från de amerikanska. Han tog mitt foto och jag tittade på det innan jag gick därifrån. Det var något som inte verkade helt rätt men jag kunde inte sätta fingret på vad det var. Mycket riktigt - när jag kom hem igen och verkligen lusläste instruktionerna och tittade på mitt foto såg jag att överdelen på mina axlar inte syntes. Det är ett av kraven. Varför fotografen inte upptäckt det vet jag inte eftersom han fick läsa alla instruktioner.

Imorgon bär det av till La Grande igen för att ta nya foton och den här gången skall jag verkligen kolla fotona. Jag har ett besök inbokat hos konsulatet i Portland nästa vecka och jag vill inte komma dit och få höra att mina foton inte är okej.

Tydligen skall det införas krav på fingeravtryck från och med 2009 så då blir det kanske dags för ett nytt pass igen.

1 comment:

Annika said...

ÅÅÅ vad JOBBIGT!!! Att det inte blev rätt med fotot första ggn.
Smart att du fixar nytt pass nu!