Sunday, January 14, 2007

Ge din kropp en ny start


När man bor i USA och har en hel del skräpmat runt omkring sig kanske de här tipsen kan vara något att tänka på för att hålla kroppen i bra form (från Yahoos hemsida):

Ät gröna bladgrönsaker - antingen som de är eller i en juice. Jag brukar göra min egen grönsaksjuice så ofta jag kan och brukar alltid ha något grönt. Chard (mangold) är jättebra att ta med i grönsaksjuice.

Vitlök - kan tillsättas till alla möjliga rätter, såser, dressing osv. Det enda negativa är förstås lukten men det finns piller som innehåller persilja som tar bort den där distinkta vitlökslukten.

Grönt te - innehåller antioxidanter som är bra för att hålla kroppen i form.


Frukter - de smakar gott och är nyttiga på samma gång. Att hitta frukt så här års som är mogen kan vara en utmaning men det finns ju alltid bananer, äpplen, apelsiner osv.

Kål - kanske inte något som man sitter och äter som den är men kålsallad (cole slaw) är ju inte helt fel.

Fullständiga listan finns här: Top 10 Detox Foods

Bilder från Wikipedia

1 comment:

Annika said...

Du har helt rätt att man borde stoppa i sig mer nyttigt. Jag försöker ofta tänka på det, att alltid servera ngt grönt till maten. Gärna broccoli eller blomkål. Cole slaw är himla gott också, försöker mig också på att göra "svensk pizzasallad" som är så gott.
Frukt försöker jag också äta mkt av. Alltid.